"ארגונים הקימו דטה סנטרים על מפלצות נדל"ן שברובן אינן מנוצלות"

משה לסמן, מנכ"ל גלובל דטה סנטר, מזהה שינוי מגמה בשוק הישראלי ומסביר למה ארגונים מבינים כיום טוב יותר שכדאי להם להעביר את הדטה סנטרים שלהם למרכזי אירוח

משה לסמן, מנכ"ל גלובל דטה סנטר. צילום: קובי קנטור ז"ל

אחת הדילמות הכמעט נצחיות שקיימות בעולם התשתיות היא היכן למקם את חדרי המחשב של הארגון. התפיסה המסורתית היא שהשרתים הארגוניים צריכים להיות במרחק נגיעה מחדר המנמ"ר, ואילו התפיסה ההפוכה אומרת שניהול חדר מחשב הוא קודם כל עניין של נדל"ן יקר ועלויות תחזוקה שגדלות כל הזמן, במיוחד בכל מה שקשור לחשמל, מיזוג אוויר ושטחי רצפה.

סוגיה זו תעלה על הפרק בכנס Data center 2018 של אנשים ומחשבים, שייערך ביום ג' הקרוב, ויידונו בו ההיבטים השונים – בעד ונגד. לסמן מתייחס לעניין בראיון.

מה השתנה בעולם הדטה סנטרים ומדוע?
"אני מזהה מגמה שקיימת בשנתיים האחרונות, שלפיה יש יותר נכונות בקרב מנהלי ארגונים ומנמ"רים לעבור לאירוח במודלים שונים במקום להמשיך ולנהל את חדרי המחשב שלהם אצלם בבית.

יש בארץ ארגונים, חלקם ציבוריים, שמשתייכים למגזרים כלכליים מובילים במשק, שהקימו מפלצות נדל"ניות, עם מרכזי נתונים שיותר ממחצית מהם כלל לא מנוצלים. המשמעות היא בזבוז כספים אדיר. בסופו של דבר, דטה סנטר הוא סיפור של השכבה הבסיסית – נדל"ן והוצאות יקרות על חשמל ומיזוג אוויר – ושכבת ניהול. שתי השכבות יחדיו מבטיחות המשכיות עסקית, DRP ושרידות גבוהה שמתחייבת מרמת הקריטיות של הארגונים".

מה היתרונות שיש במתקני אירוח שאין בדטה סנטר שנמצא בתוך הארגון?
"הגידול העצום בהיקף המידע מחייב כל הזמן לתת מענה ברמת הדטה סנטר. זהו לב הארגון. בגלל הגידול העצום בהיקף המידע, קשה למנהל חדר מחשב לצפות מה יהיו הצרכים שלו בעוד כארבע שנים, ואולי קודם. מרכזי אירוח כמו שלנו מאפשרים למנמ"ר את הגמישות המתבקשת, עם קשת רחבה של שירותים, בהם אמצעי אחסון, גיבוי, התאוששות מאסון, תשתיות אנרגיה ושירותי תקשורת ברמה הגבוהה של Tier3".

האם התובנות האלה מחלחלות להנהלות הארגונים?
"אני משוכנע שאין היום דירקטור אחראי במועצת מנהלים שהיא שלא שואל כיצד ניתן לייעל את עלויות האנרגיה, שלא לדבר על עלויות הנדל"ן. מדובר פה על סכומי כסף לא מבוטלים וזה חלק מהאחריות שלהם. הדיון בנושא מביא אותם לבדוק את החלופה של אירוח, ואז הם מגלים לבד את היתרונות הטמונים בה".

האם הענן לא מייתר במידה מסוימת את הצורך בשימוש בשירותי האירוח?
"לכאורה כן, אבל זו לא המציאות. גם ענן, בכל תצורותיו, צריך דטה סנטר, ורק לקוח הקצה משתנה. ספקי שירותי הענן לא יכולים ולא רוצים להקים חוות שרתים משלהם והם נעזרים בשירותים של חברות בתחום".

יש עוד נקודה שהייתה מטרידה אותי לו הייתי מנמ"ר: השרידות ואבטחת מידע. אני רוצה לשלוט על זה ולישון טוב בלילה.
"יש כיום מערכות שמאפשרות לעמוד על אפס תקלות, בלי הפסקת שירות, ולו לכמה שניות. כלומר, 100% המשכיות עסקית. המערכות האלה יודעות לתת מענה מידי ולהתריע מראש ללקוח היכן צפויה תקלה, ומדווחות לו גם לאחר מעשה איפה היו בעיות ומה צריך לעשות.

שלא לדבר על אבטחת מידע – נושא שכולנו רגישים אליו. ניתן לעשות זאת על ידי מערכות תפעוליות שלא מחוברות לעולם החיצון בשום צורה שהיא. כמו כן, יש מתקני אירוח, כמו שלנו, שמאפשרים למנמ"רים נגישות פיזית וטכנית למערכת המחשוב של הארגון שלו, שאותה הם מארחים. אנחנו מציעים גם מתחמי עבודה משוריינים לארגונים שחייבים להמשיך לתת שירותים.
בסופו של דבר, מדובר בביטוח ללקוחות, פוליסה שמאפשרת להם לישון בשקט ולדעת שבכל רגע נתון, כל מה שהם מצפים ממערכות המחשוב שלהם יסופק להם".

האם השינוי מורגש באוויר?
"אני סבור שכן. אני שומע את זה משיחות שאני מקיים עם מנמ"רים ומנהלי ארגונים. זה בא לידי ביטוי בגידול העצום בפעילות שלנו. רק לשם המחשה, כשפתחנו את המתקן שלנו בלב אזור התעשייה של הרצליה, הוא השתרע על פני שטח של 2,250 מ"ר, וכיום הוא בשלבי סיום של התרחבות ל-4,500 מ"ר, כאשר 40% מהשטחים שהתווספו כבר מכורים ויתר השטחים יתמלאו עד סוף השנה".

מתעניינים בדטה סנטרים? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Data center 2018 של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים