יוזמה חברתית חדשה להבראת הרפואה

היוזמה נוסדה מתוך רצון לשפר את מצבה העגום של מערכת הבריאות קוראת עמותת המסע החברתי להבראת הרפואה למטופלים ובני משפחותיהם לשים לב לרופאים ואחיות המצטיינים ביצירת קשר עין

05/06/2018 14:57
ד"ר אלון מרגלית,
רבים מדי בינינו חוו ועודם חווים את פגעי מערכת הבריאות. זאת, למרות רמתה הגבוהה של הרפואה שלנו, שכולנו גאים בהישגיה המדעיים והטכנולוגיים, ולמרות סל התרופות הרחב, שבכולם יש להתגאות. אלא שמערכת הבריאות, שאמורה להנגיש לנו את הרפואה הנפלאה הזו, כושלת במשימתה ונמצאת בקריסה. הפער בין הרצוי למצוי גדל והולך, ובינתיים נפגעים רבבות. הקושי של הרופאים וצוותי הרפואה נובע מהעומס העצום הנופל על כתפי הצוותים המצומצמים – הן בקהילה והן בבתי החולים. העומס הנורא גורם לשחיקה קשה ומשם הדרך לטעויות קצרה. טעויות אלה עולות יום יום בחיי אדם ובבריאות מטופלים. באחרונה מתפרסמים מספרים לגבי התמותה המיותרת עקב זיהומים שלא אמורים לקרות, אך לא מתפרסם שזהו רק קצה הקרחון. בפועל, רבים נפגעים מטעויות במתן תרופות, מאבחנות שגויות ומטיפול לקוי. מכיוון שלא נראה באופק פתרון מצד קובעי המדיניות ומקציבי התקציבים, השקנו לפני כשנה את המסע החברתי להבראת הרפואה. מאז ועד היום הצטרפו מאות אנשים אכפתיים וטובים למסע מכל שכבות האוכלוסייה: בריאים כחולים או בני משפחתם, אנשי היי-טק ואנשי צווארון כחול, חברי צוותים רפואיים, כולל רופאים, אחיות, מנהלים רפואיים, אנשי בריאות הנפש ואנשי אקדמיה. חלקם מילאו בעבר תפקידים בולטים במערכות השלטון ובארגונים מכובדים. יחד ובעזרת ציבור נפלא זה, הגדל מיום ליום, אנחנו מפעילים מיזמים שתפקידם לבצע שינוי עמוק שבא "מלמטה" – מכל אחד מאיתנו, ומכיוונים שונים שיחברו בהדרגה למאמצים ארגוניים שנעשים לצורך תיקון המצב, ושיצליחו בהדרגה ולאורך זמן להבריא את מערכת הבריאות.
יישום המיזם בבית החולים הלל יפה בחדרה

יישום המיזם בבית החולים הלל יפה בחדרה

תמונות המצטיינים נתלות בכניסה למיון

במסגרת מיזם זה, מתנדבים שגייסנו מהקהל הרחב פונים לחולים ומלוויהם המגיעים לחדר המיון של בית החולים (התחלנו בבית החולים הלל יפה בחדרה כ-"חממת הניסויים החברתיים של המסע") ומציעים להם להיות שותפים בשמירה על איכות הטיפול בהם. אחת לרבעון נערך טקס הוקרה אצל מנהל בית החולים לשלושת הזוכים ברייטינג המצטבר ותמונותיהם נתלות בכניסה למיון. בדרך זו הצלחנו לגייס לפעולה חשובה וחיונית למתן רפואה איכותית את הקהל הרחב (המתנדבים), להעצים את החולים המדרגים את אנשי הצוות המטפלים בהם, לעורר תחרות חיובית בקרב אנשי הצוות הרפואי, שבפעם הראשונה זוכים בהוקרה על יחס אנושי (דבר שידוע שמפחית את שחיקתם), לשפר יסודות טיפול רפואי, ולהיעזר בהנהלה ובתקשורת (שתציין באופן חיובי את המתרחש במקום רק להוקיע פאשלות). מה שהצלחנו לעשות בבית החולים הלל יפה "תופס כנפיים", ובקרוב נשתלב גם בארבעה בתי חולים נוספים ובמרפאות גדולות של הקופות..החזון שלנו הוא להפוך להתנהגות נורמטיבית ונלמדת בקרב צוותי רפואה בכל מתקן במערכת הבריאות. כך אנחנו תופסים את התהליך של שינוי עמוק "מלמטה" – ממני וממך. ניתן ללמוד עוד ולהצטרף למסע החברתי באתר העמותה. חלק מהמיזמים עובר דיגיטליזציה, לשם הפיכתו לזמין ושמיש עבור כלל שכבות האוכלוסייה. לשם כך אנחנו זקוקים לאנשי טכנולוגיה, שמוכנים להתנדב ולתת מזמנם וניסיונם לפיתוח ולהשמת המיזמים. הכותר הוא יו"ר עמותת המסע החברתי להבראת הרפואה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים