טראמפ נושך שפתיים: הפנטגון עומד לסכם עסקת ענק עם אמזון

AWS עתידה לחתום עם משרד ההגנה האמריקני על עסקה בשווי של 10 מיליארדי דולר ● לדברי הבית הלבן, טראמפ - אויב מושבע של אמזון - לא חסם את הדרך לעסקה, למרות תלונות ששמע ממתחרות אחרות, כולל אישית מצפרא כץ, המנכ"לית המשותפת של אורקל

מה שבטוח, היה אינטנסיבי - ומעניין. נשיא ארצות הברית, עוד מעט לשעבר - דונלד טראמפ. צילום: BigStock

AWS ככל הנראה עתידה לחתום על חוזה לאספקת שירותי ענן למשרד ההגנה האמריקני – כך על פי מקור מקורב לעניין ששוחח עם ה-Business Insider. "אני לא יכול לדמיין כל דרך אפשרית לעצירת העסקה", אמר אחד המקורות לעיתון.

מדובר על חוזה שעתיד להימשך עד 10 שנים וששווי מוערך ב-10 מיליארד דולר. המשרד מציע למעשה חוזה IT שהוא יותר מחוזה IT – ענן מסחרי הוליסטי, שבכירי המשרד מציגים כאמצעי לחולל מהפכה ביכולות הצבא לבצע ביעילות משימות ולהגן על המולדת. הענן יתאפיין בנפח בלתי מוגבל ויהיה הענן הגדול ביותר שיהיה בשימוש הפנטגון.

"זה הולך להיות יותר מאשר מערכת IT – זה לא מייל, לא אחסון ענן ולא העברת נתונים. מדובר כאן על האופן שבו אנחנו ואתם יחד הולכים לשנות את הדרך שבה האומה הזאת, חייליה, המלחים שלה, המרינס שלה ואנשי חיל האוויר שלה יילחמו וינצחו את מלחמות האומה שלנו", אמר בריגדיר גנרל דיוויד קרום, סגן מנהל תחום הדרישות של הצוות המשותף בפנטגון, כשדיבר בתחילת מרץ באירוע הענן JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure).

נכון לעכשיו ולפי הדיווחים, מתכנן הפנטגון לבחור מקור יחיד שיספק את שירותי הענן לתשתיות ההגנה המשותפת, ה-JEDI, כשההגשות למכרז פתוחות עדיין עד לחודש מאי והכרזת הגורם הזוכה עתידה להגיע בספטמבר 2018.

AWS ניצחה כאן כמה יריבות גדולות. לפי בלומברג (Bloomberg), המכרז מעורר חששות בקרב הענקיות המתחרות, כמו יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft) ואורקל (Oracle), שסבורות ש-AWS היא המועמדת הטבעית לזכייה. דאגתן זו של חברות הטכנולוגיה מקורה בהחלטה שהתקבלה בתחילת פברואר השנה לחתום על חוזה בהיקף של עד 950 מיליון דולר עם שותפה שלה, REAN Cloud, להעברת הנתונים של משרד ההגנה לענן. לאחר ההודעה על המכרז מסר הפנטגון שלא היה מודע לחוזה זה, שנחתם על ידי יחידת החדשנות שלו, שפועלת בעמק הסיליקון, ושהפחית עקב כך את שווי החוזה ל-65 מיליון דולר.

שנאה רבת שנים של טראמפ לאמזון

יצוין כי העובדה ש-AWS ככל הנראה תגרוף את מכרז הזהב מגיעה למרות יחסו הגרוע והעוין של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, עם אמזון (Amazon) בכלל ועם המנכ"ל והמייסד שלה, ג'ף בזוס, בפרט.

שנאתו של טראמפ לאמזון היא נושא שכבר נמצא שנים בכותרות, עוד לפני שהוא נכנס לבית הלבן. הזעם הזה הגיע לשיאים חדשים בשבוע שעבר, כשהנשיא נכנס חזיתית בענקית הקמעונות בגלל עלויות המשלוח שלה והשפעתן על קמעונאים קטנים. טראמפ השתמש במילים קשות נגד אמזון על שהיא מנהלת עסקים לא הוגנים עם הדואר האמריקני, ושב וטען שעליה לשלם יותר מיסים למדינה. טראמפ עשה זאת, כהרגלו, באמצעות חשבון הטוויטר (Twitter) שלו.

המתקפות של טראמפ על אמזון הביאו לירידה של 55 מיליארד דולר בשווי השוק של החברה, אבל מעניין לגלות שהנשיא האמריקני לא הזכיר בפומבי את החוזה המתגבש של AWS עם משרד ההגנה.

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, אמרה כי טראמפ "אינו מעורב" בעסקה. "הנשיא לא מעורב בתהליך ומשרד ההגנה מנהל תהליך תחרותי", ציינה.

דובר הפנטגון, הית' באב, אמר כי הספקולציות הנפוצות אודות זכייה בטוחה של זרוע שירותי הענן של אמזון – שגויות. "לא היו חברות שנבחרו מראש. אין לנו מועדפים, ואנחנו רוצים את הפתרון הטוב ביותר בעבור המחלקה", התעקש באב.

כדאי לדעת ש-AWS חולשת על כ-44% משוק הענן, כשאחריה Azure של מיקרוסופט עם 7% וקבוצת עליבאבא (Alibaba Group) הסינית עם 3% – כך עולה מנתונים שאספה גרטנר (Gartner).

בנוסף, AWS היא העסק בעל הצמיחה המהירה ביותר והרווחי ביותר של אמזון, והיא מסבסדת את עסקי הסחר האלקטרוני הבינלאומיים שלה, כמו גם את תחום הזרמות תכני הווידיאו וההתקנים שהיא מוכרת. לאמזון היו ב-2017 הכנסות תפעוליות של 4.1 מיליארד דולר ומכירות בסך 178 מיליארד והיא הייתה מפסידה כסף ללא AWS.

צפרא כץ לטראמפ: המכרז נתפר מראש לאמזון

אחת המתחרות הראשיות במכרז, אורקל, מחתה על החוזה ואמרה שהוא פותח דלת ל-AWS. צפרא כץ, מנכ"לית משותפת של החברה, ביקרה את תהליך הגשת ההצעות לחוזה מחשוב הענן הענק של הפנטגון, ועשתה זאת במהלך ארוחת ערב פרטית עם טראמפ.

כץ התלוננה באזני נשיא ארצות הברית כי נראה שהעסקה תוכננה כך שאמזון תנצח במרכז, וזאת על פי אנשים שמכירים את העניין. טראמפ, שהאזין לה, אמר שהוא מעוניין בתחרות הוגנת, אבל לא אמר שבכוונתו להתערב בהצעות או בהחלטת הפנטגון, כך מסרו אנשים שנכחו באירוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים