הרוסים דורשים מפייסבוק ואינסטגרם: הבהירו את חסימת המנהיג הצ'צ'ני

ראמזן קאדירוב, מנהיג צ'צ'ניה. צילום: BigStock

רוסקומנדזור (Roskomnadzor) – שירות הפיקוח על טכנולוגיות המידע ותקשורת המונים, שהוא גוף פדרלי של הרשות המבצעת ברוסיה, ונחשב לרגולטור האינטרנט הממשלתי – דורש הסבר מרשתות המדיה החברתיות פייסבוק (Facebook) ואינסטגרם (Instagram) על השבתת חשבונות השייכים לראמזן קאדירוב, מנהיג צ'צ'ניה.

"ב-26 בדצמבר שלח רוסקומנדזור פנייה להנהלת פייסבוק, וביקש להבהיר את הסיבות לחסימת חשבונות פייסבוק ואינסטגרם של ראמזן קאדירוב", כך נכתב בהודעת הארגון לעיתונות.

קאדירוב מצידו טוען כי מעולם לא קיבל תגובה מאינסטגרם לאחר ששלח בקשה לתמיכה בשירות, משום שחשבונותיו בשפה הרוסית הפסיקו לפעול. חשבון האינסטגרם באנגלית שלו לא הושפע בתחילה, אבל מאוחר יותר הפך גם הוא ללא זמין. הוא האשים את רשתות התקשורת החברתית בהתכופפות עקב הלחץ מוושינגטון וחסימת החשבונות שלו ב-23 בדצמבר, ימים ספורים לאחר שמשרד האוצר האמריקני הכריז על עיצומים כספיים וסנקציות כנגדו.

לקאדירוב, שהיה בעבר מורד נגד השלטון הרוסי בצ'צניה ושכיום מסתמן כסוג של כוכב רשת, יש יותר מ-3 מיליון עוקבים אחרי חשבון האינסטגרם שלו בשפה הרוסית ויותר מ-750,000 בפייסבוק.

הומוסקסואלים בצ'צ'ניה – נעלמים, נאסרים ועוברים התעללות קשה

הכל החל באפריל השנה כשבתקשורת העולמית פורסמו דיווחים שעל פיהם עשרות רבים של גברים הומוסקסואלים הועלמו מרחובות צ'צ'ניה ואולי אף הוצאו להורג עקב זהותם המינית. קאדירוב מצידו טוען כי בצ'צ'ניה "אין בכלל הומואים".

פעילי זכויות אדם טענו כי הגברים שנעלמו נשלחו למעשה למחנות מיוחדים שממוקמים בחבל הארץ המוסלמי שבצפון הקווקז, השייך לרוסיה, ושבהם הם עוברים התעללות קשה ואלימות, כשבחלק מהמקרים מסתכמות אפילו במוות.

בשבוע שעבר, בשל אותן טענות להפרת זכויות אדם, הכריז משרד האוצר בארה"ב שהוא מטיל עיצומים על קאדירוב, שנחשב כבעל ברית קרוב של פוטין, ועל עוד ארבעה גורמים רשמיים ברוסיה.

סטנדרט כפול וניהול אינטרנט פוליטי?

בסוף השבוע (ש'), חסמו פייסבוק ואינסטגרם, שבבעלותה, את הגישה של המנהיג הצ'צ'ני לחשבונותיו.

באותו יום הודיע קאדירוב כי רשת חברתית חדשה, בשם Mylistory, נבחנת באזור, והצהיר שזו "טובה בדיוק כמו" רשתות חברתיות זרות.

"זהו דוגמה בולטת של הסטנדרטים הכפולים שעליהם אנחנו מדברים כבר במשך שנים… זה אומר שהאינטרנט הוא לא חופשי מפוליטיקה, והוא לא יותר מאשר יחסים בין גופים כלכליים, כולל אלה הכפופים לסנקציות שנובעות ממוטיבציה פוליטית", הלין שר התקשורת הרוסי, ניקולאי ניקיפורוב, בתגובה לחסימה.

לדבריו, עדיין קשה להבין מה היו הסיבות מאחורי חסימת החשבונות. "נראה שהם הפסיקו לספק שירותים ללקוח מסוים שהוכנס לרשימה השחורה, אולי זו הסיבה, אבל זה רק הניחוש שלי", הוסיף.

השר סירב להעריך את המצב מבחינה משפטית. "זה תלוי במשרד המשפטים ובפרקליטות להחליט אם מדובר בהפרת חוק או לאו, אני רוצה להימנע מהתערבות", אמר. דז'מבולט אומרוב, שר התקשורת והמידע של צ'צ'ניה, טוען שמדובר ב"מתקפת סייבר שהיא חבלה גסה" מצד הרשויות בארה"ב.

פייסבוק ואינסטגרם לא הגיבו עד כה על המצב.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים