"מעמדה המכובד של ישראל – מצב נדיר שהושג הודות להיי-טק המקומי"

ביקשנו מבכירים בהיי-טק הישראלי לענות על שאלון, שעוסק בהם ובענף - וקיבלנו תשובות מעניינות ● אורח המדור הפעם: אברהם (לולו) אסף, יו"ר קבוצת אמנת

אברהם (לולו) אסף, יו"ר קבוצת אמנת. צילום: יח"צ

במלאות 70 שנים למדינה, ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיב הפעם הוא אברהם (לולו) אסף, יו"ר קבוצת אמנת.

מתי ואיך התחלת?
"אני בעל תואר ראשון בהנדסת תעשיה וניהול מהטכניון – באחד המחזורים הראשונים של הפקולטה – 1966, ובעל תואר שני בחקר ביצועים מהטכניון – 1970. הייתי חמש שנים בתה"ל שם הוקם אגף מדעי ניהול ויחידה (מהראשונות בישראל) לחקר ביצועים. אני כבר 48 שנה במקום הנוכחי – אמן יועצים נוסדה בינואר 1970. אמנת ניהול ומערכות יצאה לציבור בינואר 1994. ההתחלה הייתה מאתגרת כי כללה כבר אז תכנון, ניהול ועיבוד נתונים במחשבים (עם כרטיסי ניקוב, מחשב IBM 1620) – הכל לפרויקטים הנדסיים מורכבים בארץ, באפריקה ובדרום אמריקה".

היכן אתה היום?
"אני 24 שנים בתפקידי הנוכחי, מאז הקמת החברה הציבורית (1994) – יו"ר מועצת המנהלים של הקבוצה.  אמנת היא בית מערכות רב מקצועי בתחום הניהול, כמוכר בבתי המערכות הגדולים בעולם – יועצים לניהול, שירותי IT, שרותי מיקור-חוץ במגוון ענפים; הארגון שהחל עם שלושה עובדים ב-1970 מונה כיום מעל 2,500 איש במגוון מקצועות.

מה האירועים המשמעותיים בהיסטוריה שלכם?
"ממש קשה להצביע על בודדים, יש עשרות ומאות פרויקטים משמעותיים; אזכיר כמה מעניינים – המפתיע הוא פרויקט החלק האזרחי במתקן הגרעין באיספאן שבאירן – כולל תכניות פרט במחשבי PDP".

"המורכב והמרתק הוא פרויקט בחינות הבגרות – המאפשר כיום, במערכת IT מהמתקדמות בארץ, העמדת ציונים ימים אחדים לאחר הבחינה האחרונה".

"הבטחוני הוא זה הכרוך בליווי פריסת צה"ל בשטחים שונים עם מערכות תכנון ובקרה מתקדמות באותן שנים".

"התשתיתי הוא השתתפות בניהול התכנון וההקמה של טרמינל 3, ועוד".

"בין הצעדים המשמעותיים – הקמת חטיבת תוכנה בבית מערכות, המונה כיום 800 עובדים; הקמת חברה לבדיקות תוכנה בשנות ה-90 (ראשונה ציבורית בתחומה נסחרה בתל אביב); שדרוג בית תוכנה בצפון הארץ לתחרות בגופים כאלה באירופה ובמזרח הרחוק, ועוד".

"התפקיד הכי משמעותי – מנהל אמן, חברת יעוץ שקמה ב-1970, התפתחה לגוף המוביל בתחומה והיא זו שיצרה את התמהיל המקסים של בית מערכות מודרני המשלב הנדסה, IT ולוגיסטיקה – תמהיל הזוכה להערכה רבה".

מה ההישג הגדול ביותר של ה-IT בישראל לדעתכם?
"תרומת ההיי-טק לכלכלה ולחברה היא אדירה. אין למדוד אותה רק במדדים כלכליים פיננסיים, בתעסוקה, בפתרונות מדהימים – יש להדגיש את חלקה ביצירת מעמד מכובד של ישראל; מדינה קטנה בשטחה, אוכלוסייה שעדיין רחוקה מ-10 מיליון איש עם מעמד מוביל בצמרת – זהו מצב נדיר ודמיוני שהושג הרבה הודות לענף ההיי-טק שהתפתח בישראל".

כיצד אתה רואה את מדינת ישראל בעוד 30 שנה, האם תהיה עדיין מדינת החדשנות?
"ראשית יש לשמור על המעמד. זה יביא (אם נדע כיצד ונצליח בכך) באופן טבעי לעלייה במעמד; איך עושים זאת – צריך מחשבה חדשנית לחדשנות".

"ראשית לכל – יש לתכנן וליישם צעדים לשימור ושדרוג כוח האדם המקצועי הדרוש; יש לעשות זאת על רקע המחסור הקיים כיום הנובע, כנראה, מעודף כוח אדם מקצועי בעבר במקצועות רבים, עודף שנבע עם העלייה הגדולה מבריה"מ".

"יש לנסות לאתר באופן שוטף וללא הפסקה את הנושאים הצפויים להידרש – את הבעיות שיש לפתור. משאבים ואנרגיה רבה הלכו לאיבוד בפיתוח פתרונות לבעיות לא מאוד רלוונטיות; תכנית משולבת לפיתוח כוח אדם מתאים, איתור נושאים רלוונטיים ותמיכה בקידומם – כל אלה, בשילוב נכון, יתרמו לשימור ולשדרוג מעמדה של ישראל כמדינת החדשנות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים