ביטוח רחפנים – התפתחות טבעית של העידן הנוכחי?

איך מתקדם תחום ביטוח הרחפנים? הפרמיות עדיין גבוהות, אבל נדמה שכולם, כולל הרגולטור, מבינים שביטוח רחפנים ומפעיליהם הוא הכרח המציאות, הן משום עלותם הגבוהה לעיתים של כלי הטייס הזעירים, והן בשל הסחורות או המצלמות יקרות הערך שעליהם

טל אנגל, מנהל המחלקה התעופתית של סוכנות הביטוח מארש ישראל. צילום: שי פיירשטיין

"בתחילת שנות ה-80 היו מעט חברות ביטוח שהיו מוכנות להיכנס לתחום חדשני כמו הרחפנים, מתוך חשש כבד להיתכנות של נזקים. עם המעבר לשימושים האזרחיים, גם לחברות הביטוח לקח קצת זמן, בדיוק כמו לרגולטור שלא ידע מה לעשות עם זה, אבל כיום יש די הרבה מבטחים שנמצאים בעולם הזה ולמעשה אין ממש מגבלה. יש הרבה ניסיון, אבל הפרמיות יותר גבוהות מאשר כלים מאוישים מטבע הדברים", כך סיפר שבוע שעבר טל אנגל, מנהל המחלקה התעופתית של סוכנות הביטוח מארש ישראל, שנושא על כתפיו כבר יותר מ-15 שנות ניסיון בביטוחים של תעופה בלתי מיואשת.

אנגל אמר את הדברים בהרצאה שהתייחסה להיבטים הבטיחותיים בעולם כלי הטיס הבלתי מאוישים, במסגרת כנס אנשים ורחפנים 2018. הכנס המרכזי בתחום, שהופק זה השנה השלישית בידי אנשים ומחשבים, ונערך הפעם באולם האירועים לאגו שבראשון לציון, משך אליו מאות מקצוענים בתחום, שבאו לבחון את מצב השוק על כל היבטיו השונים.

"תעשיית הרחפנים שינתה את חוקי המשחק. פתאום צריך להתעסק עם כלים קטנים זולים, זמינים וחלקם אוטונומיים וקלים מאוד לתפעול, עם הרבה מאוד שימושים, ועם אנשים שמפעילים אותם, ובכלל לא צריכים רישיון תעופה. פתאום לצד צלמים ומודדים יש גם ילדים. תעשיית הביטוח נדרשה לזמן להסתגל לכך, תוך התאמת הפרמיה והכיסויים, אבל כיום נותנים מענה די טוב ומקיף", הוא אמר.

ולמה צריך ביטוח? התשובה של אנגל פשוטה מאוד – כי הרגולטור קובע שצריך. "אם אני מפעיל כלי מעל 300 גרם, אז צריך לבוא עם ביטוח בהתאם להפעלה מסחרית. זו לא שאלה, זו עובדה. אבל מעבר לכך, הלקוחות צריכים את כל ההיבט של ניהול סיכונים עצמי של המפעיל, כי יש כלים שעולים כמה מאות אלפי דולרים, וגם הדברים שמובילים יקרים לעיתים, כך שגם את ההובלה כבר כדאי לבטח, וזאת מעבר לנזקי צד שלישי", הוא סיכם.

ביטוח פר-שעת טיסה

תומר קאשי, מנכ"ל Skywatch, הציג דרך אחרת בה אפשר להציע ביטוחים בעולם הרחפנים, בהיבט שמתחבר היטב עם תעשיית הענן הנוכחית בהיבט של שימוש לפי שעה. "זה לא הגיוני שצלם בהוליווד ישלם אותה פרמיית ביטוח כמו חקלאי בנגב. בנוסף, אף אחד גם לא שואל מה הניסיון של המטיס, כי גם כך חצי מהם מציעים חצי שנה או פחות של הטסה. אף אחד גם לא יודע כלום לגבי איכות המטיסים. התוצאה היא פשוטה – אין מידע יש יותר סיכון, ולכן בביטוח הרגיל המחירים יותר גבוהים ללקוחות, מובן, במצב הזה. זו בעיה מאוד שורשית", הוא סיפר בהרצאה שלו 'בטיחות וביטוח בעולם הרחפנים'.

תומר קאשי, מנכ"ל Skywatch. צילום: שי פיירשטיין

תומר קאשי, מנכ"ל Skywatch. צילום: שי פיירשטיין

הפתרון שמציעה חברת Skywatch, כאמור, מבוסס על שימוש, ולטענת קאשי הוא פותר באופן אלגנטי את כל מה שחורג בעולם הביטוח לגבי ההתייחסות לרחפנים. "ניתן לפי השיטה שלנו לקבל מחיר ביטוח לשעה, לפי אפיון הטיסה. יש לנו אפליקציה שמתחברת לרחפן עצמו, כדי לאסוף נתונים, והיא נותנת ציון בטיחות לכל טיסה, וזה מאפשר לתת הנחות למטיסים בטוחים לאורך זמן, וזה הפתרון היחיד שמציע דבר כזה בעולם הרחפנים. האפליקציה גם מסוגלת לתת התראות כמו חריגה מאזור מוגדר, חריגה מהזמן שהוגדר לביטוח, טיסה מעל אנשים וכדומה", הוא סיפר על הפתרון הייחודי של החברה.

כלי עבודה בידיים של הארגון

יריב גלר מחברת vHive סיפר בכנס על החברה שמטרתה להשתמש ברחפנים שנמכרים על המדף בכדי לספק לארגונים גדולים יכולות איסוף מידע מהשטח כולל עיבוד, כולל אפשרות לכסות אזורים נרחבים, וגם בהפעלה מקבילית של כמה כלים.

יריב גלר מחברת vHive. צילום: שי פיירשטיין

יריב גלר מחברת vHive. צילום: שי פיירשטיין

"75% מהשוק הזה הם רחפנים של Dji. מהבחינה הזו הם ניצחו את השוק. במצב כיום ארגון ואנשים פרטיים יכולים באותה צורה להזמין רחפנים באופן מקוון בעלויות סבירות, והם יעשו את העבודה בצורה הסבירה. אבל השאלה היא איך באמת ניתן להשתמש בהם ככלי עבודה בידיים של הארגון. אנחנו מאמינים שחלק גדול מהיכולת הזו תושג באמצעות האפשרות להפעיל רחפנים במקביל. יש מאות משימות שצריכות לקרות והדרך היחידה היא להפעיל אותן באמצעות מערכת אוטונומית שיודעת להפעיל כמה רחפנים במקביל", טען גלר.

הוא סיפר כי התפעול בשטח פשוט מאוד ומבוצע בלחיצת כפתור שמעבירה את ההוראות לרחפנים בו-זמנית, וגם שואבת מהם את המידע לצורך עיבוד משופר שעוזר ליצור את התמונה הגדולה. השאלה היא המתפעל בפועל?

"התעשייה התחילה עם פנייה לגורמים חיצוניים עם אישור להטסה, אבל כעת הרבה מאוד ארגונים עוברים לשימוש בקבוצות פנימיות, ובארגונים שונים זה עד עשרות אנשים שמפעילים רחפנים, ואלו משאבים שזמינים עבור הארגונים לשימוש לפי בחירה, בלי שצריך לחשוב כמה וכמה פעמים על כל פעולה של כל רחפן", הוא סיכם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רון

    עכשיו הפניקס יצאו עם ביטוח צד ג' לרחפנים https://drone.fnx.co.il

אירועים קרובים