"רגולציה, בטיחות וביטחון – תנאי חובה להפעלת רחפנים"

שלושה מרכיבים יש לאתגר המידי בתחום: לטוס בצורה אוטונומית, מעבר לקו ראייה ומעל אנשים ● "הרגולטור צריך להשתכנע, ובצדק, שזה בטוח", כך על פי אייל רגב מחברת פאראזירו - המציעה הצמדת מצנח וחיישנים - שהשתתף בכנס אנשים ומחשבים 2018

איל רגב, סמנכ"ל המחקר והפיתוח בחברת פאראזירו. צילום: שי פיירשטיין.

"בסופו של דבר הנושא הרי תמיד צץ – בטיחות. ברור שהמערכות חייבות להיות מספיק בטוחות ולהשתלב במרחב העבודה שלהן בצורה בטוחה' כי אחרת הן לא יוכלו לממש את הפוטנציאל שלהן. אנחנו הולכים להגיע לכמויות גדולות של רחפנים בזמן קצר יחסית, אבל כדאי שזה יוכל לקרות הם חייבים להיות מספיק בטוחים. ועוד היבט חשוב: כל התשתית שנוצרת עכשיו תשמש בעתיד, שאינו כל כך רחוק, גם את המערכות המאוישות", כך אמר אייל רגב, סמנכ"ל המחקר והפיתוח בחברת פאראזירו, המפתחת מערכות בטיחות לשימוש ברחפנים.

רגב אמר את הדברים בחלק מההרצאה 'בטיחות היא שם המשחק' אותה נשא בכנס השנתי אנשים ורחפנים 2018, שמופק זה השנה השלישית בידי אנשים ומחשבים. הכנס נערך בשבוע שעבר באולם האירועים לאגו שבראשון לציון, ומשך אליו מאות מקצוענים בתחום, ספקים ולקוחות כאחד, שבאו להתרשם מהחידושים שמציע התחום הצומח הזה.

הוא הזכיר שיש צורך למעשה לחצות שני גשרים כשהרגולציה נמצאת בצד אחד ומצד שני יש גם את הצורך להשתלב היטב במרחב ניהול מערכות התעבורה. "רגולציה ובטיחות הולכים ביחד בדרך כלל, זה נחשב לסוג של תיק, אבל אין ברירה. זה מחויב גם במערכת תחבורתית רגילה, אז אין ברירה וזה יקרה גם בשוק הרחפנים. האתגר המידי מורכב משלושה מרכיבים: לטוס בצורה אוטונומית, מעבר לקו ראייה ומעל אנשים. הרגולטור צריך להשתכנע, ובצדק, שזה בטוח", הוא אמר.

בדבריו הזכיר רגב לכולם שאסור לטאטא מתחת לשולחן את העובדה שרחפנים נופלים. "אם נסתכל על מה שיכול לקרות בקצב האימות הנוכחי, זה יכול להגיע לקצב של אלפים ביום בעולם. רף האמינות חייב לעלות, חייבים להגיע לרמה של 1 למיליארד כדי שמבחינה סטטיסטית זה יהיה מספר שאפשר לסבול אותו", הוא טען.

וא הציג את המערכת שהחברה שלו מציעה, מערכת הגנה מבוססת מצנח שנפתח באופן אוטומטי בהתאם לחיישנים שמותקנים ברחפן "זיהוי נפילה מהירה, שינוי זווית קיצוני וכדומה. זו מערכת אוטונומית לחלוטין שמגנה על הרחפן, והיא למעשה בלתי תלויה ברחפן וגם יודעת להפסיק את המנועים לפני פתיחת המצנח", הוא סיפר.

לגלות, לאתר ולנטרל בהתאם

היבט אחר של בטיחות הוא כמובן ביטחון, או יותר נכון, האיום על הביטחון. ולהיבט הזה התייחס אל"מ במיל. דודי רוקח, לשעבר רמ"ח אמל"ח מז"י וכיום יועץ פיתוח עסקי של אלתא יבשה וכן שותף מנהל ב-Sosa HLStech, שהיא חברה המניעה חדשנות ביטחונית.

דודי רוקח, יועץ פיתוח עסקי של אלתא יבשה ושותף מנהל ב-Sosa HLStech. צילום: שי פיירשטיין.

דודי רוקח, יועץ פיתוח עסקי של אלתא יבשה ושותף מנהל ב-Sosa HLStech. צילום: שי פיירשטיין.

"כבר לפני ארבע שנים הבינו באלתא שצריך מערכת שיכולה לגלות רחפן, שמצד אחד הוא צעצוע ומצד שני רואים בעולם כבר יותר מסממן אחד שהצעצוע הזה יכול להיות איום, ולמרות שהוא בגודל של ציפור צריך לאתר אותו, ולנטרל אותו בהתאם", הוא סיפר.

הוא הזכיר שרחפנים יכולים לאיים על שדות תעופה, אצטדיונים, יכולים לשמש להכנסת ציוד אסור לבתי כלא, ותרחישים שאחרים שצריך להתמודד איתם. "האתגר הגדול הוא זיהוי מטרות עם חתימות מאוד נמוכות, שגם טסות במהירות נמוכה קרוב לפני הקרקע, וזה אומר שצריך לשלב חיישנים כדי להגיע לזיהוי מיטבי, וזה אומר מכ"מים שונים בגדלים ובעוצמות שונות. יש עוד דרכים לגלות, אבל התובנה שלנו, בוודאי אם מדברים על אתרים אסטרטגיים, זה אומר ההגנה שצריכה להיות מבוססת על מכ"ם עם עבודה ב-24/7", הוא טען.

לדבריו החברה מושיטה יד ליזמים בתחום, גם אם מדובר ברעיון שלא בטוחים מה השוק שיש לו, אם בכלל.

"אנחנו מציעים לשתף פעולה עם חברות גדולות כדי להגיע לשוק, כי יש חברות שמחכות לפתרונות כאלה. אם יש לכם מה להציע, כי אנחנו מחפשים בתהליך של שותפות, עד ללקוח קצה", הוא סיכם.

"הקוטב הוא רוצח רחפנים"

מהצד השני של הסקאלה, צד השימושים, הגיע רועי גליץ, צלם הטבע והשגריר העולמי של DJI, שהציג צילומים מרהיבים שצילם, בעיקר בחוג הקוטב הצפוני באזור האי שפיצברגן, שממוקם כאלף קילומטרים מהקוטב הגאוגרפי.

רועי גליץ, צלם טבע והשגריר העולמי של DJI. צילום: שי פיירשטיין.

רועי גליץ, צלם טבע והשגריר העולמי של DJI. צילום: שי פיירשטיין.

"להפעיל שם רחפן זה אתגר אחר לגמרי. אלו נופים קסומים ואתגרי ההפעלה קשוחים ביותר. הטסתי רחפן כמעט בכל פינה בגלובוס, וזה רמה אחרת של קושי, כי הקוטב הוא רוצח רחפנים", הוא סיפר.

הסיבה העיקרית לכך היא הבעיות בשדה המגנטי. "התמונה מורכבת כי השדה המגנטי שלנו בפועל מבולגן, ובקוטב הצפוני הוא כל הזמן זז ומשתנה. כל מה שאפשר לחשוב עליו קורה שם, והרחפן כל כך מתחרפן שהוא אפילו לא מצליח לשמור על האופק, כאילו הוא שיכור. להטיס במצב כזה זה סיוט, וזה עוד לפני שמכניסים לתמונה רוח אדירה, ואת הצורך בטמפרטורה מינימלית כדי להתניע, והתקצרות זמן סוללה וכדומה", סיפר גליץ.

אבל עם כל הקשיים, התוצאות הן מרהיבות עין ומרשימות ביותר – "רחפנים מאפשרים להגיע לצילומי חיות שאני לא יכול להתקרב אליהן אחרת, לאפשר לצלם מעבר לצוקים, להגיע לזוויות צילום שאי אפשר אחרת. לצלם דברים שאי אפשר לצלם מהקרקע", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים