ה-OECD: ענקיות הטכנולוגיה אשמות בצמיחה האטית של שכר העובדים

לפי תחזית התעסוקה השנתית של הארגון העולמי לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, חברות הטכנולוגיה העצומות מרוויחות על חשבון תשלומי העובדים, וייתכן שהן הסיבה למצב הביש של שכר העובדים הכלל עולמי

השכר תקוע? ענקיות ההיי-טק אשמות, על פי ה-OECD. אילוסטרציה: Big

הארגון העולמי לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח, ה-OECD, המורכב מ-35 מדינות חברות, נוסד ב-1961 במטרה לעודד את ההתקדמות הכלכלית ואת הסחר העולמי. במסגרת העשייה שלו עוקב ה-OECD אחרי נתונים כמו תוצר, אי-שוויון בהכנסות, וכן אחר הנושא שעלה לכותרות כעת – הצמיחה בשכר במשק, או יותר נכון היעדרה.

על פי ה-OECD, חברות טכנולוגיה גדולות עלולות להיות האשמות בצמיחה המואטת בגובה השכר שמאפיינת כיום את רוב מדינות העולם הראשון. הארגון מכנה את חברות ההיי-טק הענקיות "סופר-סטאריות" ומציין שמות כמו גוגל (Google) ואמזון (Amazon), כדי לאפיין את הגופים שעליהם הוא מדבר.

המחקר של ה-OECD מצא כי חברות אלו ממעיטות בשיתוף הרווחים שלהן עם העובדים ולא מתגמלות כראוי את אנשי הצוות הרבים שעובדים תחתן. במקום, הן מעדיפות להעביר יותר כספים למנהלים הבכירים ולבעלי המניות.

לפי הדו"ח האחרון, פגיעתה של הצמיחה האטית בשכר – המאפיינת את משכורות העובדים בכל העולם מאשר המשבר הפיננסי – משפיעה באופן הקשה ביותר על העובדים העניים ביותר ומחזקת את אי השוויון ואת אי שביעות הרצון בקרב העובדים.

יותר רובוטים – פחות עובדים בשכר יותר נמוך

המחקר גם מצא מגמה חדשה שמתעוררת, שמעולם לא נראתה לפני העלייה הגדולה של תחום הטכנולוגיה: התפוקה גדלה דווקא בקצב בריא, אך השכר של העובדים הולך ופוחת, אם משווים ביניהם. ה-OECD מציין כי מבחינה היסטורית, כשהפריון גדל – ובהתחשב בכך שמצבות העובדים "מהודקות" בלאו הכי (יש הלא מחסור בעובדים במצבים רבים) – המשכורות בדרך נוסקות. עם זאת, בעולם של ימינו המצב שונה.

אם נחזור ונבחן את גוגל ואמזון – צוות החוקרים משער כי החברות, שמבססות חדשנות וקדמה, נוטות להשקיע את הכספים בחזרה בהתחום הטכנולוגי, המאפשר להן להעסיק פחות ופחות בני אדם, ובמקום להסתמך על אלגוריתמים ואוטומציה של מכונות, זאת אומרת על יותר רובוטים ובינה מלאכותית. התנהלות זו עוזרת להן לייעל לא רק את התפקוד של החברות אלא גם להפחית את העלויות בכל הקשור במשכורות עובדים. וזה אולי דווקא בסדר או לגיטימי, אלא שהחלק הממש לא משמח של הממצאים מוכיח כי האנשים שנותרים בעלי תפקידים בחברות אלו "נתקעים" עם שכר נמוך.

ה-OECD אינו ממליץ לממשלות על פירוק החברות הגדולות, אלא על עידוד התאגדויות של עובדים. הם דווקא אינם מציינים "איגודי עובדים", אלא מזכירים את מונח המפתח "מיקוח קיבוצי" (collective bargaining) כמשהו שיכול לעזור לעובדים לזכור בשכר הוגן יותר, ובהעלאה במשכורות, שאמורה לאפיין את מצב המשק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים