העיתונים הגדולים בארצות הברית מתאחדים למאבק בגוגל ובפייסבוק

הניו-יורק טיימס, הוול סטריט ג'ורנל ואחרים פנו לקונגרס בבקשה לאפשר להם לאחד כוחות בניהול המשא ומתן מול ענקיות הרשת ● לדבריהם, מדובר בדואופול שפוטנציאל הנזק שלו גדול יותר מהציוצים של טראמפ נגד התקשורת

האם המדיה הישנה תנצח בקרב הזה את המדיה החדשה? צילום אילוסטרציה: BigStock

המאבק בין העיתונים והמוציאים לאור ה-"מסורתיים" לענקיות האינטרנט עולה מדרגה: כ-2,000 מוציאים לאור, ובהם העיתונים הגדולים בארצות הברית, פנו באחרונה לקונגרס האמריקני על מנת לקבל אישור לנהל במשותף משא ומתן מול ענקיות הרשת פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google), כדי לשפר את העמדות שלהם.

המוציאים לאור התאחדו תחת "ברית מדיית החדשות" – News Media Alliance. בין העיתונים החברים בה ניתן למצוא את הניו-יורק טיימס (New York Times), הוושינגטון פוסט (Washington Post), הוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) וה-USA Today. לדברי הברית, "המטרה שלנו היא לאפשר למוציאים לאור לנהל דיון עם שני המפיצים הדומיננטיים של חדשות אונליין, גוגל ופייסבוק, מעמדה חזקה יותר, כדי להבטיח את קיומה של העיתונות האמריקנית לטווח ארוך".

בטור דעה שפרסם בוול-סטריט ג'ורנל כתב דיוויד צ'אברן, נשיא ומנכ"ל הברית, ששתי חברות הענק עלולות להזיק לתעשיית החדשות האמריקנית יותר מאשר הציוצים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נגד התקשורת. "הבעיה היא שהשיטה הנוכחית של הפצת חדשות אונליין מעוותת את הערך הכלכלי שיכול לנבוע מדיווח עיתונאי טוב", כתב. "שתי המפיצות הגדולות הללו לא מעסיקות עיתונאים. הן לא חוקרות ונוברות כדי לחשוף שחיתות, לא שולחות כתבים לאזורי לחימה או כדי להגיע למשחק מאמש ולדווח על עיקריו. הם מצפים שתעשיית חדשות לחוצה מבחינה כלכלית תעשה זאת ולמעשה תעבוד בשבילם".

הוא הוסיף כי "התפקיד הייחודי שמערכות החדשות ממשיכות למלא בהיסטוריה ובפוליטיקה של ארצות הברית מחייב הבטחת קרב הוגן על ההכנסות בין המוציאים לאור לחברות הגדולות הללו. חוקי ההגבלים העסקיים מחריגים את גוגל ופייסבוק מכוחות השוק. גופי החדשות מחויבים להשתמש בכוחות האלה כדי להגן על השקעותיהם בעיתונות טובה".

המטרה: לשנות את המודלים של פייסבוק וגוגל

הברית למעשה מבקשת לשנות את המודלים של פייסבוק וגוגל. לדבריהם, בעוד שחוקי ההגבלים העסקיים נועדו למנוע מונופולים ודואופולים, ולהגביר את התחרות, בתחום התקשורת נוצר "דואופול דה פקטו", בדמות שתי ענקיות אלה, שמונע את התחרות ולוקח את מרבית ההכנסות מפרסום אונליין לעצמו.

יצוין כי פייסבוק וגוגל מכירות בטענות האלה ומפעילות תוכניות ומפעילות תוכניות לתמיכה בעיתונות המקומית בארצות הברית. קמפבל בראון, ראש שותפויות החדשות בפייסבוק, אמר בתגובה ל-USA Today כי "אנחנו מחויבים לעזור לעיתונות איכותית לשגשג אצלנו. אנחנו מתקדמים בעבודתנו עם מערכות חדשות ויש לנו עוד הרבה מה לעשות". מגוגל נמסר ללוס אנג'לס טיימס (Los Angeles Times) ש-"אנחנו ממשיכים להיות מחויבים עמוקות לעזור למוציאים לאור עם האתגרים ועם ההזדמנויות שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים