ארה"ב: שופט בלם תהליך לאישור הדפסה ביתית של כלי נשק

חוק שנוי במחלוקת המאשר ייצור אקדחים במדפסות תלת-ממד, ושממשל טראמפ קידם, נחסם בארה"ב רק שעות לפני כניסתו לתוקף בצו מניעה אבל המאבק כנגד הרעיון עוד רחוק מלהסתיים

אקדחים מפלסטיק? כבר לא נושא מצחיק. צילום: אתר אפל

מאמץ משפטי של הרגע האחרון לעצור את הגישה הציבורית לתכניות אבטיפוס של אקדחים תלת-ממדיים, הצליח, לפחות לעת עתה.

ביום ג' בשעת לילה העניק שופט פדרלי צו מניעה זמני ארצי נגד Defense Distributed – ארגון ללא מטרות רווח המקדם הפצת כלי נשק מודפסים ברחבי ארצות הברית – האוסר עליו מלהפיץ באינטרנט את העיצובים והמודלים שפיתח בעבור ייצור כלי נשק במדפסות תלת-מימד. שעות ספורות לאחר פסק הדין, נענה קנדי וילסון, מייסד Defense Distributed, לפסיקה והסיר את הרישומים.

התביעה, שהוגשה ביום ב' על ידי התובע הכללי של שמונה מדינות ושל מחוז קולומביה, היא רק אחת ממספר ניסיונות משפטיים אחרונים למנוע התפשטות של תכניות לייצור אקדחים מודפסים תלת-ממדיים, בהתאם לחקיקה חדשה שאישרה את הפרוצדורה המטרידה, ושזכתה בתמיכתו של ממשל טראמפ.

מדפסת תלת-מימד וחיבור לאינטרנט – ויש לך כלי נשק

בחודש שעבר, יישבו משרד המשפטים האמריקני ו-וילסון תביעה ארוכת שנים, שפתחה את הדלת בעבור Defense Distributed לפרסום תכנונים ושרטוטי מודלי CAD (ר"ת Computer-Aided Design) של מבחר כלי נשק באינטרנט. המצב אפשר למעשה לכל אדם שרצה בכך ליצור לו כלי נשק קטלני, וזאת בלא צורך ברישיון, במספור לכלי הנשק או בהסדרה שלו, אלא רק באמצעות גישה למדפסת תלת-מימד וחיבור לאינטרנט.

מבקרי הקונספט מודאגים מכך שנשק שיוכן על ידי מדפסות 3D יהיה בלתי ניתן לזיהוי, ושאמצעים אלו יהפכו למעין "נשק רפאים" שיהווה איום על הביטחון הגלובלי. במקרה של אקדחים שיודפסו מפלסטיק – הם עלולים אפילו לא להיות מזוהים על ידי סורקי האבטחה הנצבים במקומות כמו שדות תעופה, בתי חולים ומוסדות ציבור אחרים.

מנגד, קבוצות הפועלות למען הזכויות לנשיאת כלי נשק אמרו כי הטכנולוגיה יקרה, האקדחים לא אמינים וכי האיום שנטען שהם מהווים הוצא מכל פרופורציות.

טראמפ – לא לגמרי ברור אם הוא תומך או מתנגד

בהצהרה בכתב, אמרה התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, ברברה אנדרווד, שהיא אחת מהתובעים לעצור את הפצת תכניות ההדפסה, כי פסק הדין הוא "ניצחון גדול לשכל הישר ולשלום הציבור".

"כפי שטענו בתביעה שהגשנו אתמול, זה פשוט – מטורף לתת לפושעים את הכלים לבנות אקדחי 3D שבלתי ניתנים לאיתור ולגילוי ושמודפסים בלחיצת כפתור. אבל זה בדיוק מה שממשלת טראמפ החליטה לאפשר", אמרה אנדרווד, בהתייחסה לפשרה שמשרד המשפטים הסכים לה במקור.

דונלד טראמפ עצמו פנה, כהרגלו, לטוויטר (Twitter) כדי להביע את עמדתו באופן לא ממש בהיר בציוץ שלו חשף הנשיא כי דיבר על הנושא עם הלובי הראשי לנושא כלי הנשק בארה"ב, ה-NRA, שהוא איגוד הרובים הלאומי. "אני בוחן אקדחי 3D מפלסטיק שנמכרים לציבור", צייץ הנשיא, "כבר דיברתי עם NRA. זה לא נראה הגיוני!"

לאחר הפרסום הרחיב דובר הבית הלבן, הוגאן גידלי, את דבריו הלאקוניים משהו של הנשיא ואמר לכתבים: "כרגע זה בלתי חוקי להחזיק לבד או לעשות אקדח מפלסטיק מכל סוג שהוא – כולל אלה שהוכנו במדפסת 3D. הממשל תומך בחוק הזה שהוא בן כמעט שני עשורים".

אבל למרות פסיקת בית המשפט שלא לאפשר פרסום התכניות אונליין, כך שכל אחד יוכל לעשות זאת בעצמו (DIY), המאבק בנוגע לשימוש בטכנולוגיית ההדפסה ב-3D של כלי נשק עוד לא הסתיים. עשרים ושלושה סנטורים דמוקרטים הגישו הצעת חוק שנועדה לחסום לצמיתות את האפשרות לפרסום תכניות הדפסה של כלי נשק ובית המשפט האמריקני יצטרך להידרש להחלטה יותר גורפת בנושא בקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים