דליה שלא הכרתם

דליה אסיא-פלד, הקוסמת הראשונה בישראל, היא אישה רבת פעלים ● רונן זרצקי, חבר, מספר על הדרך הקוסמית שהיא עברה עד לקבלת פרס מפעל חיים מטעם אמ"י

דליה פלד, מנכ"לית משותפת של אנשים ומחשבים. צילום: דרור ארצי

מעטים האנשים שיש להם, לאורך כל חייהם הבוגרים, שני עיסוקים דומיננטיים. מעטים עוד יותר האנשים שמצליחים לממש את עצמם ואת חזונם בשני העיסוקים הדומיננטיים הללו. ומעטים עוד יותר האנשים שזוכים להכרה לאומית על שניהם. דליה אסיא-פלד היא אחת מאותם מתי מעט.

חלק לא מבוטל בבניית קהילת ההיי-טק הישראלית יש לזוג מופלא – פלי הנמר ודליה אסיא-פלד. הבעל טוען תמיד שהוא מודל 1947, יד ראשונה, ואשתו (חסרת כל גיל) לצדו. בטור זה אספר לכם על אותה אשת עסקים מופלאה, רעיה נדירה, אימא וסבתא מיוחדת, שלאורך כל חייה המקצועיים כשותפה משמעותית ומרכזית באנשים ומחשבים, עם בעלה, ניהלה קריירה סוערת ומרגשת בעולם הקוסמות. בתחילת החודש היא אף זכתה בהכרה לאומית על כך, כשקיבלה פרס מפעל חיים מטעם אמ"י – איגוד אמני ישראל.

הכל בזכות אבא וקוסם צרפתי

הסיפור מתחיל ב-1917, השנה שבה ניתנה הצהרת בלפור. באותה השנה נולד בעיראק יהודה אסיא, ש-20 שנים אחר כך החל את פעילותו העסקית אלפי קילומטרים משם, בתאילנד. שם הוא גם פגש את אהבת חייו, שהתגיירה למענו וליוותה אותו לאורך חייו.

לענק זה, איש עסקים ציוני בכל רמ"ח איבריו – בסתר ובגלוי (ראו בספרו הגשרים של חיי) – נולדו שלושה ילדים, כל אחד מיוחד בתחומו: דיוויד אסיא, הבכור, מייסד חברת התוכנה מג'יק; דניאלה להבי ז"ל, מייסדת חברת האופנה DL; והאמצעית שבהם, שהיא הנושא המרכזי של טור זה – הלא היא דליה אסיא-פלד.

הקוסמת דליה אסיא-פלד בטקס שבו היא קיבלה את פרס אמ"י על מפעל חיים. צילום: פלי הנמר

הקוסמת דליה אסיא-פלד בטקס שבו היא קיבלה את פרס אמ"י על מפעל חיים. צילום: פלי הנמר

דליה סיימה את בית הספר היסודי בסביון ואת תיכון עירוני ט' ביד אליהו, תל אביב. לאחר מכן היא שימשה כקצינת מבצעים בחיל האוויר, למדה סוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב ואחרי שהתחתנה ב-1973 עם ישראל פלד (לימים פלי הנמר), הקימו השניים ב-1981 את אנשים ומחשבים.

אבל מה שרבים לא ידעו בעבר – וכיום כן – הוא שלצד עיסוקה של דליה בהקמת קהילת המחשוב בישראל ביחד עם בעלה, היא חטאה באהבתה השנייה: עולם הקוסמות.

בכתבה ב-ynet סיפרה דליה בעבר כי כבר כילדה היא אהבה לפתור חידות ולשחק שחמט "כמו הבנים". בראיון לאלי אשד היא אמרה שבגיל 16 נפגשה עם עולם הקסמים כשאביה קנה לה ולאחיה פריטים ואביזרי קסמים מחו"ל כתחביב ושלח אותם להתאמן אצל קוסם.

לדבריה, רק בגיל 25 גמלה בה ההחלטה להיות קוסמת מקצועית. זה קרה אחרי שהיא נפשה במועדון הים התיכון באכזיב ופגשה בקלוד – קוסם חובב צרפתי, שעשה קסמים מדהימים לעיני האורחים ההמומים. קסמים שהיא עצמה היטיבה לאחר מכן לבצע בעצמה.

הקוסמת דליה אסיא-פלד והקלף על בימת הטקס. צילום: פלי הנמר

הקוסמת דליה אסיא-פלד והקלף על בימת הטקס. צילום: פלי הנמר

מהר מאוד מצאה דליה את עצמה "מכורה לעניין", כפי שהתבטאה באחד הראיונות שנתנה. "אני מוצאת שקסמים כמקצוע או כתחביב זה מלהיב, מושך, מסמם ממש, ובעצם ממלא עולם ומלואו. זהו עיסוק מתוחכם מאוד. יש במקצוע הזה שילוב של המון תחומים מאמנויות הבמה, זריזות ידיים, משחק, זיכרון, תנועות גוף, פסיכולוגיה, הגיון בריא, יצירתיות ואולי החשוב מכל – הרבה דמיון ומשחק", אמרה.

וכפי שבכל דבר שבו הייתה מעורבת הביאה דליה להצלחה, גם בתחום הקוסמות היא הגיעה לשיא, שבא לידי ביטוי בפרס של אמ"י, שקיבלה לצד אמנים גדולים כמו יהורם גאון, דליה פרידלנד, גילה אלמגור וטוביה צפיר. אבל לא אקדים את המאוחר.

האישה הקוסמת הראשונה בישראל

כבר ב-1978 יסדה פלד את ההוצאה לאור שנשאה את שמה ופרסמה את ספר הקסמים הגדול, שאותו תרגמה וערכה. הספר היה לרב מכר ונמכר ביותר מ-200 אלף עותקים. ב-1985 היא כתבה, יחד עם עמיתיה הקוסמים יורם בר סלע ואלירון טובי, את ספר הקסמים איקס מיקס טריקס.

דליה זכתה במשך שנים רבות להכרה בזכות היותה האישה הקוסמת הראשונה בישראל ובין הבודדות בעולם, שאף זכתה בתחילת דרכה, ב-1981, במקום השני בתחרות הארצית הראשונה לקוסמים, שנערכה בהיכל התרבות בתל אביב.

מנחה האירוע, נתן דטנר. צילום: פלי הנמר

מנחה האירוע, נתן דטנר. צילום: פלי הנמר

שנים של מעורבות בקהילת הקוסמים הביאו לבחירתה של דליה ב-2004 לנשיאת אגודת הקוסמים – תפקיד בו כיהנה שמונה שנים, עד שפינתה את הדרך לדור הצעיר יותר. וכשרצתה לעזוב, הקוסמים עשו עליה קסם מיוחד שהשאיר אותה שם כנשיאת כבוד של האיגוד.

מי שייכנס לחדרה של דליה במשרדה בקומה ה-24 במגדל הפניקס בגבעתיים יוכל לראות שועי עולם ומפורסמים – נשיאים, ראשי ממשלה, שחקנים ועוד – שזכו ליהנות מתרגילי קוסמות אלה ואחרים במפגשים אתה.

מהו סוד הקסם?

ובכן, מהו סוד הקסם של אשת הקסמים שמאחורי אנשים ומחשבים? חברי הקהילה שדיברתי איתם כרקע לכתבה מספרים על אישה ערכית מאוד, אשת עשייה חרוצה, מדויקת, נחושה, אוהבת סדר וניקיון, מעורבת בפרטים, יודעת להציב גבולות לעובדים עמה, רגישה לזולת בצורה יוצאת דופן, פעילה בעולם התרבות בישראל ולצד זאת אשת משפחה, שמקדישה זמן רב לילדיה ולנכדיה ומהווה השלמה אולטימטיבית לבעלה לאורך שנים רבות.

מימין: יו"ר אמ"י, יענקל'ה מנדל, ושרת התרבות והספורט, מירי רגב, מברכים את הזוכים בפרס מפעל חיים מטעם האיגוד. צילום: פלי הנמר

מימין: יו"ר אמ"י, יענקל'ה מנדל, ושרת התרבות והספורט, מירי רגב, מברכים את הזוכים בפרס מפעל חיים מטעם האיגוד. צילום: פלי הנמר

ואם חשבתם שבזה מסתכמת פעילותה הציבורית-חברתית – טעיתם. דליה ינקה מגיל צעיר, מאביה ז"ל, את הפעילות החברתית וממשיכה את דרכו בחברות בעמותת החינוך של יוצאי עיראק בישראל, אותה הקים, ובדירקטוריון של מוזיאון תל אביב, שגם בו השקיע האב ובהמשך המשפחה במשך שנים ממרצם ומהונם.

אז איפה היינו? קוסמות, פעילות ציבורית, משפחה ועבודה. ואם נשאל את דליה מה הקשר בעיניה בין עולם המחשבים לעולם הקוסמות, גם לכך יש לה תשובה, כפי שאמרה בעבר באחד הראיונות: "אני חושבת שייתכן שיש קשר הנובע מנושא האלתור והחשיבה הלוגית. בשני העולמות יש חידה שאותה צריך לפתור וזה מאתגר את העוסקים בכך".

את האלתור כדרך חיים הפגינה דליה גם בטקס קבלת פרס אמ"י, כאשר פרצה לבמה בדרך הכי לא מקובלת בעולם הכל כך סולידי של פרסי מפעל חיים. את זה אתם מוזמנים לראות בסרטון למטה.

הכותב הוא יו"ר פורום C3 מבית אנשים ומחשבים וחבר המשפחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים