הרובוט שמתגבר על כל מכשול

רובוט חילוץ שיכול לשנות את צורתו ובכך להתגבר על מכשולים רבים ללא התערבות מכנית חיצונית פותח באוניברסיטת בן גוריון

הרובוט החדש שפיתח ד"ר דוד זרוק/ צילום: יח"צ

חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב פיתחו רובוט חילוץ חדש, שיכול לשנות את צורתו ובכך להתגבר על מכשולים רבים ללא התערבות מכנית חיצונית. הרובוט פותח על ידי ד"ר דוד זרוק, חוקר בכיר במחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון וראש המעבדה לביו רובוטיקה ורובוטיקה רפואית.

Rising Sprawl-Tuned Autonomous Robot (RSTAR) יודע לזחול, להשתטח ולטפס במגוון תנאי שטח. ה-RSTAR מצויד בארבעה גלגלים מתכווננים ובנוסף בשישה "גלגלי רגליים" מתכווננים, המחוברים לגוף הרובוט. הוא מסוגל, בין היתר, לנוע באופן עצמאי על פני אבנים ודשא, להתגבר על מכשולים גדולים בדרכו, לטפס בין שני קירות מקבילים ולזחול דרך חללים צרים, כגון מנהרה או צנרת צרה.

הרובוט משתמש בגלגליו העגולים כדי לנסוע במהירות של יותר משלושה מטרים בשנייה על פני משטחים שטוחים ולחלופין ב"גלגלי הרגליים" בתנאי שטח מחוספסים כגון אבנים או חצץ. הוא יכול לעבור למצב "הליכת הצב" כדי לחצות משטחים רכים או גרגריים, כמו בוץ סמיך או חול, מבלי להיתקע. על ידי שינוי רוחבו וגובהו, הרובוט יכול להתהפך וגם לטפס במעלה צנרת או ללכת בצורה אופקית כאשר הוא מחזיק בקירות בלבד.

שימושי עבור מגוון רחב של יישומים

ד"ר זרוק, יחד עם הסטודנט לירן יחזקאל, עיצבו את RSTAR באופן שיהיה אמין וקל לתפעול. מהירותו של הרובוט והעובדה כי צריכת האנרגיה שלו נמוכה באופן יחסי, הופכים אותו לשימושי עבור מגוון רחב של יישומים נוספים כגון תחזוקה, צילום בטבע וביטחון.

לדברי ד"ר זרוק, "יכולותיו של RSTAR הן אידיאליות עבור פעולות חיפוש והצלה בשטח לא בנוי. בכניסה לאזורים מוכי אסון שיש בהם הריסות או הצפות, רובוט מוכרח להתאים את עצמו לתנאי השטח, להתגבר על מגוון מכשולים ולנסוע מרחקים גדולים ללא התערבות חיצונית כדי להגיע ליעדו. זוהי בדיוק ייחודיותו של ה-RSTAR. הוא יכול לטפס מעל מספר רב של סוגי מכשולים, אשר יכולים להיות גדולים מקוטר הגלגלים שלו וגם להשתטח ולרדת מתחתיהם".

לדבריו "הרובוט בנוי בצורה מינימליסטית, כלומר עם מספר יחסית קטן של מנועים. עם זאת, הוא בעל מנגנונים חכמים, אשר מאפשרים את שינוי גובהו ורוחבו וגם את מיקום מרכז המסה יחסית לגוף, כדי להגדיל את יכולת התמרון שלו. מספר המנועים הקטן מאפשר את הקטנת גודלו ומשקלו של הרובוט, כך שאדם בודד מסוגל לשאת מספר רב של רובוטים".

צוותו של ד"ר זרוק עובד בימים אלו על גרסה גדולה יותר של ה-STAR, כך שיוכל להתגבר על מכשולים גדולים יותר, כמו מדרגות, ולשאת יותר מארבעה ק"ג של אספקה. רובוט הכוכב הגדול מתוכנן לשאת על גבו רובוט כוכב קטן יותר, או את ה-RSTAR כדי לעשות בו שימוש באזורים שקשה להגיע אליהם, דוגמת סדקים ומעברים צרים.

פיתוח הרובוט נתמך על ידי קרן הלמסלי, באמצעות המרכז לרובוטיקה חקלאית, ביולוגית וקוגניטיבית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הרובוט החדשני הוצג בחודש מאי האחרון בכנס הבינלאומי לרובוטיקה ואוטומציה (ICRA 2018) בבריסביין שבאוסטרליה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים