עולם חדש מבוסס טכנולוגיה – בכינוס בדאבוס

האירוע הגדול של הכלכלה העולמית, שיתקיים בהמשך השבוע, יעסוק רבות בטכנולוגיה וביכולת שלה לסייע לאנשים, כלכלות וחברות ● מה בדיוק צפוי שם? ומה מקומה של ישראל בכל זה?

עוד ארגון שמזהיר מפני מתקפות הסייבר. הפורום הכלכלי העולמי

הכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי, שיתקיים בהמשך השבוע בדאבוס, הוא מקום מפגש של מנהיגים רבים מרחבי העולם – הן ברמה הפוליטית והן ברמה הכלכלית. השנה, בהמשך למגמה שהחלה לפני כמה שנים, הקשר בין הטכנולוגיה לבין הכלכלות, התעשיות, האנשים והחברות ברחבי העולם הולך ותופס מקום מרכזי בסדר היום של האירוע.

בכינוס משתתפים נציגים רבים משורה של מדינות, ביניהם מישראל, שמדורגת בדו"ח שהוכן לקראת האירוע במקום ה-25 מ-30 הכלכלות היציבות בעולם – קצת אחרי ארצות הברית ויפן. הטכנולוגיה מכוסה בו מזוויות שונות. אחת מהן היא התגובות החריפות שצצות באחרונה בקרב מובילי דעה נגד העוצמה שצוברות חברות האינטרנט הענקיות, כמו גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook), בעיקר בנושא הפרטיות. החברות האלה עושות זאת על ידי יצירת עובדות בשטח, שעוקפות רגולציות חדשות או שמנצלות פינות שהרגולציה עדיין לא הגיעה אליהן. ממשלים בעולם מחפשים כעת את הדרך כיצד להכיל את ענקיות הטכנולוגיה, אבל לא לתת להן להשתלט על העולם.

בוועידה יעסקו גם בטרנדים טכנולוגיים שמדאיגים את העולם – או שמציבים בפניו הזדמנות, תלוי מאיזו נקודה מסתכלים – כמו הבלוקצ'יין והביטקוין. בכלל, הפינטק יימצא ובגדול על שולחנות הדיונים בדאבוס, ומארגני הכינוס מדווחים שהשנה יש מספר שיא של מושבים בתחום זה.

סייבר, בריאות והמהפכה התעשייתית הרביעית

דו"ח אחר שהוכן כחומר רקע לכינוס סוקר את שבעת הנושאים שישפיעו על העולם בשנה זו, וגם שם יש לטכנולוגיה מקום נכבד. המעניין הוא שהדו"ח נכתב על ידי פיטר מאורר, נשיא הצלב האדום. בין יתר הנושאים מופיע סעיף העוסק במתקפות סייבר, שמהוות כר לחידושים ולפיתוחים טכנולוגיים – הן הגנתיים והן כאלה שנועדו לפגוע במערכות טכנולוגיות שמהוות את ליבת העסקים של מרבית כלכלת העולם.

מאורר מפציר בדו"ח בממשלות להגביר את הערנות לגבי השפעת הסייבר על אזרחים או קבוצות, שהרי תקיפת סייבר רחבת היקף תחרוג הרבה מעבר לעולם הווירטואלי – וזוהי עוד דוגמה לחיבור בינו לבין העולם הפיזי.

מקום נכבד מוקדש בדאבוס לדיונים בנושא המהפכה התעשייתית הרביעית, והמשמעויות של אוטומציה ומחשוב בכל שטחי רצפת הייצור. כיום ברור שמפעלים שלא יאמצו את הטכנולוגיה במהירות, ולא יתאימו את עצמם לעידן החדש – פשוט ייעלמו. אבל, מן הסתם, המהפכה הטכנולוגית לא מביאה אתה רק סכנות אלא גם הזדמנויות: כך, למשל, בדו"ח צוין שהצלב האדום משתף פעולה עם מיקרוסופט (Microsoft) כדי ללמד אוכלוסיות חלשות כיצד לנצל את הטכנולוגיה במטרה לשפר את רמת חייהם או למצוא עבודה. זהו מהלך משמעותי מאוד עבור אנשים שחיים במקומות נידחים בעולם, וממוקמים בשוליים הכי רחוקים של החברה העולמית. שהרי Big Data וכלי אנליטיקה יכולים להיטיב בהרבה עם מיליארדי בני אדם – מהבחינות הרפואית, הכלכלית והאישית באופן כללי. בכנס מתוכנן מושב בנושא הרפואה הדיגיטלית, שבין היתר יעסוק בשאלה כיצד לשמר טוב יותר את המידע הרפואי.

דיונים אחרים יעסקו בהשלכות נוספות של הטכנולוגיה על חיינו, כמו בטיחות הנוסעים בעידן הרכב האוטונומי או מהפכת התחבורה השיתופית.

שאלה של אמון

לבסוף, נושא שחוצה כמה דיונים בכנס הוא מקומו של האמון האישי כבסיס לפעילות עסקית. מארק בניוף, יו"ר ומנכ"ל Salesforce, אמר הבוקר (ג') כי לאמון יש חשיבות רבה מאוד כבסיס לכל פעילות עסקית ומסחרית. בניוף בוודאי יודע שגם בתחום של החברה שלו, הענן, האמון של הלקוחות הוא מרכיב חשוב ביותר – שכן עליהם לשים את יהבם על משהו שלא נמצא במגע ידם, ועליהם להתפלל היטב בכל לילה לפני שהם הולכים לישון שהכל יישאר כמו שצריך.

עוד יידון בכנס הפוטנציאל של חברות לצמוח על ידי אימוץ מודלים עסקיים מבוססי דיגיטל וחדשנות, שיאפשרו לממשלות לפתח וליישם מדיניות יעילה יותר. מארגני האירוע כתבו בדף הפייסבוק שלו שאחד האתגרים הנוכחיים בתחום הכלכלי הוא שיתוף פעולה הדוק יותר בין כלכלות העולם כדי לצמצם עוד יותר את הפערים באנושות כולה.

השורה התחתונה: תחזיות של האו"ם מעריכות שעד 2050 תגיע אוכלוסיית העולם ל-9.7 מיליארד בני אדם, כאשר שני מיליארד יהיו בני 60 ומעלה. הנחת היסוד בדאבוס היא שהעולם, במצבו הנוכחי, לא ערוך למגמות אלה, ומערכות שונות, כמו מערכות הבריאות, תצטרכנה לשלב טכנולוגיה ומדיניות חדשניות כדי לאפשר חיים טובים ובריאים יותר. לישראל יש מקום נכבד בפתרונות השונים לאתגרים אלה, הן בגלל מיצובה הגבוה כאומת החדשנות והן עקב היותה אחת מ-30 הכלכלות היציבות בעולם, כפי שהדו"ח קבע. הצמרת הכלכלית והפוליטית של ישראל משתתפת גם היא בדאבוס, ובראשה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שינצל את הבמה העולמית החשובה לתרגם את ההערכה והתדמית החזקה שיש לנו בכל מה שקשור לצמיחה ולחדשנות גם לזירה המדינית-פוליטית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים