מה לפייסבוק, לסין ולבלונים צבעוניים?

הרשת החברתית הפעילה בסין אפליקציה לשיתוף תמונות בשם Colorful Balloons, שנועדה לאסוף פרטים על משתמשים סיניים מבלי לעורר את חשד הממשל ● האם כך היא תצליח לכבוש את המדינה האדומה?

מארק צוקרברג על החומה הסינית. צילום: פייסבוק

ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק (Facebook) פיתחה דרך מקורית להיכנס לסין: החברה השיקה במדינה, שמפעילה צנזורה על יישומים מערביים, אפליקציה ייעודית לשיתוף התמונות המכונה Colorful Balloons.

היישום שוחרר במאי האחרון על ידי חברה מקומית בשם Youge Internet Technology, בכדי לסייע לענקית להיכנס לשוק הסיני, שבו היא נחסמה מאז 2009 – כך הסביר את המהלך אדם המיודע לנושא.

פייסבוק, שציינה באחרונה מספר שיא של שני מיליארד משתמשים, הצהירה לפני מספר שנים כי מטרתה היא לחבר את כל העולם יחד. החברה, שטענה כבר במספר מקרים כי משימתה זו לא תהיה אפשרית ללא המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, סירבה לאשר את הפרטים על המהלך החדש, שדווחו בראשונה על ידי הניו-יורק טיימס (New York Times).

האם Moments התחפשו ל-Colorful Balloons?

הדיווח טען כי אפשר שפייסבוק מנסה דרך חדשה להיכנס לסין – על ידי מתן אור ירוק לחברה מקומית ששחררה יישום חדש שלא נושא את שמה, אלא נקרא Colorful Balloons, כאמור. היישום נראה ומתפקד כמו אפליקציית Moments של הענקית ממנלו פארק, אך מפורסם בסין ללא כל רמז להשתייכות לפייסבוק.

"אמרנו מזמן שאנחנו מעוניינים בסין, ומשקיעים זמן בהבנה ולמידה רבות יותר ובדרכים שונות על המדינה", אמרה החברה בתגובה לפרסום. היא המשיכה וטענה כי "ההתמקדות שלנו כרגע היא בסיוע לעסקים סיניים ולמפתחים להתרחב לשווקים חדשים מחוץ לסין באמצעות פלטפורמת המודעות שלנו".

700 מיליון משתמשי אינטרנט חיים בסין

פייסבוק לוטשת את עיניה כבר מזה זמן רב אל יותר מ-700 מיליון משתמשי האינטרנט החיים בסין, ואשר משתמשים כיום ברשתות חברתיות מקומיות, כולל ב-WeChat של טנסנט (Tencent Holdings).

מנכ"ל הרשת החברתית, מארק צוקרברג, עשה ניסיונות חוזרים ונשנים לחזר אחרי שלטונות סין – הוא למד לפטפט בשפה המנדרינית ושוחח באמצעותה עם הנשיא הסיני, שי ג'יאנפינג; הוא ביקר מספר פעמים במדינה ואפילו פרסם בשנה שעברה תמונה שלו שעוררה עניין רב במדיה החברתית, כשהוא עושה ג'וגינג בכיכר טיאננמן. אבל עד כה כשלו מאמציהם של פייסבוק וצוקרברג לפתוח את לב השלטונות הסיניים אל קסמיה של הרשת החברתית הדומיננטית.

במקום, הרשויות בסין דווקא הגבירו באחרונה את הצנזורה על המדיה חברתית ועל פלטפורמות להעברת הודעות, ובחודש שעבר אף חסמו חלקית את ווטסאפ (WhatsApp), שנמצאת בבעלות פייסבוק.

לפי הדיווחים, אפשר להניח שפייסבוק החליטה לנסות את שיטת "הבה נתחכמה לו" עם השלטון הסיני, אבל ייתכן בהחלט שהחשיפה של הניו-יורק טיימס תחבל בניסיונה זה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים