"ההיי-טק הביא ליצירת חברה אחרת – כזו שחושבת ולא מתלהמת"

ביקשנו מבכירים בהיי-טק הישראלי לענות על שאלון, שעוסק בהם ובענף - וקיבלנו תשובות מעניינות ● אורח המדור הפעם: זאב שטח, מנכ"ל ובעלי קבוצת קומדע

זאב שטח, הבעלים והמנכ"ל של קומסיין. צילום: ניב קנטור

במלאות 70 שנים למדינה, ביקשנו, במערכת אנשים ומחשבים, ממנמ"רים ובכירים נוספים בעולם ההיי-טק לענות על שאלון, שעוסק בהם באופן אישי ובהיי-טק הישראלי בכלל. ביקשנו מהם לספר על ההישגים והפרויקטים הבולטים שביצעו בתפקידיהם, ולחזות מה יהיה בעתיד הענף. המשיב הפעם הוא זאב שטח, מנכ"ל ובעלי קבוצת קומדע.

כמה זמן אתה בתפקיד הנוכחי?
"35 שנים. שיווק TCP/IP לפני עידן האינטרנט, הקמת קומסיין לפני 20 שנה – חברה לאספקת חתימות אלקטרוניות, הקמת קומסיינטראסט לפיתוח מוצרי הזדהות חכמה וחתימה אלקטרונית".

איך היתה ההתחלה?

"קשה, מאתגרת, מפחידה".

מה הפרויקט הכי משמעותי שהיית מעורב בו, וזכור לך עד היום?

"יישום TCP/IP במחשבי חברת חשמל ובמחשבי חיל אויר לפני 30 שנה, יישום חתימות אלקטרוניות לרופאים על מרשמים בקופות החולים".

מהו התפקיד הכי משמעותי שמילאת, לפני התפקיד הזה?

"מוביל טכנולוגי ביחידה הטכנית של 8200".

מה לדעתך התרומה של ענף ההיי-טק לכלכלה ולחברה בישראל במלאת 70 שנה למדינה?

"התרומה היא ביצירת חברה אחרת – בנוסף לתרומה הכלכלית – חברה של יצירה, חברה של יזמות, חברה חושבת ולא מתלהמת, חברה של ערכים חיוביים שמאמינה שאדם יכול להגיע להגשמה בדרך של יצירה יזמות והובלה לטובת החברה ולא בדרך של צבירת הון שאינה המטרה. כאשר זה יחלחל  לרבדים נוספים בחברה, המדינה תשתדרג עוד יותר, ואין סיבה שזה לא יקרה. הניצחון הוא נחלתם של המתמידים".

אילו אתגרים עומדים בפני הענף וכיצד היית ממליץ לטפל בהם?
"היכולת לייצר עוד עובדים מועילים ויצרניים, מאנשים שלא נמצאים בו כרגע. זה נכון גם כלכלית וגם חברתית. הבעיה העיקרית היא חוסר משווע של אנשים טובים בכדי להגשים את המטרות".

האם ישראל תמשיך להיות מדינת החדשנות גם בחגיגות ה-100?
"ללא ספק. ככל ש-'צרות' סביבתיות לא יכבידו עליה יותר משהיא יכולה לשאת. צריך להיפטר מהר ככל האפשר מהצרות והבעיות הכבדות בכדי שהחברה כאן תוכל לייצר יותר מוצרים מועילים".

מה לדעתך יביא איתו העתיד?
"מאחר ומדברים על מנהיגות בשנת ה-70' – קיימים מנהיגים מצוינים בענף ההיי-טק שהצליחו בתנאים קשים להוביל ולפתח. במדינה שלנו, שלא כמו בצרפת ובמדינות אחרות, בהן קיימות מכללות ומוסדות חינוך להכשרה פורמלית של מנהיגים ברמה הלאומית – המסלול היחידי שקיים לצורך השתלבות בהנהגה הוא דרך מנגנונים מפלגתיים שמרתיעים רבים וטובים שחשים שאינם מתאימים לכך".

"רק מי שמצליח להשתלב במנגנונים מפלגתיים מזעזעים, יכול להגיע להנהגה ברמה ארצית וכך נוצרת הנהגה כזו כפי שקיימת היום בכל המפלגות".

"הגיע הזמן שבמדינת ישראל תקום אוניברסיטה או מכללה להכשרת מנהיגים ורק מי שעבר הכשרה מתאימה ועמד במבחנים מתאימים שכוללים מבחנים מהרבה סוגים – יוכל להיות מנהיג במדינה. לא ייתכן שלכל תפקיד בחברה מסחרית – המעסיק בודק ובוחן לתפקידים החשובים ביותר במדינת ישראל – אין מסננים פרט להצלחה בשכנוע עסקני המפלגה".

"אולי הגיע זמן שינוי ומה שהיה נכון בקום המדינה, כבר לא נכון אם רוצים אנו להשתדרג".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים