ערי העתיד – אבן שואבת או חור שחור?

על מנהיגי ערים להפוך לאבן שואבת לחדשנות ● אם יש לכם יתרון יחסי ייחודי, נצלו אותו, ואם לא - עליכם ליצור אותו מאפס ● נדרשים אומץ ויוזמה כדי לבסס ולתחזק את היתרון לאורך הדרך

פרופ' ישע סיון, מנהל מרכז קולר לחקר יזמות-סיכון, בפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל-אביב. צילום: ניב קנטור

לאורך אלפי שנים, ערים היו המוקד לפעילות כלכלית מגוונת. נוצרו בהן שווקים ומקומות עבודה חדשים, אשר אפשרו לערים כמו בבל, רומא, ונציה או איסטנבול לשגשג לאורך מאות ואף אלפי שנים, כל עוד עשו את "הדבר הנכון" לזמנן. תור הזהב שלהן נמשך עד שהגיע זמנן של ערים אחרות, חדשניות ומושכות יותר, לתפוס את הבכורה.

במאה ה-21, בראו כוחות הגלובליזציה והדיגיטציה את העולם מחדש, והוא הפך לשטוח וחלק. זהו עולם בו משרות איכותיות יכולות להיעלם לפתע מעיר אחת ולהפציע בעיר אחרת, אטרקטיבית יותר. מחסומי עבר – הבדלי שפות, מגבלות הגירה, פערים תרבותיים וקשיי מימון – הולכים ונמחקים.

העולם החדש והשטוח דובר אנגלית, תומך ברילוקיישן, משתמש באותן רשתות חברתיות, ושותה קולה (Coca Cola) ופפסי (Pepsi). בעולם החדש, ראשי ערים מוצאים את עצמם בתחרות עזה על חדשנות, הון ומשאבי אנוש איכותיים, הנשאבים כולם אל "המקום החם" התורן.

למצוא יתרון ייחודי שיאפשר לשרוד

ערים ומדינות שיפסידו בתחרות זו, יישארו מאחור. מקומות העבודה נשאבים במהרה אל ערים זולות, חכמות או ייחודיות יותר, בעוד האוטומציה והבינה המלאכותית מאפשרות לעובדים ספורים לשרת מרחוק מיליוני לקוחות. מקומות עבודה חדשים לא יווצרו, מכיוון שהיזמים נשאבים כבר בתחילת דרכם אל מוקדי תעסוקה טובים יותר. אפילו חברות מקומיות מבוססות בוחרות, כחלק ממרוץ החדשנות, להקים את מרכזי הפיתוח שלהם במקומות אחרים ואטרקטיביים יותר.

על-פי המודל שפיתחנו במכון קולר ליזמות-סיכון באוניברסיטת תל-אביב, על עיר העתיד להיות אבן שואבת לכשרונות, חדשנות והון, אשר יסייעו לה ליצור מקומות עבודה חדשים על חשבון ערים אחרות ומצליחות פחות.

אם התמזל מזלכם לגור בעיר עם יתרון יחסי בולט, או אף לעמוד בראשה, עליכם לדאוג להמשך קיומו של היתרון היחסי, בד-בבד עם חיפוש אחר "הדבר הבא". לעומת זאת, אם עירך אינה אבן שואבת לחדשנות ותעסוקה, אין לה ברירה אלא למצוא יתרון ייחודי שיאפשר לה לשרוד.

הנה מה שעל ראשי ערים לעשות כדי להבטיח את הצלחת העיר לאורך זמן:

הקם את היסודות – חינוך איכותי, מערכת הגירה מיטיבה, חיבור זמין ונגיש לאינטרנט ומיסוי ידידותי ליזמים. ללא יסודות אלה, העיר לא תוכל להתחרות בהצלחה מול ערים אחרות. ולאחר שהשגת אל כל אלה, עבור במהירות לשלב הבא, שכן עדיף להשקיע ביתרון היחסי שלך מאשר בשיפורים מינוריים של היסודות.

זהה את היתרון היחסי של עירך והפוך אותו לתחום התמחות – אם יש בעיר מחצבים, תעשיית תיירות, חברה מקומית גדולה או כל משאב אחר, שים אותם במרכז האבן השואבת שלך. אם אין לך מוקד כזה, המצא אותו. התמקד בתחומים הייחודיים לעירך, והתרחק מחברות העוסקות בחדשנות דיגיטלית, הצפויות להיחטף במהירות על-ידי ענקי התעשייה ולהיעלם מהשטח.

תמוך ביד הנעלמה של השוק וביזמים הפרטיים באמצעות המגזר הציבור – אינך חייב לעשות זאת לבד. לאחר בחירת תחום ההתמחות של עירך, עליך להעביר את המושכות למגזר הפרטי, ולתמוך בו באמצעות חקיקה מיטיבה, שיתוף מידע או רכש ממשלתי.

זהה את תחומי ההתמחות של המחר – על-מנת למנוע את שחיקת היתרון היחסי שלך עם הזמן, המשך לתמוך במובילי החדשנות המקומיים, ובד בבד חפש את "האבן השואבת" הבאה.

המסר שלנו לראשי ערים פשוט וברור: על-מנת ליצור ולשמר מקומות עבודה, אין לכם ברירה אלא להפוך לאבן שואבת לחדשנות. אם יש לכם יתרון יחסי ייחודי, נצלו אותו, ואם לא – עליכם ליצור אותו מאפס. נדרשים אומץ ויוזמה כדי לבסס את היתרון היחסי ולתחזק אותו לאורך הדרך.

זכרו – אתם מצויים בתחרות תמידית עם ערים אחרות בעולם. כמנהיגי ערים, עליכם לעבוד בתיאום עם השחקנים האחרים במערכת היזמית וליצור את תחום ההתמחות הייחודי והממוקד, אשר יצליח לשמר את מקומות התעסוקה האיכותיים בעירכם לאורך זמן.

תרגום מאנגלית: ולדי דבוייריס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים