אל תקרא לי ביטקוין – חלק א'

הסוף לבלבול: המהפכה האמיתית שמתרחשת פה זה מכבר היא מהפכת הבלוקצ'יין ולא מהפכת הביטקוין ● מדובר בטכנולוגיה המניעה את המטבעות הדיגיטליים - הביטקוין, אתריום, ליטקוין ודומיהם

אסף הלפרין, יועץ בכיר ומומחה לטכנולוגיה וחדשנות, ומוביל תחום בלוקצ'יין בשטראוס אסטרטגיה

כולנו שמענו על הביטקוין (Bitcoin), וחלקנו מכירים אותו מקרוב יותר. אבל מתחת לפני השטח (וגם מתחת לשכבת המטבעות הדיגיטליים) מסתתר משהו מעניין ורציני בהרבה – הבלוקצ'יין.

קודם כל ולפני הכל אני חייב לתבוע את עלבונו של הבלוקצ'יין, ולמי שעדיין לא יודע – בלוקצ'יין זה לא ביטקוין. לביטקוין יש פשוט יחסי ציבור טובים יותר, הוא קצת יותר נוצץ, סקסי, נועז, ופופולרי בקרב ההמונים. הבלוקצ'יין לעומתו אפרורי, מתוחכם מאד, ניתן לסמוך שישמור על היקר לכם תמיד מכל משמר.

בואו לא נתבלבל, המהפכה האמיתית שמתרחשת פה זה מכבר היא מהפיכת הבלוקצ'יין ולא מהפיכת הביטקוין. הבלוקצ'יין היא הטכנולוגיה המניעה את המטבעות הדיגיטליים- הביטקוין, אתריום, ליטקוין ודומיהם.

בסוף שנת 2017 עמד שווי השוק של המטבעות הדיגיטליים על כ-600 מיליארד  דולר.  העניין בטכנולוגיה והשקעות הענק, מגיע ממשקיעים פרטיים, חברות ציבוריות, ממשלות, ולמעשה מכל המגזרים. בכלל נראה כי מהפיכת הבלוקצ'יין היא הגדולה, החדשנית, והמרתקת ביותר בעשור האחרון.

חשוב להבין את העקרונות העומדים מאחורי הבלוקצ'יין ובהמשך את מרחב היישומים האינסופי שהבלוקצ'יין מאפשר. הבלוקצ'יין הוא מעין בסיס נתונים ענקי, מבוזר, ומאובטח, מעין שרשרת ארוכה של בלוקים המכילים מידע, המתוחזקת על ידי כמות ענקית של שרתים וכורים (שתפקידם לייצר בלוקים חדשים).

בבלוקצ'יין ניתן לאחסן טרנזאקציות פיננסיות הדומות ליומן תנועות חשבונאי, וגם נתונים אחרים כגון חוזים בין גורמים שונים ועוד. הבלוקצ'יין בנוי בצורה שבה זיוף של נתונים קיימים או חדשים (כמעט) בלתי אפשרי וידרוש כמויות אדירות של שרתים, חשמל, וכסף.

העקרונות העומדים מאחורי טכנולוגיה זו לא רבים, אבל פורצי דרך, חדשניים ומעוררי התפעלות:

● העברה של ערך ולא של נתונים – עשורי המחשוב האחרונים (עשור המיינפריים, ה-PC, האינטרנט, הרשתות החברתיות והמובייל) עסקו בדבר אחד עיקרי: העברה של אינפורמציה.

הבלוקצ'יין מנגד – נבנה ומיועד להעביר ערך ובעלות וזהו החידוש העומד בבסיסו. ערך יכול להיות ממומש על ידי מטבע דיגיטלי או אסימון, ובעלות תהיה תוצאה של חוזה שבו תועבר מצד אחד לאחר.

● חוסר תלות במתווך מרכזי – כיום כמעט כל פעולה פיננסית, עסקית או אחרת שנרצה לבצע תצטרך לעבור דרך גורם מרכזי כלשהו. זה יכול להיות בנק, חברת אשראי, משרד ממשלתי, או גורם אחר. התלות המוחלטת בגורם מרכזי ואינטרסנטי מייצרת עבורינו אתגרים רבים ומחירה גבוה.

בעולם הבלוקצ'יין אין גורם מרכזי, וכך נוצרת רשת ענקית ומבוזרת שבה אינסוף קשרים בין הצמתים השונים, ובין כולם ניתן לקיים מסחר, העברות של ערך, הסכמים וחוזים. קל להבין מדוע גורמי שליטה מרכזיים מנסים להילחם בתופעת הבלוקצ'יין, אבל בניגוד גמור לכך – הם גם הראשונים לאמץ את הטכנולוגיה או לפחות לבחון אותה (סוג של פרדוקס מעניין).

● יצירת קונצנזוס מבוזר ללא אמון (Trustless Distributed Consensus) – מעבר למילים הגבוהות, מרגע שהבנו את העקרון הקודם, קל יותר להבין מונח זה. במצב הקיים, אותם גורמים מרכזיים משמשים גם כ-"מרכזי אמון" שעליהם סומכים כל הצדדים. ניקח כדוגמה העברה של כסף מאדם אחד לאחר, הרי שהבנק משמש פה כגורם מרכזי מנהל וכזה ששני הצדדים סומכים עליו לבצע את ההעברה בצורה אמינה.

בעולמות הבלוקצ'יין, האמון מושג בצורה שיתופית ועל ידי קונצנזוס של גורמים שאינם מכירים זה את זה. יכולת זו מאפשרת לבלוקצ'יין להוות תשתית לפעולות מבוזרות הדורשות אמון כגון מסחר, העברות וכדומה.

● עיבוד טוב יותר של טראנזאקציות – בעולם הטרנזאקציות, יש ערך גבוה לשיפור בכל היבט. הבלוקצ'יין מוזיל את עלות הטרנזאקציות, מפחית סיכון ומאיץ זמני ביצוע של עסקאות. בנוסף מבטיח אמינות גבוהה במיוחד.

השימוש בבלוקצ'יין למטבעות דיגיטליים כבר כאן ומיושם על גבי הבלוקצ'יין. מכאן נוכל רק לדמיין את כל הפתרונות האפשריים שניתן להציע על גבי הפלטפורמה. מתשלומים, דרך שרשרת האספקה, מחזור החיים של מכוניות, ביטוח, שירותי רפואה, הנפקת תעודות אקדמיות, ובעצם מה לא?

מהפיכת הבלוקצ'יין כבר בעיצומה. לנו לא נותר אלא להסתכל קדימה ולדמיין איפה אנחנו, החברות שבהן אנו מועסקים, המערכות שבהן אנו משתמשים, והבלוקצ'יין – נהיה בעוד מספר שנים לא רב.

הכותב הינו יועץ בכיר ומומחה לטכנולוגיה וחדשנות, ומוביל תחום בלוקצ'יין בשטראוס אסטרטגיה. בעבר שימש במספר תפקידי ניהול וטכנולוגיה בכירים בחברות כגון אמדוקס, NCR, ובטר פלייס. כמו כן שימש כיועץ ו-CTO במספר חברות סטארט-אפ וקרנות הון סיכון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים