צוקרברג: גם המידע שלי נמכר לקיימברידג' אנליטיקה

מנכ"ל ומייסד פייסבוק חשף בעדותו בבית הנבחרים כי הוא נמצא בין 87 מיליוני הקורבנות שהמידע עליהם הגיע לקיימברידג' אנליטיקה ● הוא הודה שאיננו יודע פרטים רבים שעליהם נשאל ומסר שהנתונים נמכרו לעוד "קומץ" חברות

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק (Facebook), המשיך אתמול (ד') בעדותו בפני הקונגרס האמריקני. לאחר ששלשום הוא עשה זאת בסנאט, אתמול הוא התייצב בפרלמנט השני של ארצות הברית – בית הנבחרים. במצטבר, הוא העיד בפני כמעט 100 מחוקקים, במשך כ-10 שעות.

עדותו של צוקרברג בפני ועדת הסחר והאנרגיה של בית הנבחרים לא הייתה שונה בהרבה מזו שנתן בסנאט ועסקה בנושאים דומים: הכוח הרב של פייסבוק, פרטיות ובעיקר פרשת דליפת המידע לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), שבמסגרתו היא קיבלה את הנתונים של 87 מיליון משתמשים. למעשה, מי שעקב אחרי שני ימי העדויות יכול היה לקבל אתמול תחושה עזה של דה ז'ה וו – הרבה שאלות דומות שהציגו המחוקקים והרבה תשובות דומות שסיפק צוקרברג.

החדשה האולי מסעירה ביותר מהעדות בבית הנבחרים היא שלקיימברידג' אנליטיקה יש נתונים גם על צוקרברג. הוא אמר כי נתוניו נכללו במצבור הדטה האישי שנמכר לחברה. מעבר לכך הוא לא פירט, אבל בלאו הכי מדובר בפריט מידע מסעיר למדי שכנראה שעוד יעסקו בו.

הדיון בבית הנבחרים היה תוקפני יותר מאשר השימוע בסנאט, לפחות בתחילתו, כשחברי הבית נראו זועמים. אבל האווירה התמתנה ונראה היה שהמנכ"ל הצליח להרגיע את הרוחות עד לסוף השימוע.

מרבית חברי הפרלמנט השתמשו במלוא ארבע הדקות שניתנו להם כדי להטיח שאלות בצוקרברג, אבל לא הרשימו בגיוון וייחודיות ובחרו לשאול בערך את אותן השאלות שכבר עלו בסנאט. בנושאי פרטיות הצרכן שאלו הסנאטורים בעיקר מה באמת קרה עם קיימברידג' אנליטיקה, אילו נתונים פייסבוק אוספת ולמי יש גישה לנתונים אלה. בנוגע לתוכן המופיע בפייסבוק, רצו המחוקקים לדעת בעיקר מי סוקר אותו, האם פייסבוק מוטה ואיך היא מתייחסת ל-"דיבורי שנאה" (Hate speech). באשר לרגולציה על חברות הטכנולוגיה, צוקרברג נשאל בעיקר האם הוא חושב שענישה תעזור לפתור בעיות, מה דעתו על החקיקה בנושא באירופה והאם יתמוך בחקיקה אם ייזמו אותה בארצות הברית.

והתשובות?

כאמור, רוב תשובותיו של מנכ"ל פייסבוק חזרו על אלה שנתן בסנאט, או שסיפק בהצהרות אחרות. באופן גורף, ניתן לסכם ולומר שצוקרברג העביר מסר שממנו ניתן היה להבין שפייסבוק אינה מוכרת נתונים ושהיא מסתמכת, והרבה, על כלי בינה מלאכותית שלטענתו יפתרו הרבה מהבעיות שצפו באחרונה.

בנוגע לנושאים רבים אחרים העדיף צוקרברג לענות לחברי בית הנבחרים השואלים ב-"אצטרך לבחון זאת ואחזור אליך". מתשובות אלה נראה היה שיש הרבה דברים שהוא לא יודע (או אומר שהוא לא יודע) ושהמחוקקים סבורים שעליו לדעת. הם אף הבהירו לו שכך ראוי.

כך, למשל, דינה דאגט, דמוקרטית מקולורדו, שאלה את צוקרברג: "אתה המנכ"ל, נכון?", וחזרה על כך שלוש פעמים, כשענה שהוא לא יודע תשובות לשאלותיה. דבי דינגל, דמוקרטית ממישיגן, הקריאה רשימה של שש עובדות מפתח שצוקרברג אמר במהלך השימוע שלא ידע.

בנוסף, בחילופי דברים עם חברת הקונגרס ג'ן שקובסקי, הדמוקרטית שמייצגת את אילינוי, הודה צוקרברג שאלכסנדר קוגן, הפרופסור שאסף את נתוני פייסבוק ומכר אותם לקיימברידג' אנליטיקה, מכר את הנתונים הללו גם לחברות אחרות. כששקובסקי שאלה לכמה חברות אחרות, השיב צוקרברג: "אני לא מאמין שזה היה מספר גדול, אבל כשנשלים את הביקורת נדע יותר". "מה זה מספר גדול?", הקשתה חברת הפרלמנט והעד השיב: "קומץ".

מה לפייסבוק ולמכירת תרופות?

נושא חדש שעלה בוועדה הוצף על ידי כמה נציגים רפובליקניים – דיוויד מקינלי, גוס בילירקיס, קווין קריימר ובאדי קרטר. לטענתם, פייסבוק לא עושה מספיק בכדי לעזור לממשל הפדרלי להתמודד עם מה שמכונה Opioid crisis – העלייה האדירה בשימוש בתרופות מרשם וללא מרשם בארצות הברית ובקנדה. המחוקקים ציינו שתרופות נרכשות ונמכרות לעיתים קרובות דרך בתי מרקחת בלתי חוקיים שמפרסמים מודעות בפייסבוק ולחצו על צוקרברג להתחייב לעצור זאת. צוקרברג ענה כי הרשת החברתית תסיר את המודעות הללו "בהקדם האפשרי, לאחר שהמשתמשים יסמנו אותן".

בסיכומו של דבר, פייסבוק יכולה להיות מרוצה מהאופן שבו צוקרברג טיפל במשבר הקשה שלה ביומיים של עדותו. הוא היה שקול, מכובד ולא נראה נבוך או אדם שנתפס בקלקלתו, למרות עשרות השאלות הלא פשוטות שהוטחו בו. והמחוקקים? עכשיו, כשהתשובות ניתנו, הגיע הזמן שבו עליהם להחליט מה הם עושים הלאה וכיצד יוכלו להבטיח שמשתמשי פייסבוק יהיו מוגנים מכל מניפולציה שהיא בעתיד לבוא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים