גוגל עלולה להיקנס ביותר ממיליארד יורו באירופה

הקנס אמור להיגזר על ענקית הטכנולוגיה עקב הפרות של תקנות הגבלים עסקיים ברחבי היבשת ● זאת, מאחר שלטענת הנציבות האירופית, גוגל נתנה עדיפות במנוע החיפוש לשירותים שלה

ככה ייעשה לחברה שפגעה בתחרות. צילום: דני מרטי, BigStock

הנציבות האירופית עומדת, ככל הנראה, להטיל על גוגל (Google) קנס של יותר ממיליארד יורו, כתוצאה מחקירה בתחום ההגבלים העסקיים – כך על פי דיווח של הפייננשל טיימס (Financial Times).

המוסד האירופי האשים את ענקית הטכנולוגיה מקליפורניה בכך שהיא מקדמת את שירות הקניות שלה בתוצאות החיפוש שלה על פני מתחריה. בנוסף, מתנהלות כיום שתי חקירות אחרות נגד גוגל בתחום ההגבלים העסקיים – האחת בגין מערכת ההפעלה הניידת שלה, אנדרואיד (Android), והשנייה קשורה לעסקי הפרסום המקוון שלה.

יחסים מתוחים בין הענקיות האמריקניות לרגולטורים האירופיים

בהנחה שהקנס אמנם יינתן, הוא ישחק עוד יותר את היחסים המתוחים בלאו הכי השוררים בין ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות לרגולטורים האירופיים. בשנה שעברה הטילה הנציבות על אפל (Apple) קנס שיא בגובה 13 מיליארד יורו, לאחר שקבעה שהסדרי המס של החברה באירלנד הסתכמו לכדי "סיוע לממשלה" בלבד ולא עמדו על הסכום הריאלי שהיא הייתה אמורה לשלם.

אפל וממשלת אירלנד הביעו התנגדות להאשמות ובזמנו אף צוטט טים קוק, מנכ"ל החברה, כאומר שהתביעה היא "זבל פוליטי מוחלט". לדברי קוק, מקור הדברים הוא בין השאר בנטייה נגד חברות אמריקניות רב לאומיות שקיימת באיחוד האירופי.

מערכת היחסים בין האיחוד לחברות הטכנולוגיה האמריקניות, העמוסה בסלעי מחלוקות, נמשכת כבר שנים רבות מאוד. ראשיתה עוד בשנת 2000, כשהאיחוד האירופי החל לנהל חקירת הגבלים עסקיים נגד מיקרוסופט (Microsoft).

כולם רודפים אחרי אמזון

לעת עתה לא הגיבה גוגל לידיעה, אך בעבר היא הכחישה את מעורבותה בכל עוולה באירופה. במאמר שפורסם בבלוג החברה בנובמבר 2016 טען היועץ המשפטי שלה, עו"ד קנט ווקר, כי בהכנת התלונה המקורית, הנציבות האירופית לא הביאה בחשבון את משמעות התחרות של גוגל מול חברות כמו אמזון (Amazon) ואת הדינמיקה הרחבה של קניות באינטרנט.

"התגובה שלנו הוכיחה שהקניות באינטרנט תחרותיות במיוחד, עם שפע עדויות התומכות במסקנה הסופית ההגיונית שגוגל ואתרי אינטרנט רבים אחרים רודפים אחרי אמזון, שהיא ללא ספק השחקנית הגדולה ביותר על המגרש", כתב ווקר. הוא הצביע שוב ושוב על אמזון והדגיש ששליש מהצרכנים באינטרנט בגרמניה, למשל, מתחילים את רכישותיהם תמיד באמזון, לעומת רק 14.3% שפותחים בהן עם גוגל.

"פשוט אין מתאם משמעותי בין האבולוציה של שירותי החיפוש שלנו לביצועים של אתרי השוואות המחירים", כתב ווקר. לדבריו, "הולכת וגדלה התנועה הזורמת מדפי החיפוש שלנו לאתרים פופולריים כמו אמזון ו-eBay, עם התרחבותם באירופה, מה שמהווה סימן לכך שאנחנו ממש לא מתעדפים את המודעות שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים