"ה-IIoT הוא דבר אמיתי לחלוטין – זה כבר בא לידי ביטוי"

"בשורה התחתונה כבר רואים מוצרים אמיתיים עם פתרונות שמתאימים לעולם הזה", כך אמר ניסים חי, מנהל מוצר בחטיבת התעשייה בשניידר אלקטריק

ניסים חי, מנהל מוצר בחטיבת התעשייה בשניידר אלקטריק. צילום: ניב קנטור

"אנחנו כבר באמצע של מהפכה תעשייתית, גם אם לדעתי זו לא ממש מהפיכה אלא יותר התפתחות תעשייתית בה כוח העיבוד, נוחות העבודה ויכולת איסוף המידע הגיעו גם למערכות הבקרה התעשייתית. ה-IIoT הוא דבר אמיתי לחלוטין, ואנחנו רואים את זה כמעט בכל המערכות שמחוברות לחשמל, מבסיס נתונים ועד מבנים, ויש תחומים ברורים שזה כבר בא לידי ביטוי", כך השבוע אמר ניסים חי, מנהל מוצר בחטיבת התעשייה בשניידר אלקטריק.

חי, עם למעלה מ-15 שנות ניסיון בתחום הבקרה התעשייתית, טען כי אחד הדברים שהובילו להתפתחות הזו היא תקשורת מהירה ברצפת הייצור, באמצעות אתרנט, רשת שכיום כבר בונים אותה בזמן התכנון של המפעל.

הוא אמר את הדברים הללו בכנס IIoT Industry 4.0 אותו הנחה אילן אלתר מנכ"ל אלתרנט שיזם את הכנס יחד עם אנשים ומחשבים שהפיקה את האירוע, שהיווה את הפעם הראשונה בה נערך "תעשיה חכמה" בישראל.

"כוח העיבוד של הבקרים שאנחנו מספקים כיום חזק הרבה יותר עם זמן אחזור כמעט אפסי. החלפת בקר בחדש יכולה להאיץ את התהליכים עד כדי פי חמישה, וזה יכול להיות משמעותי ביותר בייצור. ומעבר לכך, למה לא לשלב את החומרה לתוך הבקר? הוא מודע לסביבה, הוא מכיר תכונות של פיירוול, והבקר גם שומר לוגים ויכול לדווח על כניסות לא מורשות, כך שאפשר לייצור הגנה חזקה בתוכו כך שהוא יוכל, לדוגמה, לזהות גם התקנות קושחה לא חוקיות – הוא יודע לעצור במצב כזה את העבודה, הוא הפך למחשב חכם שנמצא ברצפת הייצור", הוא אמר.

השילוב הזה של הטכנולוגיות בבקר, אמר חי, זהו ה-IIoT בהתגלמותו. "שילוב טכנולוגיות מתקדמות ברמת הבקר שהופך למעשה לסוג של מחשב נגיש, כולל אפילו תמיכה בענן. בשורה התחתונה כבר רואים מוצרים אמיתיים עם פתרונות שמתאימים לעולם הזה", הוא סיכם.

יהודה שגב, מנכ"ל משותף בשגב אמיטק. צילום: ניב קנטור

יהודה שגב, מנכ"ל משותף בשגב אמיטק. צילום: ניב קנטור

יהודה שגב, מנכ"ל משותף בשגב אמיטק, חברה המפתחת ומשווקת פלטפורמת ענן לניהול יצור ואנרגיה, דיבר על ההתהוות של Industry 4.0. "ראינו את זה מתהווה כבר לפני עשור כשהבנו שצריך לשלב טכנולוגיות ותקשורות חכמות לכדי פלטפורמה אחת, ואני שמח לראות בימים אלו שזה מתממש",

"אותי עניין לייצר, הוא אמר. "לא עניין אותי לקחת פלטפורמה מחברה מחו"ל ולעשות לה אינטגרציה. אני רואה אותנו כמפעל שמייצר פתרונות לתעשייה, וכל המערכות שלנו מפותחות מעל למיקרוסופט (Microsoft) וכולן לתחום השליטה והבקרה".

שגב הציג את מה שהוא מתאר כיסודות החשובים לניהול מפעל מודרני. "צריך רמה גבוהה של PLC ו-HMI, צריך לנהל את רצפת הייצור, וכן לנהל אחזקה ולנהל אנרגיה, כשהכל מתחבר ל-ERP, למערכת הניהולית. טכנולוגיות חדשות מצטרפות למה שאנו מכנים פתרון הומוגני המשלב את כל הטכנולוגיות כולל זיהוי קולי ואנליטיקה של וידיאו. לדעתי השימושים באנליטיקה של וידיאו ילכו ויתגברו בעוצמה חזקה מאוד", הוא אמר.

הוא תיאר עוד כמה תהליכים חשובים. "אחד הדברים שאנו מקפידים עליהם הוא מיטוב נתונים שקובע שאין נתון שנכנס למערכת ולא נמצא בתוך גבולות מוגדרים. בנוסף אנו מנגישים מידע מחיישנים חיצוניים. כמו כן אנחנו מיישמים יכולות של ללימוד עצמי כשהמערכת תלמד ממקרים בעבר ותציע שיפורים כל הזמן, וכמובן תעסוק גם בחיזוי", הוא סיכם.

אגמון דוד פורת, מנהל פיתוח עסקי בהמ-לט. צילום: ניב קנטור

אגמון דוד פורת, מנהל פיתוח עסקי בהמ-לט. צילום: ניב קנטור

אגמון דוד פורת, מנהל פיתוח עסקי בהמ-לט, מפעל העוסק בתכנון, ייצור והפצה של מחברים וברזים להולכת גזים ונוזלים בתנאים קשים, הביא נקודת מבט של חברה שיישמה ומיישמת בפועל פלטפורמות IIoT.

"מדהים לגלות שחברות שלא עשו שום דבר בכיוון בעבר מקדמות פרויקטים כאלה במהירות, ומחליטות לאמץ את ההיבטים של Industry 4.0, אבל צריך לערב את כל מי שיש לו חלק בתחום כדי שהדברים הללו באמת יזרמו, ועם מהות שמובילה לשינוי בסביבת העבודה עצמה. מבחינתנו זה גם אומר מומחים שבאים מבחוץ ללמד את העובדים שלנו דברים שהם לא הכירו קודם, וגם להמציא מדדים שעד היו לא היו ממש קיימים", הוא אמר.

הוא אף צייר מהבמה חלק מהתמונה של האסטרטגיה בה משתמשת החברה כדי לקדם חדשנות. "חדשנות בתעשייה זה אומר מבחינתנו להקים תשתית שתהיה מספיק חזקה עם מוביל דרך שיהיה עם מספיק כוח לדחוף בין החברות הארגוניות".

"אנחנו נוקטים בחדשנות פתוחה, וכחלק מכך אנחנו בהמ-לט התחלנו לעבוד עם הרבה מאוד חברות סטארט-אפ, וזה אומר שימוש בידע שלא פותח דווקא בארגון, ואנחנו רוצים להגביר את השקיפות ואת שיתופי הפעולה", הוא סיפר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים