האם בסיסי נתונים בקוד פתוח מאיימים על ספקים מהדור הקודם?

שוק בסיסי הנתונים בקוד פתוח גדל בקצב מסחרר והגיע ל-2.6 מיליארד דולר ● לפי גרטנר, חברות ותיקות צריכות להתעשת ולהיכנס לתחום ביתר שאת

זהירות, קוד פתוח. אילוסטרציה: BigStock

95% מארגוני ה-IT המסורתיים משתמשים בתוכנות קוד פתוח ב-IT הקריטי שלהם – כך על פי ממצאי מחקר של גרטנר (Gartner). ומה עם ה-5% האחרים? הם עומדים להיעלם, והסיבה לכך היא שבמאגרי המידע, ממשיכה גרטנר ומפרטת, "אפשרויות הקוד הפתוח מובילות מאמצים חדשניים".

במילים אחרות, חברת המחקר אומרת שמי שמעוניין להוביל את השוק חייב להשתמש בבסיסי נתונים מבוססי קוד פתוח. אך מכיוון שלא תמיד צריך לשלם עבורם, המציאות יוצרת בעיה אפילו גדולה יותר עבור ספקיות מורשות, כמו אורקל (Oracle).

ב-2011, חמשת ספקי בסיסי הנתונים המסורתיים – אורקל, מיקרוסופט (Microsoft), יבמ (IBM), סאפ (SAP) ו-Teradata – שלטו ב-91% מההכנסות. ב-2016 קטן המספר ל-86.9%. בינתיים, נתח השוק של אורקל ירד מדי שנה מאז 2013 – כך על פי הממצאים של גרטנר.

קוד פתוח – צמיחה מתמדת ומרשימה

על אף שהוא עדיין לא קרוב לנפח בן כ-34 מיליארדי הדולרים של השוק המסורתי, גרטנר אומדת את שוק בסיסי הנתונים בקוד פתוח ב-2.6 מיליארד דולר, או ב-7.6% מהשוק הכולל. חשוב יותר, נתח הקוד הפתוח זינק ב-100% מ-2014 ל-2015 ובעוד 50% בין 2015 ל-2016. חברת המחקר עדיין לא פרסמה נתונים ל-2017, אך יש סיכויים טובים שמאגרי הקוד הפתוח שמרו על עלייה של קרוב ל-50% גם בשנה זו.

מאחר שלקוד הפתוח יש כללי משחק אחרים, הרוב המכריע של האימוץ שלו אינו נרשם בדו"חות ההכנסות של החברות. לפי ההערכה של גרטנר, רק בין 1% ל-5% מבסיס המשתמשים במסד הנתונים בקוד פתוח הם לקוחות ששילמו עבור השירות. משמעות הדבר היא שהערך של שוק הקוד הפתוח ללקוחות ולמשתמשים נאמד בעשרות מיליארדי דולרים, או אפילו במאות מיליארדים.

מכיוון שכך, גם כששוק בסיסי הנתונים בקוד פתוח עולה באופן דרמטי על השוק המסורתי בצמיחת ההכנסות (50% ב-2016 לעומת 7.7%), האימוץ ללא תשלום של בסיסי נתונים אלה עלול לקצץ בפוטנציאל הרווח של אורקל, יבמ ומיקרוסופט יותר מהשפעת האימוץ של הטכנולוגיה בתמורה לתשלום. אורקל ויבמ אמנם הבינו כיצד להרוויח קצת כסף מבסיסי נתונים מבוססי קוד פתוח – כשכל אחת מרוויחה משירות זה של יותר מ-100 מיליון דולר, לפי גרטנר – אבל AWS, לעומת זאת, עושה הרבה יותר וגורפת כמעט 750 מיליון.

בעולם החדשני ופורץ הדרך הזה של מסדי נתונים בקוד פתוח, AWS גוברת על אורקל במגרש של אורקל (MySQL), ומשאירה אותה בעמדה המאפשרת לה לעקוף אותה ולהוביל לאורך זמן רב את צמרת ספקיות מסד הנתונים.

לסיכום ניתן לומר שגרטנר מציגה מצב שבו מי שיאמץ את טכנולוגיית הקוד הפתוח – סיכוייו לשרוד ולנצח במרוץ גדולים בהרבה, אך עליו למצוא איך לגבות כסף עבור השירות.

מתעניינים בקוד פתוח? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס Open Source World של אנשים ומחשבים, שייערך ב-30 באפריל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים