מייסד עליבאבא חוזה: בעוד שלושה עשורים נעבוד הרבה פחות

"סבא שלי עבד 16 שעות ביום והאמין שהוא עסוק מאוד; אנחנו עובדים שמונה שעות וחושבים שאנחנו עסוקים מאוד; בתוך 30 שנים, בני האדם יעבדו רק ארבע שעות ביממה ואולי ארבעה ימים בשבוע", אמר המיליארדר הסיני ● הוא הזהיר שהבינה המלאכותית עלולה להוביל למלחמת עולם שלישית

ג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא וקבוצת ANT. צילום: יח"צ

"המין האנושי עומד לנצח" – זהו, לא פחות ולא יותר, המסר המרכזי של ג'ק מא, מייסד עליבאבא (Alibaba) ואחד האנשים העשירים בעולם. הוא היטיב להביע אותו בראיון שנתן השבוע ל-CNBC בכנס Gateway 17', שהתקיים בדטרויט. בראיון נתן המיליארדר הסיני את דעתו על נושאים נרחבים ואקטואליים בעולם הטכנולוגיה והציג את ראיית העתיד שלו.

גם מא רואה את האינטליגנציה המלאכותית כאחת המגמות הבולטות בעתיד. הוא אמר בראיון שיכולים להיות לה יתרונות רבים, מכיוון שהיא תגרום לאנשים להשתחרר מהכורח לעבוד הרבה, ותאפשר להם לטייל ולנסוע יותר. "בתוך 30 שנים, בני האדם יעבדו רק ארבע שעות ביממה ואולי ארבעה ימים בשבוע", אמר מא. הוא ציין כי "סבא שלי עבד 16 שעות ביום באדמות החקלאיות והאמין שהוא היה עסוק מאוד. אנחנו עובדים שמונה שעות, חמישה ימים בשבוע, וחושבים שאנחנו עסוקים מאוד".

לדבריו, העשירים והעניים – הבוסים והעובדים – יוגדרו יותר ויותר על ידי נתונים ואוטומציה, אלא אם כן ממשלות יפגינו נכונות רבה יותר לבצע "בחירות קשות". הוא הסביר את כוונתו כשאמר ש-"המהפכה הטכנולוגית הראשונה גרמה למלחמת העולם הראשונה. המהפכה הטכנולוגית השנייה גרמה למלחמת העולם השנייה. כעת זו מהפכת הטכנולוגיה השלישית. עם למידת מכונה ואינטליגנציה מלאכותית, מהפכה טכנולוגית שלישית עלולה לגרום למלחמת העולם השלישית".

איש העסקים הסיני, שהוא מורה בהכשרתו, סיפר בראיון שאת הדברים הללו בדיוק אמר גם למנהיגי העולם שעימם נפגש וקרא להם לשים לב למערכת החינוך בכדי למנוע את הקושי שיכול לבוא יחד עם האוטומציה.

"אנחנו לא צריכים לבנות מכונות דמויות-אדם", אמר מא. "במקום זאת, עלינו לוודא שהמכונה יכולה לעשות דברים שבני אדם לא יכולים לעשות". זאת, משום שלדעתו, מכונות לעולם לא יפגינו את החכמה והניסיון שמגיעים מעצם היותנו בני אנוש.

פחות חברות ענק – יותר עסקים קטנים

מא דיבר בראיון גם על תאגידי הענק – ומצד שני על העסקים הקטנים. החברות הציבוריות הגדולות בעולם – כמו אפל (Apple), אלפבית (Alphabet) ואמזון (Amazon) – הפכו להיות דומיננטיות כל כך, עד שחלק מהמבקרים סבורים שהן כבר פועלות כמונופולים. אלא שלדברי מא, כוחן של חברות ותאגידי הענק נמצא בירידה בתקופה הנוכחית, שבה עסקים קטנים יותר מקבלים חשיפה באינטרנט.

בפגישה שקיים בינואר עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר מא שעליבאבא מתכננת לתמוך במיליון משרות בארצות הברית בחמש השנים הקרובות, בעיקר על ידי סיוע למכירות שיגיעו מעסקים קטנים. "הדרך להבין את יצירת המשרות, או אחת הדרכים הטובות ביותר, היא לסייע לעסקים קטנים למכור את המוצרים המקומיים שלהם", ציין בראיון. הוא הסביר שלנוכח ההתנגשות בין המערכות הכלכליות והפוליטיות, שגרמה למתח בין ארצות הברית לסין, "עלינו להתכונן עכשיו, כי 30 השנים הבאות יהיו כואבות".

"אנחנו כבר לא יכולים שיהיו לנו גירעונות מסחריים מסיביים ואובדן מקומות עבודה", צייץ טראמפ לקראת פגישתו עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, השנה, וטען כי "חברות אמריקניות חייבות להיות מוכנות להסתכל על חלופות אחרות". אלא ש-מא מאמין שיותר מוצרים "שנעשו באמריקה" יכולים להתאים באופן מושלם למעמד הבינוני ההולך וגדל של סין, כך אמר היזם ל-CNBC. מא הדגים את משמעות דבריו באמצעות סיפור על מכירה שהתקיימה בסוף השבוע, שבהמלכה מכרה עליבאבא שלו שני מיליון יחידות של שפתונים אמריקנים בתוך רבע שעה בלבד.

לפעול מהר ולהתאים את ההתנהלות לרוח התקופה

היזם הטכנולוגי – שבילה בשנה החולפת 800 שעות בנסיעות מחוץ לסין, ושטוען כי יגדיל את המכסה הזו בעוד כ-200 שעות בשנה הקרובה – אמר בראיון גם כי ההזדמנויות המתעוררות, כמו גם הסיכונים, שנלווים לאינטליגנציה המלאכותית ולגלובליזציה הם שני נושאים שנמצאים בראש מעייניו.

"בגלל זה אני נוסע, מדבר עם כל מנהיגי המדינות וראשי הממשלה ואומר להם לפעול מהר. אם הם לא ינועו מהר, יהיו צרות. כשאנחנו רואים שמשהו מגיע, אנחנו צריכים להתכונן עכשיו. האמונה שלי היא שצריך לתקן את הגג בזמן שהוא עדיין מתפקד", אמר מא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים