נגישות ברמה אחרת: הקסדה שיודעת לקרוא מחשבות

קסדה שייצרה Inclusite הספרדית, שמיוצגת בישראל על ידי מבקיעים, מאפשרת לאנשים עם מוגבלויות לתפעל מחשבים בעזרת המחשבות שלהם בלבד ● דוגמה לכך נמצאת באתר של משרד עורכי הדין קורן גרודברג ושות'

הקסדה המנגישה של Inclusite. צילום: יח"צ

משרד עורכי הדין קורן גרודברג ושות', אחד המשרדים הוותיקים שמתמחים בטיפול בחברות היי-טק, סיים לא מכבר הקמת אתר חדש, שכולל נגישות ברמה הגבוהה ביותר – הרבה מעבר לדרישות חוק הנגישות, שנכנס לתוקף באוקטובר האחרון.

הקמת האתר נעשתה בעזרת חברת מבקיעים, בראשותו של יוסי שקד, המייצגת בישראל בין היתר את Inclusite הספרדית – אחת החברות המובילות והגדולות בעולם בתחום הנגשת האתרים.

מה הייחודיות בנגישות שלו?

בין הפיצ'רים הייחודיים שהותקנו באתר, ושפותח על ידי החברה הספרדית, נמצא Think to command. זהו ממשק שמאפשר למשתמש לגלוש באמצעות פעילות מוחית ביו-חשמלית – EEG, שאותה היא קוראת. כל מה שהגולש צריך לעשות הוא לחשוב על הפקודה שהוא רוצה שהמחשב יבצע, כמו ערוך, מחק או כתוב, ומבלי שיצטרך להזיז איבר כלשהו, המחשב, שמבוסס על Windows, מתחיל לעבוד. החברה הוסיפה עוד ממשקי גלישה חדשניים, כמו ממשק שנקרא מתגים ומאפשר למשתמשים המתמודדים עם קושי בפעולות מוטוריות לגלוש בקלות על גבי הדפדפן, באמצעות הקשה על כל מקש במקלדת או הקשה על מתגים חיצוניים. הקשה שכזו תעביר את הגולש לדף סרגל ניווט עם שורה של מספרים, על גבי מקלדת וירטואלית. לכל מספר יש משמעות בהפעלת המקלדת, וניתן ללמוד זאת בתהליך הדרכה מהיר שמבצעת החברה המטמיעה.

עו"ד אתי קורן. צילום: יח"צ

עו"ד אתי קורן. צילום: יח"צ

כל אלה ועוד הפכו את האתר של משרד עורכי הדין לנגיש ברמה של AAA. שאלתי את עו"ד אתי קורן, שותפה ומנהלת במשרד, מה הביא אותם להשקיע בנגישות ברמה גבוהה כל כך, בהתחשב בעובדה שמדובר באתר אינפורמטיבי בעיקרו. לדבריה, "אחת ההתמחויות של משרדינו, שקיים כבר 25 שנים, היא עבודה עם חברות היי-טק וחברות שעוסקות בתחומי הטכנולוגיה (גילוי נאות: המשרד מייצג את קבוצת אנשים ומחשבים). התחלנו לטפל בתחום ההיי-טק עוד הרבה לפני שנושא המחשוב היה באופנה. במשך כל השנים דאגנו להיות צמודים לטרנדים הטכנולוגיים, בהם משרד ממוחשב, פרטיות, סייבר ועוד. אחד הנושאים שעלו אצלנו באחרונה, בעקבות שאלות של לקוחות, הוא הנגישות. חקרנו ולמדנו שגם בתחום הזה יש טכנולוגיות פורצות דרך, שבעוד כמה שנים תהיינה חלק מהסטנדרט המקובל".

לדבריה, "החלטנו להשקיע באתר חדש, עדכני, שכולל את טכנולוגיות הנגישות המתקדמות ביותר, משום שאנחנו משוכנעים שזה הדבר הבא, ולא היה הגיון להשקיע באתר עם הנגישות המתבקשת על פי החוק ואחר כך לשדרגו".

עו"ד קורן שותפה במשרד (יחד עם עו"ד אבי גרודברג) מ-1995 והיא ראשת המחלקה המסחרית – אחת משלוש ההתמחויות שלו. השתיים האחרות הן מקרקעין ונדל"ן, וליטיגציה ויישוב סכסוכים. מעבר להשכלתה המשפטית, לקורן יש רקע בהבנה בהיבטים המשפטיים-מסחריים הקשורים לענף ההיי טק – בין היתר עקב שירותה כקצינה בממר"ם. התקווה היא שמשרדי עורכי הדין האחרים ילכו בעקבות משרד קורן גרודברג ושות', ויישמו נגישות מתקדמת, כפי שמתבקשת בימים אלה.

להיות נגיש זה סקסי

שקד אמר כי בעקבות חוק הנגישות קיימת מודעות רבה יותר בקרב ארגונים להנגיש את האתרים שלהם – לא רק כדי לעמוד בדרישות החוק, אלא גם מפני שהם מבינים שמדובר בקבוצה גדולה מאוד ובעלת פוטנציאל, ועקב סוגיות כמו תדמית ואחריות חברתית.

מה שיש כיום באתרים ובמקומות רבים הוא נגישות ברמה בסיסית, ו-Inclusite מפתחת טכנולוגיות מתקדמות יותר. במערכת שלה יש שישה מקשי ניווט. אין ספק שהממשק החמישי, הקסדה, הוא המעניין ביותר. מדובר בקסדה של Emotiv האמריקנית, שתימכר בארץ בנפרד, ו-Inclusite היא זו שפיתחה את הממשק שלה.

יוסי שקד, מנכ"ל מבקיעים

יוסי שקד, מנכ"ל מבקיעים

"בעזרת הקסדה יכול הגולש לבצע את כל הפעולות שמקובלות בכל אתר, כולל מילוי טפסים, תשלומים ועוד", אמר שקד. "כל מה שהוא צריך לעשות הוא לחשוב מה הוא רוצה. זה לא מדע בדיוני".

הוא סיכם באמרו כי "מדובר במהפכה של ממש, שמעבירה את עולם הנגישות לרמה גבוהה ביותר, ואין לי ספק שבתוך כמה שנים כל השוק יצטרך להתיישר איתה".

השורה התחתונה: תחום הנגישות הטכנולוגית בישראל עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. היכולת לאפשר לכל אחד, בכל מקום בעולם, להתגבר על המוגבלויות הפיזיות שלו ולנצל את הפוטנציאל העצום שיש בפלטפורמות הווב השונות היא בשורה לא רק לאותם אנשים, אלא לחברה כולה. כעת יש בידיה יותר כלים ואפשרויות לצמצם את הפער הדיגיטלי, ולאפשר לאותם אנשים לנצח את המוגבלויות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים