אפליקציה חדשה של גוגל מגלה: לאיזו יצירת אמנות אתם דומים?

Google Arts & Culture מושכת רבים לברר את הדמיון שלהם לפורטרטים מוכרים שציירו אמנים ידועים ● אלא שבמקביל להתלהבות, החלו חששות מהפרת הפרטיות שלנו, המשתמשים

פגיעה בפרטיות או שעשוע נחמד? Google Arts & Culture App. צילום אילוסטרציה: דניזן, BigStock

תמיד טענתן שאתן דומות לנערה עם עגיל הפנינה של ורמיר, או שיש קווי דמיון עזים ביניכם לבין האמן הגאון, האדמוני והמזוקן ואן גוך? כעת מספקת לכם גוגל (Google) הזדמנות מצוינת לברר זאת. החברה מציעה את אפליקציית Google Arts & Culture הפופולרית להפליא, שמתאימה את הפנים שלכם ליצירות אמנות ידועות.

האפליקציה, שבוחנת את צילומי הסלפי של המשתמשים, מאתרת יצירות אמנות מפורסמות דומות ומעודדת את המשתמשים לחלוק את התוצאות שהתקבלו זו לצד זו ברשתות החברתיות. Google Arts & Culture מסתמנת כלהיט, שרבים יתאהבו בו: היא זינקה למקום הראשון ב-App Store בסוף השבוע האחרון, ועקפה יישומים פופולריים כמו יוטיוב (YouTube), אינסטגרם (Instagram) ומסנג'ר (Messenger).

דיוק או אבסורדים מופרכים?

האפליקציה עושה שימוש בלמידת מכונה כדי לזהות את פניו של האדם בסלפי, כולל את מנח הראש בקומפוזיציה הכללית. לאחר מכן היא משווה את הפנים למאגר הגרפי ובוחרת את הדיוקן שהסלפי הכי קרוב אליו. Google Arts & Culture App מאפשרת למשתמשים להתאים את התמונות שלהם לדיוקנאות מפורסמים, שנמשכו מיותר מ-1,200 מוזיאונים שפועלים בלמעלה מ-70 מדינות.

למעשה, הכלי, שכל מהותו היא מצא-את-יצירת-האמנות-הדומה-לך (Find-your-art-lookalike), זמין כבר מאמצע דצמבר, אך האפליקציה הפכה לוויראלית רק לאחר שמשתמשים רבים שיתפו את ההשתעשעות שלהם בה בפייסבוק (Facebook), בטוויטר (Twitter) ובאינסטגרם – בחופשות החגים האחרונות. היו שהציגו ברבים כמה האפליקציה דייקה ואחרים הראו לחבריהם אבסורדים בלתי סבירים בהשוואות. אנשים בדקו את יכולות היישום גם באמצעות צילום הכלבים שלהם וכמובן, על ידי חיפוש מקבילות אמנותיות לתמונות של מפורסמים כמו נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.

חששות בנוגע לפרטיות

אלא שבמקביל להצלחה עולות כעת חששות שהפרטיות של המשתמשים באפליקציה עלולה להיות בסיכון – כך לפי דיווח בוושינגטון פוסט (Washington Post).

השחקנית אליסה מילאנו – מי שהתחילה את קמפיין MeToo# המגה-ויראלי – שאלה בטוויטר שלה: "האפליקציה הזו של גוגל, שמתאימה את הפנים שלך לפריט אמנותי – עוד מישהו חושד בכך שמסגירים פשוט את זיהוי הפנים שלו לגוגל, או שאנחנו בטוחים שכבר יש להם את זה?"

ולא רק מילאנו מודאגת: קולות נוספים טוענים שבאמצעות השימוש באפליקציה אנחנו למעשה מספקים לגוגל תמונות של עצמנו, או לפחות מאמנים את האלגוריתמים שלה. התסריט אמנם אפשרי, אבל אם אכן כך, הרי שזו הפרה בוטה של האמון של המשתמשים ביישום.

כדאי לקחת בחשבון שגוגל בחרה להרגיע את החששות הללו מבעוד מועד: כאשר משתמש נכנס בפעם הראשונה לאפליקציה, הוא מקבל הודעה שאומרת ש-"כשאתה מצלם תמונה עם התכונה הזו, התמונה שלך נשלחת לגוגל בכדי למצוא יצירות אמנות שנראות כמוך. גוגל לא תשתמש בנתונים מהתמונה שלך לכל מטרה אחרת ותאחסן את הצילום רק למשך הזמן הדרוש כדי לחפש התאמות".

זיהוי פנים בכל מקום

אבל ייתכן בכלל שמילאנו צודקת, ושלענקיות הטכנולוגיה יש כבר דטה מאוד מקיף של הפנים שלנו. בדצמבר האחרון החלה פייסבוק לזהות ולסמן משתמשים שהופיעו ברשת החברתית מבלי להיות מתויגים בהן, עם תכונה שקרויה Photo Review. בעוד שתכונה זו נועדה, לפי הצהרת החברה, לשפר את הפרטיות והשליטה של המשתמש בתצלומיו, היא גם הדגישה עד כמה הפלטפורמה של פייסבוק מכירה את פניהם של אנשים ללא כל סיוע ממשתמשיה.

יתרה מזאת, לאחר הפיצ'ר Face ID, שהוכנס ל-iPhone X שהשיקה אפל (Apple) בספטמבר, נודע שגם פייסבוק שוקלת לאמץ את התכונה לצורך זיהוי משתמשים וכניסתם לשירות. הנושא עורר ויכוח על הפרטיות והאבטחה בשימוש בפניו של אדם בכדי לפתוח את המכשיר ולאפשר ליישומים, כולל כאלה שמבוצעים בהם תשלומים, להיפתח.

אז לפני שתורידו בהתלהבות את האפליקציה, כדאי אולי להרהר קצת בשאלות: האם ה-Google Arts & Culture App הוא סתם עוד כיף מידבק וטרנדי, או שהוא מהווה דרך מקורית עבור גוגל לעבות את מאגר נתוני הפנים שלה ולייעל את יכולות הזיהוי מבוססות למידת המכונה שהיא מפתחת? וגם – האם אתם מעוניינים להתנדב ולהצטרף לכך?

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים