מכיסא היזם לכיסא המשקיע

יוני חפץ החל את דרכו היזמית בחברה שהקים ללא גיוס והשקעה כלל ● כיום הוא מנהל פעילות קרן Lightspeed Venture Partners בישראל, ובראיון לפודקאסט יזמות או למות הוא מספר על דברים שלמד כשעבר להיות משקיע

11/09/2017 15:52
יוני חפץ, מנהל פעילות Lightspeed Venture Partners בישראל. צילום: עדי הלמן

יוני חפץ, אורח המדור הפעם, הקים את החברה הראשונה שלו ללא גיוס השקעה. החברה בנתה מודלים אוטומטיים למסחר תוך יומי בשווקים פיננסיים והרוויחה אחוזים מהתשואות שהייתה מייצרת ללקוחות שלה. בגלל בעיות של מסחר עם שווקים בחו"ל מישראל, החליטו חפץ ושותפיו לעשות משהו אחר מההכנסות שהיא יצרה להם. הם עשו פיבוט והקימו את Eventus, שלימים שינתה את שמה ל-Demantra.

בחברה שהקימו התאימו את המוצר שבנו מכזה שמיועד למסחר בשווקים פיננסים לתחום אחר עם שוק גדול מאוד – Supply Chain Management. כעבור מספר שנים נרכשה Demantra על ידי Baan בעשרות מיליוני דולרים. שנה לאחר הרכישה התמוטטה Baan, וחפץ ושותפיו הצליחו לחלץ ממנה את Demantra. הם גייסו השקעה מקרנות הון-סיכון, בנו אותה שוב וב-2004 היא שוב נרכשה – הפעם על ידי אורקל (Oracle).

אחרי שהקים מספר חברות, התלבט חפץ האם להקים חברה נוספת, להיות מנהל בכיר בתאגיד בינלאומי או לפעול בעולם ההשקעות. בדיוק באותו הזמן, פנה אליו חבר טוב בשם רמי, שהיה שותף בקרן הון-סיכון בשם Star. רמי ביקש מחפץ לעזור לקרן לבחון פורטפוליו חברות שהשקיעו בהן ולהיות המנכ"ל של אחת מהן. חפץ לא הסכים למנכ"ל את אותה חברה ואף המליץ להפסיק להשקיע בה כי טען שהיא "סוס מת". זמן קצר לאחר מכן הוא קיבל הצעה מ-Star להצטרף כשותף בקרן.

בחצי שנה הראשונה שהיה ב-Star, חפץ בילה את זמנו בלתת עצות למשקיעים. בשלב מסוים, אמרה לו מישהי בקרן שבמקום לתת עצות כדאי שיתחיל להשקיע. החברה הראשונה שהשקיע בה, Aeroscout, הייתה חברה שהקרן רצתה לסגור. בהמשך היא נמכרה ב-240 מיליון דולר.

אחרי שלוש שנים ב-Star עבר חפץ לנהל את פעילות Lightspeed Venture Partners בישראל. מדובר בקרן גלובלית שהשקיעה עד היום ביותר מ-300 חברות, בסך כולל של יותר מחמישה מיליארד דולר. מתוך החברות שהיא השקיעה בהן, 94 עשו אקזיט ו-17 הונפקו. ביניהן ניתן למצוא את Outbrain, Eyeview, AeroScout, BlueVine, SolarEdge, Alooma, Personatics, Scodix ורבות אחרות.

בראיון לפודקאסט יזמות או למות משתף חפץ בכמה דברים שלמד כשעבר מכיסא היזם לכיסא המשקיע. כך, למשל, הוא אמר כי "תמיד שואלים משקיעים מה הכי חשוב: צוות, שוק או חדשנות? דבר ראשון – הכול חשוב, אבל למדתי לא לוותר בצוות. בסוף אתה לא יכול לשנות את השוק: בשביל לבנות חברות גדולות צריך שווקים של מיליארדים והחדשנות חייבת להיות שם. מקום שאתה כן שולט בו זה הצוות. אתה יכול להגיד: 'אני אחליף, אני אעזור להם, אני אשדרג, הוא ילמד וכו'…".

"התחזקה אצלי התחושה ש-DNA לא משתנה", הוסיף. "יש לנו בפורטפוליו, גם האישי שלי, יזמים מנוסים שעושים את היזמות בפעם השנייה והשלישית, ויש כאלה שהם First timers. באופן כללי, התוצאות שמביאים ה-First Timers לא פחות טובות, אם לא יותר טובות, מהיזמים המנוסים. יש יתרונות וחסרונות לשני הצדדים. אבל צריך להיזהר באמירות שצוותים כאלה לא מסוגלים לקחת את החברות שלהם למקומות משמעותיים".

לראיון המלא עם חפץ באתר הפודקאסט יזמות או למות לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים