"למידה דיגיטלית בארגון – אמצעי מיידי ליצירת מחוברות עובדים"

הלמידה הפרונטלית הולכת ומפנה את מקומה לטובת המערכות הדיגיטליות ● נס השיקה את מערכת Vision, מערכת LMS מתקדמת, המאפשרת לנהל את כלל עולם ההדרכה הארגונית בפלטפורמה אחת, ובצורה נגישה ומהירה

רינת אהרוני, מנהלת תחום פיתוח ארגוני וטכנולוגיות למידה בנס. צילום: שאולי לנדנר

העידן הדיגיטלי משפיע רבות על תחומים שונים בארגונים. אחד מהם הוא הלמידה הארגונית: מחקרים מראים כי במקומות רבים בעולם, הלמידה התוך ארגונית הפרונטלית, של מדריך או מנהל מול העובדים, הולכת ומפנה את מקומה לטובת הדרכה המתממשת בערוצים הדיגטליים. המעבר הזה יוצר לארגונים בכלל, ולמנהלי ההדרכה והלמידה בפרט, אתגרים רבים ולא פשוטים.

אחד הדברים שיכולים להביא להדרכות מוצלחות יותר, וכך גם לעבודה טובה יותר של המועסקים בארגון, הוא שיתוף המידע והידע המקצועי בין מנהלי הדרכה ולמידה בארגונים השונים – כך לפחות על פי נס, שהקימה כבר לפני ארבע שנים פורום מקצועי בנושא. באחרונה החליטה החברה להרחיב את הפורום ולהקים את קהילת מנהלי הלמידה בארגונים, שהושקה באחרונה, באירוע שהתקיים בדופלקס בהרצליה. כ-100 מנהלי למידה והדרכה מארגונים ממגזרים שונים הגיעו למקום כדי לשמוע על הקהילה החדשה ועל הפתרונות שמציעה נס בתחום.

אלי שלום, מנהל תחום בחטיבת פתרונות הלמידה וההדרכה בנס. צילום: שאולי לנדנר

אלי שלום, מנהל תחום בחטיבת פתרונות הלמידה וההדרכה בנס. צילום: שאולי לנדנר

אלי שלום, מנהל תחום בחטיבת פתרונות הלמידה וההדרכה בנס, הציג את מטרות הקהילה ואמר כי מטרתה העיקרית היא "שיתופי פעולה וחילופי ידע" בין המשתתפים. כמו כן, הוא קרא לאותם מנהלי הדרכה ולמידה לקחת חלק פעיל בקהילה כדי להשפיע ולקדם את תפקיד מנהל ההדרכה בארגון. הוא ציין כי הפורום גדל מ-70 משתתפים כשהוקם ל-2,000 כיום, וכי הקהילה היא "הקפיצה האבולוציונית הבאה" שלו.

מערכת Vision – LMS 2.0

רינת אהרוני, מנהלת תחום פיתוח ארגוני וטכנולוגיות למידה בנס, דיברה על האתגרים שבפניהם ניצבים מנהלי ההדרכה בארגונים בעידן הדיגיטלי. לדבריה, "האתגרים של הארגונים אל מול העובדים דומים מאוד לאלה שיש להם מול הלקוחות. לשניהם יש לייצר חווית לקוח או עובד רציפה ולשים אותם במרכז הראייה הארגונית".

אחד האתגרים המרכזיים שאותם היא ציינה הוא הרב דוריות בארגונים – ההשתייכות של העובדים לדורות שונים, בעלי מאפיינים וצרכים שונים זה מזה. "חוקרים הגיעו למסקנה שמעבר לחלוקת דורות כרונולוגית, כעת מדברים על דור ה-C (מלשון Communicate), שהרי הטכנולוגיה מנהלת את רובנו ואנחנו נמצאים עם הטלפון ביד כמעט כל הזמן, ולא משנה אם גילאית אנחנו בדור ה-X, ה-Y או ה-Z", אמרה.

אתגר נוסף שעליו היא דיברה הוא המעבר לערוצים דיגיטליים, והרצון של חלק לא מבוטל מהעובדים לצרוך את הלמידה בדרכים אחרות מאשר הדרכה פרונטלית, פנים מול פנים. כמו כן, לדבריה, מנהלי ההדרכה צריכים להיות קשובים לעובדים וליצור יחידות למידה הרבה יותר קטנות וממוקדות, וכך לענות על הצורך של עמידה בקצב המהיר שבו אנחנו חיים, לצד הבנה כי העובדים בארגונים מצפים לגמישות וזמינות חומרי הלמידה.

עוד ציינה אהרוני שנדרשת אג'יליות מצד מנהלי ההדרכה. "הלקוחות-העובדים רוצים יכולת להגיע למוצרים שלהם מכל צורה ובכל דרך. תם העידן שבו היה אפשר לתת פתרון אחד לכל העובדים. הם רוצים את הדברים כאן ועכשיו, בדרך שלהם, ומנהלי ההדרכה חייבים לאפשר להם את הגמישות. כמו כן, הם רוצים 'חידושים' כל הזמן, ושהלמידה תהיה מותאמת אליהם אישית", ציינה.

אהרוני הציגה את מערכת Vision, שפותחה בנס בשיתוף לוטם ולדבריה "נותנת מענה לכל האתגרים האלה: היא מאפשרת למידה שיתופית, בצורה דינמית ועדכנית ובעלות משתלמת. יש בתוכה כלי הערכה, היא מאפשרת תקשורת בין הלומדים, רציפה ונגישה בכל מקום ובכל זמן, אינטואיטיבית וקלה לשימוש, ניתנת לצריכה בענן או בארגון, ומהווה פתרון לאחסון וניהול הידע הארגוני מקצה לקצה".

GPS – גרסת המנהלים

בשמת לקס, מנהלת פרויקטי למידה דיגיטליים בלוטם, דיברה על מוצר ה-GPS למנהלים – MGPS. "זיהינו צורך של מנהלים לקבל כלים להתפתחות. חברנו לנס כגוף הדרכה ולמידה טכנולוגי מוביל, וכך נולד המוצר, לרבות גרסת ה-Vision", אמרה.

לקס ציינה ש-"ההבנה של ארגונים שיש צורך בדיגיטל ובבניית פלטפורמות דיגיטליות היא רק התחלת הדרך. הכנסת הדיגיטל לתוך ארגון היא תהליך שינוי לכל דבר ודורשת הטמעה – לא רק טכנולוגית, אלא גם במובן של ליווי תהליך של שינוי הרגלים". לדבריה, מערכת MGPS נותנת את המענה לכך, וכבר משרתת לקוחות רבים ממגזרים ומגדלים שונים. "מדובר במערכת שמותאמת למובייל, ומחצית מהכניסות אליה מתבצעות משם, אך היא כמובן גם מגיעה בגרסת ווב לדסקטופ. המערכת מציעה בשונה לפלטפורמות ניהול למידה אחרות, חוויית משתמש חדשנית, אינטואיטבית ואינטראקטיבית. היא מאפשרת שימוש בה בכל זמן ובכל מקום", הוסיפה.

בשמת לקס, מנהלת פרויקטי למידה דיגיטליים בלוטם. צילום: שאולי לנדנר

בשמת לקס, מנהלת פרויקטי למידה דיגיטליים בלוטם. צילום: שאולי לנדנר

"חשבנו בפיתוח המערכת גם על הסושיאל ומה ארגונים עושים אתו, מתוך הבנה שאנשים אוהבים לשתף בתובנות שלהם ושארגונים מזהים את העוצמה שיש בזה. MGPS היא לא פלטפורמת מדיה חברתית, אבל זו בהחלט קיימת שם ומשמשת כדי לרתום את העובדים סביב נושא מסוים", אמרה לקס. כן היא ציינה שניתן לבצע פרסונליזציה של המערכת לארגונים השונים.

סיפור לקוח – לאומית שירותי בריאות

ג'ואנה עופר, מנהלת מחלקת הדרכה וניהול ידע בלאומית שירותי בריאות, הציגה למשתתפי האירוע סיפור לקוח של הטמעת המערכת בקופת החולים הוותיקה. היא אמרה כי "התפיסה שלנו היא רוחבית ולכן לקחנו את MGPS 'כל הדרך', ואנחנו לא מחשיבים אותה כעוד רק כמאגר מידע אלא כפלטרפומת למידה מרכזית למנהלים בארגון".

ג'ואנה עופר, מנהלת מחלקת הדרכה וניהול ידע בלאומית שירותי בריאות. צילום: שאולי לנדנר

ג'ואנה עופר, מנהלת מחלקת הדרכה וניהול ידע בלאומית שירותי בריאות. צילום: שאולי לנדנר

עופר הדגימה את המערכת, כפי שהיא באה לידי ביטוי בלאומית, וציינה כי היא כוללת "עושר של כלים ויכולות". היא הוסיפה ש-"הכלי מחובר ליום יום הניהולי בלאומית ומתאים לצרכים שלנו. הוא מאפשר לנו לממש את תפיסתנו שלפיה מנהלים צריכים להתאמן על ניהול, ולעשות זאת בסביבה הדיגיטלית".

בהמשך הרצו במפגש ערן רביב, מנהל קמפוס במיזם הלאומי ללמידה דיגטלית במטה ישראל דיגיטלית במשרד לשיוויון חברתי, על "תנועת ה-MOOCs", וליאור פרנקל, יזם בתחום הקריירה בעולם החדש, על "לימודים בארגונים בעולם החדש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים