7,000 גיליונות בקצת יותר מ-800 מילה

לאורך השנים עסק ה-Dailymaily בתחומים המרכזיים בעולמות הטכנולוגיה וה-IT: מהמחשבים הגדולים ואתגרי ההיי-טק של אז ועד למחשבים הקטנים ואתגרי ההיי-טק של ימינו ● לפניכם סקירה קצרה וממצה של הסיקור, מאז ועד היום

Dailymaily

היום (ב') אנחנו, באנשים ומחשבים, מציינים את הגיליון ה-7,000 של הניוזלטר שלנו, ה-Dailymaily, והשנה אנחנו מציינים 37 שנים לחברה. מאז הקמתה של החברה אנחנו מלווים את עולמות ההיי-טק והטכנולוגיה עם החדשות הכי חמות, החשיפות והידיעות הבלעדיות, וטורי הדעה הכי מעניינים. מדובר בחתיכת ציון דרך ובהזדמנות להסתכל אחורה, אם יורשה לנו בגאווה, על פעילות המדיה שלנו.

הכל התחיל בסוף נובמבר 1981, כשיצא הגיליון הראשון של הדו-שבועון שהתחלנו להוציא, תחת השם אנשים ומחשבים. כתבנו שם, עיניכם הרואות, על דברים שחלקם אקטואליים עד היום: HP ויבמ (IBM) ממשיכות להתקיים, לחדש ולהכריז הכרזות, ושאלת כוח האדם בהיי-טק עודנה "מככבת". מה שכן, המחשבים של ימינו הרבה יותר קטנים מאשר אז.

לאחר מכן הגיע הפקס-עיתון הראשון, בוקר טוב, שיצא בשלהי 1989. ברבות הימים, הוא הפך לניוזלטר, ה-Dailymaily, שמוצג לפניכם. ניוזלטר זה יוצא בתפוצה ענקית, של עשרות אלפי קוראים, בהם מובילי ההיי-טק הישראלי, ומביא עד היום את החדשות העדכניות ביותר. מאוחר יותר, בתחילת 2009, הצטרף אליו פורטל אנשים ומחשבים, שמעדכן את החדשות הללו בזמן אמת, במהלך כל היום.

האבולוציה הטכנולוגית שעברה על המדיום שבו מופץ התוכן המקורי והאיכותי, שכיום נראה כמשהו מובן מאליו, עברה גם על התחום שאותו אנחנו מסקרים, תחום ה-IT, ולכן קשה להפריד בין השניים. מאז שנות ה-80 עבר רבות על עולם ה-IT, שאותו אנחנו ממשיכים ללוות, כמו גם את הגורם המרכזי שעושה אותו – המנמ"ר (מילה שאנחנו המצאנו).

ליווינו גם את המשברים הכלכליים הגדולים, שהשפיעו גם על ענפי ה-IT וההיי-טק, ובמרכזים התפוצצות בועת הדוט.קום בשנת 2000 והמשבר הגדול של 2008. כותרת בוקר טוב מיום 21 בנובמבר 2000 חזתה את מה שאמנם התממש: המיתון יימשך גם אל תוך 2001.

ההיסטוריה של המדיה שלנו – בד בבד עם ההיסטוריה של הענף

אחד הוויכוחים הוותיקים בענף הוא מה קדם למה – ביצת החומרה או תרנגולת התוכנה. בעיניים של החומרה, ניתן לסווג את ההיסטוריה לתקופות: מחשוב מרכזי, מחשבים אישיים, אינטרנט, שרת-לקוח וכיום – הענן.

דרך נוספת להסתכל על האבולוציה של ה-IT היא להתמקד בתרומות הספציפיות של המצאות טכנולוגיות. בעידן הנוכחי, מדובר בעיקר בדיגיטציה וב-Big Data. כל דור שהוזכר לעיל גרם להגברת התפוקה בסדרי גודל לעומת קודמו.

עד לדור האחרון, ניתן היה לומר שמרבית הקשר התקיים בממשק שבין האנשים למחשבים. אלא שכל זה השתנה באחרונה, כאשר מערכות אינטרנט של הדברים, שמייצרות טונות של נתונים, מדברות ישירות עם השרתים, שנמצאים בענן, ואלה משתמשים במידע, ומעבדים אותו לפני שאיזשהו אדם קורא אותו. האבולוציה הזאת גרמה לכך שכמעט בכל שנה בשנים האחרונות, המידע שנוצר באותה השנה שקול למידע שהצטבר בכל תולדות האנושות עד אז. אם לא באיכותו, אז לפחות בנפחו.

ניתן לומר שבשלוש הפסקאות האחרונות מתמצה ההיסטוריה של המדיה של אנשים ומחשבים בכלל ושל ה-Dailymaily בפרט. כל מהפכה כזו סוקרה אצלנו בהרחבה, עוד משהייתה בחיתוליה והיה קשה לראות לאן תוביל, אך קריאה בדיעבד מראה שאכן, היינו ערניים.

שער הגיליון הראשון של אנשים ומחשבים

שער הגיליון הראשון של אנשים ומחשבים

אחד התחומים הבולטים, בעצם כמעט התחום הבולט, בעולם הטכנולוגי שאותו אנחנו מלווים מאז ימי הבראשית שלו הוא האינטרנט. עוד במרץ 1989, חודשים ספורים לפני הגיליון הראשון של הפקס-עיתון בוקר טוב, הפיץ טים ברנס-לי את ההצעה שהתווה למערכת היפרטקסט גלובלית, שהביאה כמה שנים לאחר מכן למהפכת ה-World Wide Web.

האינטרנט, שהיה לפנים כלי עבודה מסובך לחוקרים באוניברסיטאות, הפך באחת לכלי תקשורת בין אנשים מכל העולם. כיום הוא אף זירת מלחמה עולמית, בין אם בתחום הסייבר ובין אם מלחמת התעמולה, שהשפיעה עד מאוד על הברקזיט ועל בחירתו של דונלד טראמפ. ראו למשל את פרשת הדליפה האחרונה של הנתונים אודות 87 מיליון (ויש האומרים אף יותר) משתמשי פייסבוק (Facebook) לקיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica). בלי האינטרנט היא לא הייתה קורית.

במהלך השנים עקבנו גם אחרי המצב הביטחוני: עקבנו אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום זה, כמו גם אחרי אירועים כמו מלחמת המפרץ, שהייתה בין הראשונות, אם לא הראשונה, שנעשה בהן שימוש בלוויינים, דרך אסון התאומים, שאז התוודענו למונח חדש – DRP, ומלחמת לבנון השנייה, שזכתה לכינוי "מלחמת הפלזמות", וכלה בטכנולוגיה המתקדמת ששימשה את כוחות צה"ל בצוק איתן.

והרי הכותרות

לסיום, וכדי להמחיש חלק ממה שכתבתי קודם, החלטתי להביא בפניכם כמה וכמה מהנושאים שעקבנו אחריהם ב-Dailymaily לאורך השנים. כך, בנובמבר 2005 דיווחנו בלעדית שחל גידול של לפחות פי ארבעה בכמות הפונים להצטרף לתפקידי IT בשב"כ, לאחר שהארגון זכה (ולא בפעם האחרונה) בתחרות מצטייני המחשוב שלנו; ובנובמבר 2010 הבאנו את דבריו של סטיב מילס, אז מנכ"ל יבמ, שאמר בכנס שלנו ש-"אנחנו על סף השינוי הגדול ביותר בעולם ה-IT מזה 50 שנים" – וצדק.

מה עוד? בשנים האחרונות כתבנו לא מעט על פרויקט מרכב"ה הממשלתי ועל הצליעות שלו לאורך הדרך; ב-2011 דיווחנו על חסימות הסלולר והאינטרנט במצרים ובסוריה, עקב האביב הערבי, שהפך מאז לחורף מאוד אלים, בפרט בשכנתנו מצפון-מזרח; כתבנו על המענקים שניתנו לחברות שהקימו מפעלים בפריפריה, ובמרכזם מענק הענק לאינטל (Intel); עקבנו אחר התפתחות המאגר הביומטרי – מהדיונים הבלתי נגמרים, עבור בניסוי ועד להעברת החוק ולתחילת יישומו; בפברואר 2012 דיווחנו על כך שמנרב ובינת תקשורת יקימו את עיר הבה"דים המדוברת של צה"ל בנגב; בנובמבר באותה השנה ציטטנו את סטיב באלמר, אז מנכ"ל מיקרוסופט (Microsoft), שאמר ש-"ישראל היא מדינת ההיי-טק בה"א הידיעה"; באותו החודש דיווחנו בלעדית על כך שג'יני רומטי, מנכ"לית יבמ, תבקר ביקור ראשון בישראל; וסיקרנו לאורך השנים את ההיערכות של ישראל לסייבר ואת המחסור המתמשך בכוח אדם בענף.

בשנים האחרונות התקדמנו לנושאים חדשים וחשובים כמו הביטקוין והטלטלות שהוא עבר, הבלוקצ'יין, המכוניות האוטונומיות ועוד. בכל הנושאים האלה נעסוק גם באלף השמיני של גיליונות ה-Dailymaily ובפורטל שלנו. בהם ובעוד תחומים רבים, שחלקם נמצאים בחיתוליהם ואחרים עדיין לא נולדו. יהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים