רשות ניירות ערך בוחנת רגולציה על הנפקת מטבעות וירטואליים

יו"ר הרשות הקים ועדה שתבחן את תחולת החוק על הצעות והנפקות של מטבעות וירטואליים לציבור, תוך שמירה על איזון בין הגנה על המשקיעים לבין חדשנות

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך. צילום: קובי קנטור ז"ל

בעקבות העלייה בשימוש במטבעות הווירטואליים, ובמרכזם הביטקוין, הקים יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, ועדה לבחינת רגולציה על הנפקות מטבעות דיגיטליים מבוזרים לציבור (ICO – ר"ת Initial Coin Offering). הוועדה תבחן את תחולת דיני ניירות ערך על הצעות והנפקות של מטבעות לציבור בישראל המבוססות על רישום מבוזר (Shared ledger) והמסחר בהם.

בראש הוועדה יעמדו מנהל מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך, עו"ד מוטי ימין, והכלכלנית הראשית של הרשות, ד"ר גתית גור-גרשגורן. עו"ד עדן לנג וגיא סבח ישמשו כמרכזי הוועדה.

הוועדה עתידה ללמוד ולאפיין את המטבעות הווירטואליים ואת אופני ההנפקה שלהם לציבור, להכין סקירה השוואתית של הדין במדינות מפותחות ולהמליץ על מתווה מדיניות רגולטורית ביחס אליהם, בעיקר בתחומים הנוגעים לרשות ניירות ערך. מטרת הוועדה, נמסר מהרשות, היא לחתור לאיזון בין עידוד חדשנות טכנולוגית להגנה על משקיעים מהציבור. הוועדה עתידה להגיש ליו"ר הרשות דו"ח ביניים, ובו עיקרי המלצותיה, עד לסוף השנה.

בהודעת הרשות נכתב כי טכנולוגיות רישום מבוזר, ובראשן בלוקצ'יין, הינן תשתיות טכנולוגיות המאפשרות פעילות רישום וחיתום של מוצרים פיננסיים או אחרים בצורה מבוזרת. מיזמי רישום מבוזר מתבססים לרוב על קוד פתוח ומאפשרים למשתמשים ממחשבים שונים לשתף ביניהם מאגר מידע מקוון של עסקאות, הכולל נתונים מוצפנים. יכולת זו של אימות עסקאות ללא צורך בגורם ניהול מרכזי מאפשרת ניהול פשוט וקל יחסית של עסקאות בין עסקים וצרכנים. השימוש בטכנולוגיה רלוונטי במיוחד לתחום הפיננסים ובייחוד להעברות כספים, לצד תחומים נוספים כגון חוזים חכמים, אחסון מבוזר של מידע ועוד. הבסיס למיזמי הרישום המבוזר הוא טוקן (Token) – מעין מטבע דיגיטלי בו נעשות עסקאות, מועברים נתונים, מוגדרות ומועברות זכויות. חלק מהמיזמים בחרו בשיטה של הנפקת הטוקן כאמצעי מימון חלופי.

עוד אומרים ברשות שעסקאות מבוססות רישום מבוזר צוברות תאוצה בעת האחרונה והופכות לאמצעי מימוני מקובל ונפוץ בעולם. על פי ההערכות, במחצית הראשונה של 2017 גויסו בדרך זו יותר ממיליארד דולר והיקף הגיוסים צפוי להתגבר בשנים הקרובות. ישראל נחשבת למובילה עולמית בתחום הבלוקצ'יין ופועלות בה מספר לא מבוטל של חברות, שחלקן ביצעו הנפקות מטבע בחודשים האחרונים וזכו לביקוש מצד משקיעים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים