רובד חדש למציאות: הטכנולוגיה שתשנה את הדרך בה נִרְאֶה את העולם

מציאות רבודה מלבישה שכבות וירטואליות על העולם האמיתי ● בעזרתה נוכל להשוות מחירים במבט, לנווט עם GPS בלי להוריד עיניים מהכביש, אפילו לצוד פוקמינים ברחוב ● על הטכנולוגיה שהופכת וירטואלי לממשי

10/06/2018 16:58
מציאות מדומה. צילום הדמייה: BigStock

בקיץ 2016, כולם חיפשו פוקימונים: אפליקציית Pokémon Go של נינטנדו (Nintendo) אפשרה לכל בעל סמארטפון לאתר פוקימונים, לנווט אליהם בעזרת ה-GPS, לראות אותם משולבים בעולם האמיתי ולתפוס אותם. התבלבלתם? מי שלא התבלבל הם יותר מ-100 מיליון המשתמשים באפליקציה. והמשקיעים: מניית נינטנדו זינקה בכ-50% סמוך ליציאת האפליקציה, והם צדקו – בשנים 2016 ו-2017, המשחק הניב כמעט שני מיליארד דולר.

הטכנולוגיה שאפשרה את התופעה (וההכנסה) נקראת מציאות רבודה – Augmented Reality, או בקיצור AR. ה-Pokémon Go היה היישום הראשון שלה שסחף המונים. בעתיד הקרוב נזכור אותה כסנונית ראשונה לאחת הטכנולוגיות המהפכניות של העידן הדיגיטלי.

מדומה VS רבודה: המציאות של ימינו

ניתן לומר שהמציאות הרבודה היא האחות הקטנה של המציאות המדומה. ממש כמוה, פיתוחים ראשוניים של מציאות רבודה החלו בשנות ה-90 ועוררו עניין בגופים ביטחוניים ובתעשיית הבידור. וכמוה, המציאות הרבודה הייתה בתרדמת של כ-20 שנים עד שהתעוררה בשנים האחרונות, כאשר טכנולוגיות המידע והעיבוד הגרפי הבשילו, יחד עם נכונות הקהל.

מי החשובה משתי הטכנולוגיות? ובכן, מציאות מדומה יכולה להביא משתמשים לעולמות אחרים ומציאות רבודה היא זו שתשנה את העולם שלנו.

אם וידיאו צ'ט מתקיים בלי אפקט הארנב, האם הוא עדיין וידיאו צ'ט?

פלטפורמת הצגת ה- AR החשובה בעולם כבר אצלכם בכיס: הסמארטפון. בשנים האחרונות מפתחים רבים משקיעים ביישומי AR מתקדמים. שלא במפתיע, רובם משחקים שעושים שימוש בסביבת המשתמש (כפי שהיא נקלטת במצלמת הסמארטפון). חלקם משחקי חידות או שעשועים, שמשלבים אלמנטים וירטואליים בעולם האמיתי. אחרים בעלי אופי דינמי יותר, כמו Ghost Snap, שבה סביבת המשתמש הופכת לסרט אימה שנוצר בתוך הסמארטפון. זה כולל צילום בראיית לילה, הודעות מטרידות שמולבשות על הקירות ורוחות רפאים כמובן.

על אף שמותגי ענק כמו NBA ואפילו מלחמת הכוכבים השקיעו ביישומי AR, הציבור עדיין לא שם: מלבד המשחקים Pokémon Go, כאמור, ו-Ingress, שצבר 10 מיליון משתמשים, רוב יישומי המציאות הרבודה לא הגיעו ליותר מכמה אלפים.

מתוך הסנאפצ'ט של הכותב, אמיר עוז

מתוך הסנאפצ'ט של הכותב, אמיר עוז

לעומת זאת, כחלק מיישום גדול יותר, ה-AR פורח. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא שילוב AR בוידיאו צ'ט. סנאפצ'ט (Snapchat) היו כנראה הראשונים שעשו זאת: האפליקציה, שמבוססת על אינטראקציות ויזואליות בין גולשיה, כללה כבר בשלביה הראשונים אפקטים מבוססי AR. בעזרת טכנולוגיית זיהוי פנים, גולשים יכולים להלביש אפקטים על דמותם בשיחות וידאו או תמונות: עיני מנגה גדולות, פריטי לבוש, אזני חיות, ועוד. בסוף 2017 סנאפצ'אט לקחו את התחום צעד קדימה, ופתחו למשתמשים את האפשרות ליצור בעצמם דמויות AR, ולהעלותן לסנאפצ'ט להנאת כלל המשתמשים.

מדי יום משתמשים באפשרויות ה-AR השונות של סנאפצ'ט כ-70 מיליון משתמשים. אין פלא שחברות אחרות אימצו את הרעיון ושילבו אותו בטכנולוגיות שיחות הוידיאו שלהן – ופייסבוק (Facebook) בראשן.

AR Disruption: העתיד, השיבוש והכסף הגדול שמעבר לפינה

כרגע, רוב יישומי המציאות הרבודה מוקדשים לבידור מבוסס סמארטפון. אולם כבר עכשיו, יישומי AR פרקטיים יותר נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים. האופן שבו יישומים אלה ישתלבו ביום יום מרמז על כך שמדובר בטכנולוגיה שתיצור שיבוש נרחב, שישפיע על מיליארדים.

כדי להבין את עומק השיבוש חשוב לדבר תחילה על אופן צריכת המציאות הרבודה. כיום, כאמור, הסמארטפון עונה על רוב הצרכים, אך משקפי מציאות וירטואלית של יצרניות שונות כבר זמינות לרכישה, כולל של סוני (Sony) וסנאפצ'ט. ציוד לביש מעין זה צפוי לאפשר הזרמת מידע מבוסס AR על סביבת המשתמש בכל רגע: שמות רחובות, חנויות קרובות, חברים קרובים ועוד. חיבור שכזה בין טכנולוגיה לסביבה אידיאלי ליישומי ניווט. חברת מישור 3D הישראלית, לדוגמה, מפתחת שמשות חכמות שמציגות נתוני נסיעה, מסלולים והתרעות על סכנות. טכנולוגיה זו עוררה עניין בענקית הרכב פורד (Ford), שהחלה בשותפות עם החברה הישראלית.

ה-AR צפוי להשתלב בעיקר באזורי המסחר. Dent Reality, לדוגמה, יצרה סרטון נפלא להדגמת המוצר שלה, שעל דומים לו כבר עובדות חברות אחרות. הסרטון מדמה הליכה בסופרמרקט. היישום מציג למשתמש את המסלול האידיאלי לרשימה שלו, משווה מחירים ויוזם המלצות. יישום שכזה צפוי להפוך את קניית המצרכים להרבה יותר מהירה וחסכונית.

נהיגה וקניות הן רק שתי דוגמאות מבין עשרות פעילויות שבהן ה-AR צפוי להשתלב בחיינו. הרובד הווירטואלי שיולבש על העולם האמיתי הוא, למעשה, סביבה חדשה של הזדמנויות פרסום. כפי שיישומי הבידור הוכיחו היטב, עם AR ניתן בקלות להלביש גרפיקה וטקסטים שמשתלבים בעולם האמיתי. ברגע שיישומי מציאות רבודה ייכנסו לשימוש נרחב, מיליארדי אנשים ביום צפויים להיחשף לפרסומים שונים באופן פאסיבי: הצעות למבצעים בסופרמרקט בזווית העין, המלצות למסעדות לנהגים, הצעות להורדת אפליקציות במהלך וידאו צ'ט (כפי שסנאפצ'ט כבר עושה) ועוד. מדובר בתחום חדש לחלוטין של פרסום שעודנו מתפתח וצפוי לגלגל מילארדי דולרים בשנה.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש יועץ טכנולוגי לארגונים.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי

    אני זוכר שכבר לפני 4 שנים הסברת לי על הנושא הזה! אני זוכר עד עכשיו את מה שאמרת: שבמציאות הרבודה מוצגים לדרישת המשתמש מרכיבי מידע מהרשת או ממקורות מידע אחרים לפי הפיתוח שבוצע. מרכיבי המידע יכולים להתמזג באופן מושלם עם הסביבה האמיתית ב-REAL TIME וניתנים לשליטה אינטרנאקטיבית.

  2. חזי

    טכנולוגיה מעניינת. אני לא מכיר אפילו אחד שלא מתפעל מהמימושים שלה. כתבה טובה

  3. דוד סינאי

    היכולת לשלב הצגת "סימני דרך" על פני המציאות האמיתית, כמו למשל, חיצים המצוירים "וירטואלית" על גבי המדרכות - היא הבשורה האמיתית!

אירועים קרובים