"מהירות החדשנות הולכת וגדלה – ואתה גם הפוטנציאל לפטנטים"

הראש של אסף נתנזון ממציא לנו פטנטים: עם 204 פטנטים רשומים בעשור האחרון, נכנס הממציא הישראלי לרשימת הממציאים הפוריים בעולם של ויקיפדיה ● בראיון לאנשים ומחשבים הוא מדבר על העולם המרתק הזה ומסביר מה צופן העתיד בתחום

אסף נתנזון. צילום: גלית גובזנסקי

השבוע נכנסת לרשימת הממציאים הפוריים בעולם של ויקיפדיה. ספר קצת על עצמך?
"אני עובד מזה 16 שנים ב-Dell-EMC. התחלתי בסטארט-אפ בשם קאשיה, שנקנה על ידי EMC ב-2006. אני אחראי על הגנת נתונים (Data Protection) במשרד סמנכ"ל הטכנולוגיות של דל. התחום כולל גיבוי, התאוששות מאסון ועוד. לפני כן שימשתי כמנהל הטכנולוגיות הראשי של חטיבה בחברה. בנוסף, אני מבצע עבור דל קפיטל (Dell Capital) הערכות של סטארט-אפים. חוץ מזה, אני מסיים דוקטורט באוניברסיטת בן גוריון בנושא הגנת נתונים. אני בעל תואר ראשון במתמטיקה ומחשבים ותואר שני במחשבים בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת תל אביב. יש לי 204 פטנטים רשומים ועוד כ-200 פטנטים בהגשה".

לפי הקצב, נראה שאתה עובד ברישום פטנטים במשרה מלאה.
"אכן, זה מקצוע בפני עצמו. אני משקיע בו הרבה זמן, אבל לא את כל הזמן שלי. למדתי להתייעל. פעם נדרשו לי מספר ימים להשקיע בכל פטנט וכיום אני משקיע בכך חמש שעות".

במה עוסקים הפטנטים שלך?
"רוב הפטנטים הם בנושא הגנת נתונים, אבל יש גם פטנטים רבים בתחום מערכות האחסון ומספר פטנטים בעולמות הסייבר והנטוורקינג. הפטנטים, כמובן, שייכים לדל, מאחר שכשעובדים בחברה, כל הקניין הרוחני שמייצרים שייך לה, אם כי מקבלים תמריצים על כך".

כמה שווים הפטנטים שלך?
"קשה לדעת, אבל אני יכול לומר בוודאות שמוצרים שיוצרו בזכות הפטנטים האלה נמכרו בהרבה מאות מיליוני דולרים".

מי נכלל ברשימה בוויקיפדיה?
"נכנס לרשימה כל מי שרשם יותר מ-200 פטנטים בארצות הברית. לחלק מהממציאים יש הרבה יותר פטנטים, משום שהיא לא כוללת רישומים במדינות אחרות. בנוסף, ברשימה מופיעות כמה המצאות שיש עליהן 1,000 פטנטים שונים".

בימים אלה ניטשת מלחמת פטנטים ענפה בין סמסונג (Samsung) לאפל (Apple). מה דעתך על כך?
"זה לא דבר חדש. חברות גדולות מייצרות פטנטים, בעיקר מסיבה הגנתית, כדי להימנע מתביעות של אחרים, וחברות קטנות מייצרות פטנטים כדי שיוכלו לגבות תמלוגים.

בשנות ה-90 ניטשו מלחמות בין EMC להיטאצ'י (Hitachi) בתחום הפטנטים לעולם האחסון וכיום, סמסונג ואפל מנסות לטרפד אחת לשנייה את ההצלחה בעולם הסלולר, בין היתר באמצעות מלחמות פטנטים.

גוגל (Google) קנתה את מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility) בין היתר בגלל הפטנטים הרבים שהיא הביאה אתה. אחר כך היא מכרה את החלק של החברה שמייצר טלפונים, ובזול, והשאירה לעצמה את הפטנטים שלה. הסיבה היא שגוגל רצתה להגן על החברות שמשתמשות באנדרואיד (Android) מפני תביעות מצד אפל. מוטורולה היא זו שהמציאה את הטלפון הסלולרי ואי אפשר לתבוע בתחום הסלולר את מי שיש לו את תיק הפטנטים שלה".

מה עושים נגד גניבת פטנטים?
"חברות משקיעות הרבה כסף במחקר ובפיתוח, ולגנוב הרבה יותר קל מאשר לייצר. חברות שרוצות להגן על עצמן ובמקרה שיש חברה שגונבת את הטכנולוגיה שלהן, ניתן לדאוג שהיא לא תמכור את הטכנולוגיה הזו בשווקים הגדולים".

מה צופן העתיד בתחום?
"העולם מרגש, תחום ה-IT עובר תהפוכות עצומות – בין אם מתודולוגיות פיתוח חדשות כמו מחשב נטול שרת, המעבר למחשוב קצה, מכוניות מקושרות, האינטרנט של הדברים, לימודי מכונה ועוד. מהירות החדשנות רק הולכת וגדלה, וזה אומר שיש פוטנציאל לעוד הרבה פטנטים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים