ארה"ב: הדמוקרטים לוחצים לבחון את עסקת אמזון-הול פודס

רשות הסחר הפדרלית של ארצות הברית תידרש לשאלת ריכוזיות היתר וההגבלים העסקיים הנדרשים בכל הנוגע בעסקת הענק שבמסגרתה רכשה הקמעונאית המקוונת העצומה את רשת מרכולי הבריאות באמריקנים ב-13.7 מיליארדי דולרים

עכשיו היא של אמזון. סניף של הול פודס מרקט בניו-יורק. צילום: NorthfotoBP, BigStock

לאחר שבאמצע יוני התבשרנו כי ענקית הקמעונאות אמזון (Amazon) רוכשת את רשת הסופרמרקטים הענקית הול פודס מרקט (Whole Foods Market) תמורת הסכום העצום של 13.7 מיליארד דולר, כעת החלה קבוצת מחוקקים אמריקנים מהמפלגה הדמוקרטית ללחוץ על הרגולטורים לפקח בשבע עיניים על האופן שבו עסקת אמזון ו-הול פודס יכולה להשפיע על תעשיית המזון במדינה.

הסנטור קורי בוקר ו-11 חברי קונגרס אחרים דוחפים את משרד המשפטים האמריקני, ה-DOJ (ר"ת Department of Justice) ואת ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC (ר"ת Federal Trade Commission) לבחון יותר מקרוב את ההשפעה הפוטנציאלית של המיזוג.

במכתב שהופץ על ידי חברת הקונגרס הדמוקרטית מרשה פאדג', בעקבות פגישתה עם אמזון, נאמר אפילו כי במקרה המסוים של רכישת הול פודס – רשת המזון הפיזית, המתמחה במוצרי בריאות וטבע ובמצרכים אורגניים, אשר לה לא פחות מ-456 חנויות ברחבי ארצות הברית – המחוקקים, משרד המשפטים וה-FTC צריכים לבחון את הרכישה "מעבר לתהליך ההגבלים העסקיים הרגיל, שרק בוחן את ההשפעה התחרותית".

לטענת חברי הקונגרס שחוששים מהעסקה, השפעתה עלולה להיות מרחיקת לכת וליצור "מדברי מזון" (food deserts). משמעות המונח היא מקרים שבהם מזון מזין קשה במיוחד להשגה בשל אי-זמינות, מחסור-כיס, מרחק, או מקומות מוגבלים לקנייה באזור מסוים, עירוני או כפרי. סעיף 7527 של חוק המזון, השימור והאנרגיה של ארצות הברית לשנת 2008 מגדיר באופן ספציפי את מדברי המזון כ"אזור בעל גישה מוגבלת לאוכל זול ומזין, במיוחד באזור שכזה המורכב מקהילות בעלות הכנסה נמוכה בעיקר".

לא מתנגדים לעסקה – דורשים פיקוח הדוק

פאדג' ושאר המחוקקים הבהירו כי הם אינם מתנגדים לעסקה, אך הם עוסקים בהשפעותיה על הקהילות האפרו-אמריקניות ברחבי הארץ, אשר מושפעות באופן בלתי-מידתי ממדברי מזון. הדמוקרטים המודאגים מבקשים לבחון לעומק את השאלה האם העסקה תתרום לבעיה זו. למעשה מדובר בחשש שהפיכתה של אמזון לדומיננטית ובמיוחד גם בשוק המזון הפיזי, והיותה ריכוזית במיוחד, יביאו לכך שרשתות או חנויות שמוכרות מזון בזול ובאזורים נחשלים יאלצו לסגור את עסקיהם.

סגן נשיא מדיניות החוץ של אמזון, בריאן הוסמן, מיהר להגיב על הדרישה הדמוקרטית במכתב משלו, ובו ציין כי אמזון מסכימה עם פאדג'. "יש לנו כל כוונה, כאשר הרכישה תושלם, לסייע להול פודס להביא מזון טבעי ובריא ליותר אנשים", הוא כתב.

מומחים רבים בענף ההגבלים העסקיים סבורים עם זאת כי הרכישה תקבל את אישור רשויות הפיקוח על ההגבלים העסקיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים