אלקסה שלחה שיחה פרטית לאיש קשר על דעת עצמה

הרמקול החכם של אמזון, Amazon Echo, שבו פועלת העוזרת הקולית שלח בחשאי שיחות של זוג אמריקני לאיש קשר שלהם ● אמזון טענה שתקלה גרמה למכשיר לפרש מילה שנשמעה כמו 'אלקסה' וביטוי נוסף כ"שלח הודעה"

Echo של אמזון, הבית של אלקסה. צילום: יח"צ

בשבוע שעבר קרה משהו שכל משתמשי העוזרים הקוליים והרמקולים החכמים חרדים מפניו, אבל שנשמע עד כה כתסריט בדיוני לגמרי – על פי תחנת הטלוויזיה של סיאטל, KIRO, העוזרת הקולית אלקסה (Alexa) האזינה לזוג ששוחח, הקליטה אותו, ושלחה מבלי שהשניים ידעו, את ההקלטות הפרטיות למישהו ברשימת אנשי הקשר של הבעלים של מכשיר ה-Echo מתוצרת אמזון (Amazon).

בני זוג, בעל ואישה מפורטלנד, ארצות הברית, קיבלו באחרונה פנייה מטרידה מעובד שלהם. "תנתקו את האלקסה שלכם עכשיו", אמר המתקשר. "פרצו אליכם". וכאילו לא היו הדברים מפחידים מספיק, העובד הסביר כי הוא קיבל לאחרונה קבצי אודיו המכילים הקלטות של שיחות שקיימו בני הזוג בביתם.

כאשר השניים פקפקו בדבריו, שלח אליהם העובד את הקבצים, וכך גילו שאמנם מישהו שיתף את הגבר הזר בשיחות פרטיות שלהם וללא אישורם – אבל, לא היו אלה האקרים. זו הייתה אלקסה של אמזון.

"תופעה נדירה ביותר"

לאחר פרסום הדברים ניסתה ענקית הטכנולוגיה והקמעונאות אונליין, אמזון, "לחפף" את הסיפור כמקרה בודד ומוזר שמקורו בבאג, וטענה שלא מדובר בבעיה כל כך רצינית.

החברה ניסתה להרגיע את הדאגות הרבות שעורר הסיפור, ואת החששות ממצב "מאזינה תמיד" (always listening) של ההתקנים שלה, והבהירה כי ההאזנה היא בסך הכל מצב כוננות לפעולה, שמתחילה רק כשהרמקול שומע את המילה 'אלקסה'.

על פי החברה, התקלה שאירעה למשתמשים בפורטלנד התרחשה משום שאלקסה שמעה את מילת ההפעלה שלה בטעות, ולאחר מכן סדרה של פקודות שאף אחד לא חילק לה בכוונה, אבל שנשמעו דומות למלים מסוימות שאותן פירשה העוזרת, כ"שלחי ל…" וכשם איש הקשר שקיבל את ההקלטות ממנה.

בהצהרה הראשונית מטעמה אמרה אמזון כי מדובר ב"תופעה נדירה ביותר", ובתגובה נוספת ששחררה מאוחר יותר, אחרי שהתקשורת והלקוחות התרגשו מהדברים, ציינה כי "עד כמה שהשתלשלות האירועים הזו חריגה, אנו מעריכים אפשרויות להפוך את המקרה הזה לאפילו פחות סביר".

מדיניות פרטיות הוגנת ושקופה גם ברמקולים חכמים?

מה שהסיפור הזה חשף הוא למעשה כמה מעט אנחנו באמת יודעים על הרמקולים החכמים שלנו – מה הם מקליטים שאינם אמורים להקליט, וכמה פעמים הם מקשיבים לשיחות שלנו שממש אינן עניינים ולא קשורות בכלל לתפקודם?

החשיפה האחרונה הזו מראה שנכון להיום עדיין אין לנו באמת דרך להתמודד עם מה שהרמקולים והעוזרים השונים קולטים מהמתרחש בחיינו. מה שניתן לעשות הוא להשתמש, באופן ידני, בכפתור ההשתקה שקיים ברוב המכשירים, בכדי להשבית פיזית את המיקרופון, זאת בתקווה שמצב ההאזנה התמידית לקריאה במלת ההפעלה אכן תלויה רק בדיבור שלכם.

כך או כך, לעת עתה עושה רושם שנושא צבירת נתוני המשתמשים על ידי העוזרים הקוליים הוזנח לא מעט.  חשיפת הפרשיה הגיעה בשבוע שבו כללי הפרטיות החדשים, ה-GDPR, נכנסו לתוקף באירופה, ואחרי שתיבות הדואר הנכנס של כולנו הוצפו בעדכוני מדיניות הפרטיות של אתרי אינטרנט, אפליקציות ועלונים, שבהם תואר לפרטי פרטים בדיוק כיצד הגופים השונים משתמשים במידע שלנו. למרות שהכללים ניתנים לאכיפה רק באירופה, הם הופכים לרווחים בכל העולם, פשוט כי מורכב מדי בעבור מרבית חברות הטכנולוגיה לקבוע מדיניות פרטיות שונה בהתאם למיקום שונה. עכשיו רק נשאלת השאלה האם הכללים, והצורך בנהלי פרטיות שקופים והוגנים, יהיו תקפים גם בנוגע לנתוני המשתמשים שאותם אוספים (או לא אוספים!) העוזרים הקוליים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים