אובר הגדילה את ההפסדים – אבל גם את ההכנסות

הן ההפסד הנקי השנתי והן ההכנסות הרבעוניות של ענקית התחבורה השיתופית זינקו בכ-60% ● מדובר בתוצאות חלקיות, שכן אובר היא חברה פרטית שלא מחויבת לפרסם את הנתונים הכספיים שלה

דרה קוסרשאהי, מנכ"ל אובר ומהמשקיעים בדיל. צילום: ג'ורג' גרינסטד, מתוך ויקיפדיה

אובר (Uber) הגדילה בשנה החולפת את הפסדיה ביותר מ-60%, ל-4.5 מיליארד דולר לעומת 2.8 מיליארד ב-2016 – כך עולה מתוצאות שפרסמה החברה אמש (ד').

התוצאות חלקיות בלבד, משום שאובר היא חברה פרטית שלא נסחרת בבורסה ולכן לא מחויבת בפרסום נתוניה הכספיים, אך עושה זאת מיוזמתה. עוד עולה מהן כי ההכנסות השנתיות של החברה הסתכמו ב-7.5 מיליארד דולר (אובר לא פרסמה את שיעור השינוי בהן). כלומר, ההפסד השנתי הסתכם בכ-60% מההכנסות.

2017 הייתה בעייתית עבור אובר מבחינה תדמיתית, במיוחד עקב פרשת ההטרדות המיניות לכאורה בחברה. המהנדסת סוזן פאולר, עובדת לשעבר, פרסמה בבלוג שלה פוסט עתיר האשמות על אפליה והטרדות מיניות בחברה. הפרסום עורר גל של תרעומת ציבורית והביא לעוד חשיפות והתנהגויות שמעידות, ככל הנראה, על תרבות ארגונית קלוקלת במיוחד. זו גם הייתה אחת הסיבות המרכזיות להתפטרותו של המנכ"ל, טראוויס קלאניק, ולהחלפתו בדרה קוסרשאהי, שכיהן לפני כן כמנכ"ל ענקית התיירות האינטרנטית אקספדיה (Expedia).

לעומת זאת, במהלך הרבעון האחרון של השנה הנתונים היו טובים יותר מאשר בשנה כולה: אובר מכרה במהלכו נסיעות שיתופיות בסך של 11.1 מיליארד דולר, כאשר מתוך זה הועברו לחברה 2.22 מיליארד דולר – זינוק של כ-61%. היתר הועבר לנהגים.

הגידול בהכנסות מוסיף על האמון של המשקיעים בחברה. רק בחודש שבעבר הוביל סופטבנק (SoftBank) היפני גיוס של 9.3 מיליארד דולר לאובר, שהפך אותו לבעל המניות הגדול ביותר בחברה.

נראה כי המשקיעים מתבססים על כך שאזרחים רבים מעדיפים להשתמש בתחבורה שיתופית – במדינות שבהן זה אפשרי – מאשר ברכבים שלהם, שכן ככל שרמת החיים עולה, כך גדלים גם פקקי התנועה ומצוקת החנייה בערים הגדולות בעולם. בישראל, אובר משמשת כתחנת מוניות, אולם שירות התחבורה השיתופית שלה אסור, עקב התנגדות של משרד התחבורה ובעקבות פסיקה של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שניתנה בנובמבר האחרון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים