המטרה: להנגיש את מורשת העם היהודי לעולם

יישום הטכנולוגיה בבית התפוצות מלמד עד כמה אפשר לעשות עם האמצעים של ההווה והעתיד לשימור זיכרון העבר

נורית גזית, סמנכ"לית הדיגיטל של בית התפוצות. צילום: יעקב בריל, בית התפוצות

בית התפוצות, ששוכן בקמפוס הסמוך לאוניברסיטת תל אביב, הוא מוזיאון שהוקם ב-1978, בעקבות חזון שהציב נחום גולדמן, דאז נשיא הקונגרס היהודי העולמי, לפתוח מוזיאון גלובלי לתולדות העם היהודי. ב-2005 העבירה הכנסת את חוק בית התפוצות, שמגדיר אותו כ-"מרכז לאומי לקהילות ישראל בארץ ובעולם". החוק קובע שתפקידו של הבית הוא להציג ולייצג את סיפורו המתמשך, בן אלפי השנים, של העם היהודי, לטפח בקרב המבקרים שייכות והזדהות עימו, ולחזק את הזהות היהודית.

יצוין כי בית התפוצות ממצב את עצמו כמקום שתפקידו לספר את סיפורה המגוון ורב הפנים של היהדות, לאו דווקא בהיבט של השואה. התצוגות בגלריות שבו מספרות על אנשים, קהילות, מאפיינים שונים של התרבות היהודית, החינוך והיצירה וכמובן – על המסורת ואורחות החיים.

עד לפני ארבע שנים המוזיאון יישם את המשימות שהוצבו לו כמעט רק באמצעות תצוגות קבע ופעילות חינוכית לתלמידים, סטודנטים וחיילים. פעילות נוספת, מוכרת מאוד, היא מאגרי המידע העשירים, שאפשרו לכל אחד לבוא לבית התפוצות וללמוד על ההיסטוריה של משפחתו באמצעות סרטים, תמונות, גנאלוגיה (חקר אילן היוחסין) ועוד. במקביל לפעילות המוזיאונית שלו, בית התפוצות מחזיק במאגרים המגוונים והגדולים ביותר בכל מה שקשור להיסטוריה של העם היהודי. מבקרים מכל העולם יכולים לבוא למוזיאון, ובעזרת מערכות מחשב ייעודיות להתחבר לשורשים של משפחתם בצורות שונות, ולהגיע למידע מרתק וייחודי.

למצוא מידע על המשפחה באינטרנט

המהפכה הדיגיטלית שעוברת על כל תחום בחיים לא פסחה גם על מקום מיוחד זה. בשנים האחרונות נמצא בית התפוצות בתהליך שינוי וחידוש, בהתאם לרוח התקופה. בין היתר, החל במקום לפני ארבע שנים פרויקט מתמשך של שיפור וטיוב המאגרים באינטרנט והגשתם לכלל הציבור, מבלי הצורך לבוא פיזית למוזיאון, אלא למטרות ביקור בתצוגות היפות. את הפרויקט הזה מובילה בארבע שנותיו נורית גזית, סמנכ"לית הדיגיטל של בית התפוצות.

גזית היא מומחית בפיתוח, הקמה וניהול של מוצרי אינטרנט, עם 20 שנות ניסיון בחברות ישראליות ובינלאומיות. במהלך השנים היא אפיינה, הקימה וניהלה מוצרים מורכבים לווב ולמובייל, ששימשו מיליוני משתמשים בארץ ובחו"ל. היא עשתה זאת הן בסטארט-אפים והן בחברות גדולות. גזית הצטרפה לבית התפוצות כסמנכ"לית דיגיטל ומנהלת צוות של 10 עובדים, כולם בוגרי תעשיית ההיי-טק הישראלית. במשך השנים האחרונות היא עמלה יחד עם הצוות שלה על העלאת החומרים לאתר.

לדבריה, מדובר בפרויקט מורכב ביותר, הן מבחינת התוכן והן מבחינת הפורמטים, שאליהם היה צריך להתאים את התשתיות הדיגיטליות. גזית ציינה שבשנה הנוכחית הונגש מאגר הגנאלוגיה, המכיל אלפי שמות של אנשים. מאגרים נוספים שהועלו הם המאגר החזותי ומאגרים העוסקים בקהילות היהודיות, בפירושי שמות ובמוזיקה יהודית.

הצוות שגזית עומדת בראשו עוסק בעדכון המידע ו-"אנחנו בתהליך של שדרוג ושיפור מתמיד", אמרה גזית.

הטכנולוגיה בשירות שימור ההיסטוריה של העם היהודי (חדי העין יכולים להבחין בתמונה בבוב דילן). צילום: דוברות בית התפוצות

הטכנולוגיה בשירות שימור ההיסטוריה של העם היהודי (חדי העין יכולים להבחין בתמונה בבוב דילן). צילום: דוברות בית התפוצות

באופן טבעי, המאגר שמושך תשומת לב הכי רבה הוא המאגר הגנאלוגי. הנגשתו לרשת והפיכתו זמין לכל העולם מרחיבה את מקורות המידע של המוזיאון ומאפשרת להעשיר אותו. כך, אתם יכולים להעלות לאתר של בית התפוצות את אילן היוחסין שלכם או לעדכן עץ קיים.

בכך משיג המוזיאון את אחת המטרות המרכזיות שלו: להיות המרכז העולמי של המידע על העם היהודי – בכל המדיות. יש בכך גם אמירה חשובה לצעירים, שרבים מהם אינם מחוברים לעבר ולמורשת היהודית. אליהם מנסים בבית התפוצות להגיע גם באמצעות הרשתות החבריות: יש למוזיאון עמודי פייסבוק (Facebook) בעברית ובאנגלית.

סיור פיזי בבית התפוצות בסיוע אפליקציות

הטכנולוגיה לא פוסחת גם על התצוגות שיש במוזיאון הפיזי. לרשות המבקרים באגף החדש של בית התפוצות, שכולו מבוסס על מולטימדיה ואינטראקטיביות, עומדות אפליקציות ייעודיות, שמספקות הסברים והדרכה על המוצגים השונים. המוטו המרכזי באגף זה הוא המחשה עד לקצה הגבוה ביותר של סיפורים, אירועים ודמויות מפתח בהיסטוריה היהודית. כמו כן, קיימות אפליקציות שמיועדות לקהלי יעד ספציפיים כמו צוערים בקורס קצינים או תלמידים.

אבל כל זה לא מספיק. כדי להמשיך ולהרחיב את הנגשת המידע היקר מפז שיש במוזיאון לכלל הציבור נדרשים תקציבים ומשאבים רבים. בעלי המניות של המוזיאון הם אוניברסיטת תל אביב, הממשלה, הסוכנות היהודית, הקונגרס היהודי והתורמים הגדולים, כגון ליאוניד נבזלין, אברהם ואדיתה שפיגל וקרן נדב לקידום מורשת העם היהודי. אלא שזה עדיין לא מספיק. ההשקעות העתידיות תהיינה בעיקר בתחום הטכנולוגי, שגזית מופקדת עליו במוזיאון.

המטרה של מנהלי בית התפוצות היא להרחיב את הקשר עם קהילת ההיי-טק, לשתף פעולה וגם לגייס תרומות, כדי שאפשר יהיה להמשיך ולהצעיד את המוזיאון של העם היהודי אל קדמת הטכנולוגיה, כיאה וכנאה לאומת הסטארט-אפים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים