סוף לסכסוך המשפטי סביב הסלפי ש-"צילמה" קופה

הצלם הבריטי שמצלמתו לכדה סלפי של קופה אינדונזית יתרום, בפשרה, 25% מהתמלוגים שקיבל על התמונה המפורסמת למען בעלי החיים ● האם המקרה הזה ייצור תקדים?

מעניין מה הקופים אומרים על זה... צילום אילוסטרציה: מיכאיל ליאונוב, BigStock

סכסוך משפטי בן שש שנים, שהסעיר בזמנו את עולם האינטרנט, על סלפי ש-"צילמה" קופה הגיע לסיומו בפשרה בין הצלם הבריטי דיוויד סלאטר וארגון זכויות בעלי החיים PETA (ר"ת People for the Ethical Treatment of Animals).

הכול החל ב-2011, כשסלאטר עקב אחרי להקת קופי מקוק שחורים בשמורת טבע באינדונזיה. הוא העמיד חצובה שאפשרה לאחת מהם, ששמה נארוטו, לצלם את עצמה בסלפי מחויך וכובש במיוחד. אלא שהצלם, והקופה, לא שיערו שהתמונה תהפוך לוויראלית ושיתלווה לה מאבק משפטי מתמשך על הבעלות לזכויות היוצרים עליה – מאבק שרק עכשיו הגיעו לפשרה בעניינו.

סלאטר טען שהתמונה שלו פורסמה בוויקיפדיה (Wikipedia) ללא רשותו. ויקיפדיה טענה מנגד כי זכויות התמונה הן של בעל החיים ושאין לבני אנוש זכויות עליה.

בהמשך הצטרף ארגון PETA למאבק הייחודי. בהיותו בהגדרה גוף שמקדם יחס מוסרי של בני אדם לבעלי חיים, תבע הארגון שכספי התמלוגים יועברו אל הקופים. עקב הדרישה נמצא כעת סופסוף הפתרון שמרצה את כל הצדדים: סלאטר הסכים לתרום 25% מהתמלוגים שקיבל מסדרת התמונות של הקופה למען בעלי החיים ולמיזם המוקדש להגנה על בית הגידול הטבעי של הקופים.

סוגיות חדשות בזכויות בעלי החיים

כאמור, המאבק המשפטי בנושא החל בטענה של ויקיפדיה שזכויות היוצרים הן בכלל של הקופה. לסוגיה המורכבת נדרש משרד זכויות היוצרים האמריקני, שקבע שבעלי חיים אינם יכולים להיות בעלי זכויות יוצרים.

זכויות בעלי חיים לתמונות סלפי אינן נושא שבית המשפט מרבה לדון בו, בלשון המעטה. ובכל זאת, במקרה הנ"ל – ועקב כך שארגון PETA חשב אחרת ותבע ב-2015 את סלאטר – התגלגלו הדברים עד לפתחו של בית המשפט בסן פרנסיסקו.

בדיון בנושא טענו עורכי דינו של סלאטר כי לא רק שקופה אינה יכולה לטעון לזכויות יוצרים, אלא גם שאין לדעת אם נארוטו היא אכן הקופה שתועדה בתצלום.

סלאטר – שהודה שלאורך השנים הרוויח בסביבות 100 ליש"ט בכל כמה חודשים ממכירת התמונה של הקופה המחייכת – ניצב בפני דרישה לתשלום אלפי ליש"ט, אם בית המשפט היה קובע שהזכויות אכן שייכות לנארוטו. הוא טען שמדובר בחורבן פיננסי שבעטיו שקל אפילו לוותר על צילום חיות בר ולהפוך למאמן טניס או לדוגיסיטר. אך לבסוף, כאמור, הושגה הסכמה.

בהצהרה משותפת הודיעו ארגון PETA וסלאטר כי המקרה העלה "סוגיות חדישות" בנוגע לזכויות המשפטיות של בעלי חיים. "עלינו להכיר בזכויות יסוד חוקיות הולמות בעבורם, כשותפים שלנו בעולם וכחברי אומות משלהם שרק רוצים לחיות את חייהם ולהיות עם משפחותיהם", נכתב בהודעה המשותפת והתקדימית מבחינה קונספטואלית.

כאקורד אחרון ביקשו עורכי הדין של הארגון ושל הצלם הבריטי מבית המשפט המחוזי לערעורים של סן פרנסיסקו לסגור את התיק, אבל לא לפני שיבטל החלטה בערכאה נמוכה יותר של בית המשפט, לפיה בעלי חיים אינם יכולים להחזיק בזכויות יוצרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים