רופרט מרדוק: "פייסבוק צריכה לשלם לאתרי תוכן"

לאחרונה בישר מארק צוקרברג על שינוי בפייסבוק שמטרתו לוודא שחדשות שמתפרסמות בפלטפורמה שלו יהיו "ממקורות איכותיים ואמינים" ● שינוי זה בא אחרי עדכון דרמטי לפיד החדשות ● השינויים צפויים לפגוע באתרי תוכן ומו"לים של חדשות, ואחד הבולטים שבהם החליט שלא לשתוק עוד

יזכה לחלוק עם פייסבוק ברווחים. רופרט מרדוק, בעל ניוז קורפ. צילום: ויקיפדיה

איל התקשורת, המיליארדר רופרט מרדוק, יצא אתמול (ב') בהצהרה רבת עוצמה, וקרא לענקיות הטכנולוגיה כמו פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google) לתגמל אתרי תוכן, בסגנון שהטלוויזיה בכבלים משלמת לספקי תוכן חדשות לגיטימיים, כמו ניוז קורפ (News Corp) שלו.

"פייסבוק וגוגל הפיצו מקורות חדשות מפוקפקים באמצעות אלגוריתמים רווחיים לפלטפורמות הללו, אך לא מהימנים", נכתב בהצהרה של מרדוק. "ההכרה בבעיה היא צעד אחד בדרך להחלמה, אבל אמצעי התיקון ששתי החברות הציעו עד כה אינם מספקים, מבחינה מסחרית, חברתית ועיתונאית", כתב.

מרדוק התייחס להודעה של פייסבוק מלפני ימים ספורים בלבד, שבה הכריז מנכ"ל ענקית הרשתות החבריות, מארק צוקרברג, כי החברה שלו מתכננת לקבוע סדר עדיפויות חדשותי מוקפד ביותר, בכך שתאפשר למשתמשים לדרג את אמינותם של מקורות חדשות באמצעות סקרים.

המשתמשים יתבקשו לציין האם הם מכירים את המקור שממנו מגיע התוכן והאם הוא אמין לדעתם. צוקרברג, כתב כי בתקופה של "סנסציוניזם, מידע שגוי וקיטוב", פייסבוק בחרה בקהילתה להיות זו שתקבע מה מהימן ואיכותי בעבורה, ומה לא.

"יש היום יותר מדי סנסציות, מידע מוטעה וקיטוב בעולם", כתב צוקרברג. "המדיה החברתית מאפשרת לאנשים להפיץ מידע מהר יותר מאי-פעם, ואם לא נתמודד עם הבעיות האלה, אנחנו בסופו של דבר נעצים אותן", פירט צוקרברג בפוסט שפרסם.

מרדוק – מודאג מהשינויים שיפגעו בהפצת תוכן לגיטימי

"יש הרבה דיונים על מודלים למנויים, אבל טרם ראיתי הצעה שבאמת מזהה את ההשקעה ואת הערך החברתי של עיתונאות מקצועית", כתב מרדוק. "אנחנו נעקוב מקרוב אחרי השינוי האחרון באסטרטגיה של פייסבוק, ואין לי ספק שמארק צוקרברג הוא אדם כן, אבל עדיין יש חוסר שקיפות חמור שמדאיג את המו"לים ואת אלה שחוששים מהטיה פוליטית בפלטפורמות החזקות האלו".

"הגיע הזמן לשקול דרך אחרת", המשיך וכתב מרדוק. "אם פייסבוק רוצה לזהות מו"לים 'מהימנים' היא צריכה לספק לבעלי האתרים האלה תשלומים (carriage fee) דומים למודל שאומץ על ידי חברות הכבלים. המו"לים משפרים כמובן את הערך והיושרה של פייסבוק באמצעות החדשות והתוכן שלהם, אבל הם לא מתוגמלים כראוי בעבור שירותים אלה. לתשלומים לספקים תהיה השפעה קטנה על הרווחים של פייסבוק, אך השפעה רבה על הסיכויים לבעלי אתרים ועיתונאים".

זה כנראה לא מקרי שמרדוק נוקט עמדה כה נחרצת דווקא כעת. הדברים מגיעים על רקע הודעתה של פייסבוק על שינוי נוסף שיחול בה.

ב-12 בינואר בישרה הענקית על עדכון קריטי לפיד החדשות שלה, שבמסגרתו תדגיש תכנים אישיים ותעדיף את הבלטתם על פני הבלטת תוכן חדשות ממקורות צד שלישי. הפחתת החשיפה של תכנים שמפרסמים אתרי תוכן וחדשות עלולה לפגוע קשות לא רק במפיצי חדשות מזויפות, כמצופה וכרצוי, אלא גם בספקיות לגיטימיות של חדשות ומידע, שרבות מהן נהגו עד כה להסתמך על הפצת תוכניהם באמצעות פייסבוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים