"תחום הרחפנים הבשיל – יש לו פוטנציאל במגוון תחומים"

"הרחפנים הם גם איום וגם הזדמנות - עלינו לאפשר לרחפנים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם - זהו תחום בעל מנוע צמיחה ואין כל סיבה שישראל לא תהיה מובילה עולמית בתחום", אמר רן קליינר, בעל המיזם Drone Master, בכנס אנשים ורחפנים

רן קליינר, בעל המיזם Drone Master. צילום: שי פיירשטיין

"תחום הרחפנים התפתח מאד בשנה שנתיים האחרונות, ויש לו פוטנציאל לחדור למגוון תחומי תעשייה מסחרית, לצד השימושים הביטחוניים שלו. לישראל יש ידע ופעילות בתחום ואין כל סיבה מדוע שלא נוביל את תחום הרחפנים המסחריים בעולם", כך אמר רן קליינר, בעל המיזם Drone Master, מערכת לניהול ציי רחפנים.

קליינר דיבר בכנס "אנשים ורחפנים 2018". הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ג') באולם אירועים LAGO, בראשון לציון. את הכנס, המתקיים זו השנה השלישית, קליינר אף הנחה.

לדברי קליינר, "השמיים מתחילים להיפתח, ודוגמה לכך ראינו בחגיגות יום העצמאות, כאשר אינטל (Intel) הפעילה נחיל של 300 רחפנים אוטונומיים. כך נשברה התפישה לפיה לכל רחפן נדרש מפעיל. נעשה פה מאמץ שלא נעשה בעבר. זה מסמל את השינוי שקרה בארץ. יותר ויותר אנשים נכנסים לתחום, ובמקביל יש גם שינוי תודעה. זה כבר קורה בשטח".

רוב הרחפנים המסחריים, אמר קליינר, "מבוססים על מערכות רב להב: זהו הליקופטר קטן, היודע להמריא ולנחות באופן אנכי, בלא מסלול המראה-נחיתה. לשם הטכנולוגיה הולכת. סוג רחפנים אחר הוא VTOL, כלי טייס בעלי כנף קבועה, עם יכולת המראה ונחיתה נקודתית, העושים מרחקים גדולים יותר באוויר. הרחפנים הללו פועלים בצורה מסחרית למגוון משימות – מיפוי, מידול, תעשיית הסרטים, משלוחים ושינוע של דברים. זה כבר קורה ויקרה בשנים הקרובות".

לדבריו, "השימוש המסחרי ברחפנים גדל ויגדל – ובהמון תחומים: מאבק בתאונות בנייה, סיוע לפעילות המשטרה, תמיכה בכוחות ההצלה והחירום, מניעת חדירה של עפיפונים מרצועת עזה, הצלת טובעים, תיעוד הלוויות המונים, חילוץ נשרים, ניטור חופים – אלה רק מעט דוגמאות. הטכנולוגיה כבר הבשילה – כך, לדוגמה, Flytrex הישראלית מפעילה קו משלוחי אוכל ומוצרי מכולת – מבוסס רחפנים באיסלנד".

הרחפן, אמר קליינר, הוא גם פלטפורמה שעל גביה מפתחים יישומי תוכנה. "גם פה הייתה התפתחות משמעותית בשנה החולפת".

תחומי החקיקה והרגולציה התקדמו אף הם

"לצד הבשלות הטכנולוגית", אמר קליינר, "תחומי החקיקה והרגולציה התקדמו אף הם. המל"ל קיבלו אחריות לאסדרה של התחום. מה שהכי העלה את התחום לכותרות היה דו"ח מבקר המדינה, שדן באיום הרחפנים".

"אנו רואים ברחפנים הזדמנות ופוטנציאל לתרום לכלכלה הישראלית", סיכם קליינר. "ההשקעות בתחום הרחפנים גדלו משמעותית בכל העולם. כך, ההשקעות בתחום בארה"ב בלבד עמדו בשנת 2012 על 40 מיליון דולרים, ואילו בשנה החולפת, 2017, הם כבר הגיעו להיקף של 1 מיליארד דולרים. התחום צפוי לתרום בתוך שנים ספורות סכום בסדר גודל של כ-40 מיליארד דולרים לכלכלת ארה"ב. עדיין, המדובר בתחום המכיל בקרבו סיכונים. אין ודאות איך הציבור יקבל את הטכנולוגיה. הרחפנים הם גם איום וגם הזדמנות – עלינו לאפשר לרחפנים לממש את הפוטנציאל הטמון בהם. זהו תחום בעל מנוע צמיחה ואין כל סיבה שישראל לא תהיה מובילה עולמית בתחום".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים