מערכת למידת המכונה של גוגל משפרת ביצועים באופן עצמאי

פרויקט AutoML של ענקית הטכנולוגיה נועד לגייס יכולות בינה מלאכותית לעזרת בני האדם, בכדי ליצור מערכות AI אחרות ● אבל המכונה החלה משדרגת את יכולותיה, משכפלת את עצמה ומייצרת מערכות חזקות יותר ממה שמהנדסים אנושיים יכולים ליצור

כשהמוח המלאכותי יהיה טוב - או רע - לפחות כמו המוח האנושי. אילוסטרציה: ג'קוב ג'ירסאק, BigStock

האם אילון מאסק הזהיר את העולם מפני ההתפתחות האחרונה הזו ממש? היזם המיליארדר, מנכ"ל טסלה (Tesla) ו-SpaceX, שאמר באחרונה כי "בינה מלאכותית תביא לפריצת מלחמת העולם השלישית", בוודאי מוטרד לנוכח הידיעה הזו: גוגל (Google) חשפה באחרונה שפרויקט AutoML שלה יצר עוד בינה מלאכותית, שהיא טובה יותר ממה שבני האדם מסוגלים לברוא.

פרויקט AutoML, שאת פרטיו הציגה גוגל רק במאי השנה, הצליח לשדרג את עצמו ולייצר תוכנה שאמנם אינה קרובה למורכבות האינטליגנציה האנושית, אבל מאותתת שאם למידת המכונה תמשיך להתקדם בקצב הזה – מדובר רק בעניין של זמן.

המערכת שברה באחרונה שיא בסיווג תמונות לפי התוכן שלהן, תוך שהיא מצליחה לזהות במדויק 82% מהאימג'ים.

בעוד שמדובר במשימה פשוטה יחסית, AutoML גם עלתה על המערכת המקורית שנבנתה על ידי האדם במשימה מורכבת יותר, שמיועדת לרובוטים אוטונומיים ושייכת לתחום המציאות הרבודה – סימון המיקום של אובייקטים מרובים בתמונה. במשימה זו דייקה AutoML ב-43% לעומת 39% בלבד שאותם השיגה המערכת שייצר האדם.

לייעל את הפיתוח על ידי הפיתוח עצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל, אמר באירוע שנערך באחרונה כי עד היום היו אמצעי הבינה המלאכותית הללו מיוצרים על ידי מדעני למידת מכונה. לדבריו, "רק כמה אלפי מדענים ברחבי העולם היו יכולים לעשות את זה, פשוטו כמשמעו". כעת, הוא הבהיר, "אנחנו רוצים לאפשר למאות אלפי מפתחים להיות מסוגלים לעשות זאת", דיווח המגזין Wired.

אבל האם יש חשש שהמכונות ילמדו להפוך את עצמן לחכמות ויעילות יותר מבני האדם? לפי הדיווחים, AutoML של גוגל הצליחה לייצר שכפולים של עצמה. הליך השכפול שהיא יצרה באמצעות האלגוריתם החכם נמשך רק מספר שעות, במקום חודשים שנדרשו למהנדסים בני האנוש לשם כך. מדובר בתוצאה מפחידה, אם מפליגים בהשלכות ובתסריטים אפשריים אודותיה.

לעת עתה עדיין קל יותר להתאים מערכת קיימת בכדי לענות על הצרכים החדשים מאשר לעצב רשת עצבית מהיסוד. אך עם זאת, נראה כי הפרויקט החדש מצביע על כך שזהו מצב זמני.

ככל שיהפוך להיות קל יותר עבור מערכות בינה מלאכותית לתכנן מערכות חדשות שיציגו מורכבות משודרגת וגדולה יותר, כך ילך ויהיה חשוב יותר שבני אדם יעסקו בתפקיד שמירת הסף. החשש הוא שבהתבסס על נתונים שייאספו, עלולות מערכות AI בקלות גם ליצור הקשרים שגויים, למשל שיוך זהויות אתניות ומגדריות לסטריאוטיפים שליליים. אולם, המצדדים טוענים שאם המהנדסים האנושיים יכלו פחות זמן ואנרגיה על עבודה ביצירת מערכות, יהיה להם יותר זמן להקדיש לפיקוח ולשליטה על תוצרי למידת המכונה.

גוגל מכוונת לכך שבסופו של דבר תצליח מערכת ה-AutoML שלה לתפקד טוב מספיק בכדי שמתכנתים ישתמשו בה עבור יישומים מעשיים. אם תצליח בכך, ה-AutoML צפויה להשפיע הרבה מעבר למעבדות גוגל. פיצ'אי הודה באותו האירוע כי "אנחנו רוצים לעשות לזה דמוקרטיזציה", כלומר – החברה מקווה להפוך את המערכת בעתיד לזמינה גם ליתר העולם.

כדאי לציין שגוגל אינה החברה היחידה שמנסה לפתח בינה מלאכותית שתייצר מערכות אחרות בתחום. זאת אולי משום שחברות רבות כבר מבינות שהעתיד של תעשיית הטכנולוגיה, ואולי, כפי שסבור מאסק, של העולם כולו, יוכרע על ידי מי שישכיל לברוא את הבינה המלאכותית החזקה ביותר – תאגיד או ישות, בן אנוש או אולי מכונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים