מחקר: חברות ההיי-טק מנצלות את הפוטנציאל הטמון במימון המונים

על פי סקירה של IVC, בחמש השנים האחרונות קיבלו 145 חברות היי-טק ישראליות מימון המונים, בסך כולל של 196 מיליון דולר

מימון המונים לעוד מוצרים מדליקים. צילום אילוסטרציה: BigStock

145 חברות היי-טק ישראליות גייסו בחמש השנים האחרונות כספים באמצעות מימון המונים, בסכום כולל של 196 מיליון דולר – כך עולה מהסקר הראשון בנושא שערכה חברת המחקר IVC. על פי הנתונים, מרביתן עשו זאת באמצעות OurCrowd – אחד מתשעה גופים המציעים מימון המונים לחברות טכנולוגיה.

מגמת מימון ההמונים בתחום ההיי-טק הופיעה בראשונה ב-2012, בעקבות החקיקה וההסדר הרגולטורי של התחום בארצות הברית.

המחקר של IVC דגם את השנים שבין 2013 למחצית הראשונה של 2017 ומצא כי 2015 הייתה השנה שבה גייסו החברות הישראליות את הסכום הגבוה ביותר ממימון המונים – כ-57 מיליון דולר שהושקעו ב-50 חברות. 2017 צפויה גם היא להיות שנה מוצלחת מבחינה זו, שכן במחצית הראשונה שלה עמד הסכום שחברות טכנולוגיה ישראליות גייסו באמצעות מימון המונים על כ-33 מיליון.

הסכום שגייסו החברות, בסבבים שבהם לפחות גוף מימון המונים אחד היה מעורב, והחלק של גופים אלה מסבבי הגיוס. מקור: IVC

הסכום שגייסו החברות, בסבבים שבהם לפחות גוף מימון המונים אחד היה מעורב, והחלק של גופים אלה מסבבי הגיוס. מקור: IVC

הנתונים מעלים כי OurCrowd הייתה הגוף הפעיל ביותר בהשקעה בחברות טכנולוגיה ישראליות באמצעות מימון המונים, עם 58% מכלל ההשקעות ו-81% מכלל ההון שהשוקע. במקום השני נמצאת IAngels עם 30% ממספר ההשקעות אך רק עם 15% מההון. שני גופי מימון המונים נוספים, ExitValley ו-Pipelbiz, תפסו במשותף נתח של 11% ממספר ההשקעות, אך היקפן היה מינורי.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC, אמרה כי "ההיי-טק הישראלי נמצא במגמת צמיחה שנתית – גם במספר החברות החדשות המוקמות וגם בהיקפי ההון המגויס. בשנים האחרונות יותר חברות טכנולוגיה ישראליות מגיעות לשלבים מתקדמים בפיתוח ונזקקות להון בהיקפים גדולים יותר. קרנות ההון-סיכון מצידן בוחרות להתמקד באחרונה בעיקר בהשקעות בחברות בשלבי צמיחה מתקדמים. המצב הזה מוביל למחסור במשאבים למימון חברות שנמצאות בשלב ה-Seed ובשלבים המוקדמים של המו"פ. מודל הפעילות של גופי מימון ההמונים ממקם אותם בפוזיציה נוחה לספק מענה למחסור בשוק ההון-סיכון, שכן גם כך הם נוטים להשקיע סכומים קטנים יותר בכל סבב גיוס".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים