למרות הביקורות: חפצים נאציים וגזעניים ממשיכים להימכר באמזון

בגדי תינוקות עם צלבי קרס בוערים, ספרים אלקטרוניים של הוצאה ניאו-נאצית, ועוד פריטים ותכנים מזעזעים, המפיצים שנאה למי שאינו "לבן טהור", ממשיכים להימכר דרך הפלטפורמה, שלדברי ארגונים שחשפו את התופעה הנוכחית לא פועלת נגד התופעה ולמעשה מרוויחה ממנה

הטיה גזענית בטוויטר? בכל מקרה, בחברה מתנצלים ויוצאים נגד גזענות. אילוסטרציה: BigStock

חפצים ופריטים המוגדרים כמשויכים לקטגוריה "עליונות לבנה" (white supremacist) נמכרים באתר ענקית הקמעונאות אונליין מטעם גורמי צד שלישי כבר מזה זמן רב, ואמזון (Amazon) עושה ממכירותיהם כסף.

בשנת 2015, למשל, מצא גוף אמריקני המכונה The Southern Poverty Law Center מספר מוצרים גזעניים למכירה, שכללו מוזיקה, בגדים וצעצועים. בדצמבר אשתקד, דיווחה הליגה נגד השמצה (Anti-Defamation League) כי קבוצות גזעניות לבנות משתמשות בתכנית Associates של אמזון בכדי לגייס כספים.

בעבר חסמה אמנם אמזון ניסיונות אלה להשתמש בפלטפורמה שלה, ועשתה זאת במסגרת מדיניותה האוסרת על "מוצרים המקדמים או משבחים שנאה, אלימות, גזענות, מיניות או חוסר סובלנות דתי, או מקדמים ארגונים עם דעות כאלה". אך דו"ח חדש שפרסמו הארגון ACRE (ר"ת A Center on Race & the Economy) וגוף נוסף המכונה Partnership for Working Families (השותפות למשפחות עובדות) מצא כי חפצים אישיים שמקושרים לסמלים נאציים עדיין נמכרים באמזון.

המחקר של הארגונים, שפועלים למען מטרות של זכויות אדם ושוויון, הציג דוגמאות ספציפיות של עשרות מוצרים שכללי צלבי קרס, תלבושות ללינץ', וכן פריטים שעליהם מופיע פפה הצפרדע (Pepe the Frog) הידוע לשמצה, ושנחשב כסמל אנטי מוסלמי.

על פי הוושינגטון פוסט (The Washington Post), "קונים יכולים לרכוש ב-Amazon.com סחורה המציגה סמלים של עליונות לבנה, כגון שרשרת צלב קרס, אוברול לתינוק עם צלב בוער מצויר עליו וילקוט לילדים המציג מם ניאו-נאצי". בנוסף, עשרות ספרים אלקטרוניים של ההוצאה לאור הניאו-נאצית Counter-Currents נמכרים גם הם דרך אמזון.

"עת של עליית הלאומנות והאלימות הלבנה"

"ברור שאמזון מרוויחה כסף על ידי תמיכה בארגוני השנאה האלו, ומאפשרת להם להפיץ את המסרים האלה בעת של עליית הלאומנות והאלימות הלבנה", מסרה מריה מונטגומרי, מה-Partnership for Working Families.

פלטפורמות טכנולוגיות גדולות, ובראשן טוויטר (Twitter) ופייסבוק (Facebook), עוסקות מזה שנים בבעיה. כך למשל, בנובמבר 2016, החליטה טוויטר להשעות חשבונות של פעילים בולטים מתנועת הימין האלטרניטיבית האמריקנית, alt-right, כולל את חשבונו של הפעיל המוביל ריצ'רד ספנסר. במסגרת פעולות אכיפת החוקים של הרשת המצייצת, השעתה טוויטר גם את החשבונות של המכון למדיניות לאומית (National Policy Institute) מווירג'יניה, מרכז alt-right ימיני ללבני עור, שבו מכהן ספנסר כנשיא, ואף מנהל את כתב העת רדיקס (Radix Journal) המשויך למכון. עוד הוקפאו חשבונותיהם של פול טאון, פאקס דיקינסון, ריקי ווהן וג'ון ריברס, כולם מקושרים לפעילות ולהלך המחשבה של alt-right.

אלא שהמאמצים להסיר תכנים נאצים וכאלו המבטאים "עליונות לבנה" מפלטפורמות מדיה חברתית אינם עוצרים לבדם את התופעה. ונכון, המכירה שמתרחשת באמזון אינה תופעה רחבה כמו המאבק נגד תנועות ימין קיצוניות כדוגמת alt-Right או קו קלוקס קלאן – הקוראות ללא כחל וסרק ל"אמריקה נקייה" ומפיצות תכנים ניאו נאציים שעניינם הסתה עכשווית – אבל הם בכל זאת חשובים מאוד, ולו בכדי לסמן גבולות שאותם אין לחצות בכל מחיר בעולם האינטרנט הנורמטיבי.

דובר של אמזון אמר בהצהרה ל-Gizmodo כי "מוכרי צד שלישי המשתמשים בשירות שלנו בשוק חייבים לפעול לפי ההנחיות שלנו, ואלה שלא (נוהגים כך – ג"פ) כפופים לפעולה מהירה, כולל הסרה אפשרית של חשבונם".

יצוין כי על אף הפרסומים, אמזון לא הסירה לעת עתה את החפצים, שעדיין מוצעים למכירה על הפלטפורמה שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים