סטארט-אפ חדש ישמר את המוח שלכם ויעלה את תוכנו לענן

Nectome, חברה מקליפורניה, מביאה אולי בשורה מרטיטה, אלא שהיא כוללת מגבלה מסוימת - בכדי לעבור את הפרוצדורה האדם צריך לעבור הרדמה והקפאה, סוג של מוות בלתי הפיך, ולהישאר במצב הזה אפילו אלפי שנים

צילום אילוסטרציה: Blackboard, BigStock

לפני כמה שנים נפוצו שמועות על כך שהשחקנית המיתולוגית אליזבת טיילור והזמר האגדי מייקל ג'קסון הקפיאו את ראשיהם, בתקווה שמתישהו בעתיד יוכלו להשתיל אותם על גוף ביוני ולהעירם מחדש. זה נשמע אבסורדי אולי, אבל הנה אנחנו מתבשרים על חברת סטארט-אפ שמתיימרת לפתח טכנולוגיה לשימור הזיכרונות והידע שקיים במוחנו על ענן, בזמן שהגוף נותר מורדם וקפוא וממתין השד יודע למה.

השבוע, חברה בשם Nectome הרימה גבות רבות עם המודל העסקי הלא ממש שגרתי שפיתחה. Nectome היא חברה ששואלת את לקוחותיה הפוטנציאליים – "מה אם היינו אומרים לך שאנחנו יכולים לגבות את המוח שלך?"

את החברה ייסד בוגר MIT, רוברט מקינטייר, במטרה שאנשים יוכלו לשמר את המוח שלהם, מתוך תקווה שמדעני העתיד ידעו להעלות את הדטה הזה למחשב ולהפוך את תכולת מוחם לסימולציה ממוחשבת של עצמם.

סאם אלטמן, משקיע צעיר ומצליח שבחר לשים את כספו על ההמצאה של מקלנת'רי, התראיין ל-MIT Technology ואמר שהוא מניח שהמוח שלו יועלה לענן. אלטמן, שסייע ביצירת חממת הסטארט-אפים הפופולרית Y Combinator, כבר נכלל ברשימת ההמתנה – יחד עם 25 אנשים נוספים.

100% קטלני

השירות של Nectome הוא תענוג לא זול ועולה כרגע 10,000 דולר. אבל בהנחה שהכסף לא מהווה בעיה, נשאלת השאלה מה בעצם מסכנים המשתתפים בכל זאת? ובכן – הכל.

מקינטייר אומר שהתהליך הנדרש לצורך השתתפות ביוזמה דומה להתאבדות בסיוע רופא והוא הליך "100% קטלני". לדבריו, מה שחשוב להצלחת המוצר הוא שאנשים יאמינו שהוא עובד.

ואכן, מסתבר שהקונספט שעמד מאחורי השמועות על טיילור וג'קסון נכון – היו כבר בני אדם ששימרו את ראשיהם וגופיהם בחנקן נוזלי למשך עשרות שנים. אלא שרבים מאמינים ששיטות אלה עלולות להזיק למוח, כך ש-Nectome מנסה לפתח תהליך שיכול לשמר את המוח שלם עד לרמת הננו-מטר, ושיצליח להגן על הסינפסות המחברות נוירונים.

השיטה של החברה כבר הוכיחה את עצמה כמוצלחת על בעלי חיים. היא אפילו זכתה באחרונה בפרס מטעם קרן שימור המוח על הצלחה בשימור מוח של חזיר. אבל כעת נדרש ניסוי על בני אנוש.

נשיא הקרן, חוקר המוח קן הייוורת', הודה שיכול לקחת זמן רב עד שתתפתח טכנולוגיה שתאפשר להעלות את המוח במציאות. "זה יכול להיות אפשרי בעוד 100 שנים", הוא אומר ומודה עם זאת כי "באופן אישי, אם הייתי מתמודד עם מחלה סופנית, הייתי כנראה בוחר בהמתת חסד על ידי שיטה זו".

חייבים להבין שבכדי ש-Nectome תצליח להעלות בהצלחה זיכרונות של אדם, המוח צריך להיות חי. לכן, בחודש שעבר השיגה החברה את גופתה של אישה מבוגרת, שנפטרה באחרונה. בתצוגה ראשונה של הטכנולוגיה על המוח האנושי הצליחה החברה להתחיל לשמר את מוחה של הגברת רק 2.5 שעות לאחר מותה. תהליך השימור ארך בסך הכל שש שעות, ציינה MIT.

לא ברור בת כמה הייתה האישה, סיבת מותה או כמה שילמה החברה על גווייתה. כך או כך, מקינטייר אמר שהמוח של האישה הוא "אחד הטובים ביותר שנשמרו אי פעם", אך נפגע אחרי מספר שעות מזמן מותה.

מטבע הדברים, מול הרעיון ניצבים הרבה ספקנים. מדען מוח מאוניברסיטת מק'גיל, ששמו מייקל הנדריקס, סקר את אתר האינטרנט של Netcome ואמר כי "הטרדת דורות עתידיים עם בנק המוחות שלנו היא יהירה באופן קומי. האם איננו משאירים אותם עם מספיק בעיות?"

"אני מקווה שאנשים בעתיד יהיו מזועזעים מכך שבמאה ה-21 האנשים העשירים ומסודרים ביותר בהיסטוריה השקיעו את כספם ומשאביהם בניסיון לחיות לנצח על גבם של צאצאיהם", ציין הנדריקס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים