"אנחנו מתכוננים לעתיד שבו כל המוצרים יהיו חכמים"

בהרצאת מליאת היום השני בכנס 2017 Sapphire ובמפגש עם עיתונאים, אמר פרופ' האסו פלטנר, מייסד סאפ ויו"ר מועצת המנהלים, כי הוא אינו מודאג מכך שהמכונות יחליפו את בני האדם

פרופ' האסו פלטנר, מייסד סאפ ויו"ר מועצת המנהלים בחברה. צילום: אבי בליזובסקי

"כל מה שסאפ (SAP) עושה נועד להכין אותנו ואת לקוחותנו לעתיד שבו המערכות תהיינה חכמות, גם אם איננו יודעים בדיוק מה היישומים שיידרשו", כך אמר מייסד סאפ ויו"ר מועצת המנהלים, פרופ' האסו פלטנר. "לכן הכרזנו על לאונרדו, שהוא מעין ארגז כלים כדי לאפשר התרחבות לכיוונים רבים בעתיד".

פלטנר דיבר במליאת היום השני של כנס 2017 Sapphire ובמפגש המשתמשים ASUG, שהתקיימו באורלנדו שבארצות הברית בשבוע החולף.

לדבריו, "ההתפתחות של יכולות התבונה המלאכותית לא תבטל לחלוטין את המשרות המיועדות לבני אדם, אם כי בכל זאת צפויים כמה הפסדים במקומות עבודה במספר מגזרים".

"יש דברים שהמכונות יכולות לעשות טוב יותר, אבל התכנון הוא משימה אנושית פחות או יותר", אמר פלטנר. "המוח האנושי שלנו לא ייעשה מיותר. אנחנו נשארים בשליטה", הבטיח.

הוא ציין כי קיימת סכנה של אובדן משרות במגזרים רבים כתוצאה מהחדשנות הבלתי נמנעת, אבל מקומם של בני אדם תמיד יישאר בשליטה בתנאי שהם ישדרגו את כישוריהם בקנה אחד עם התקדמות הטכנולוגיה. "פתרונות AI אינם מושלמים, אבל הגבול זז ואנחנו משתפרים כל שבוע", אמר פלטנר.

הזמן הנכון הוא עכשיו

"אנחנו יכולים לעשות דברים שלא ייאמנו עם AI והמערכת אף פעם לא מתעייפת", הוסיף פלטנר. "בהתאם להתפתחות של יכולת הבינה המלאכותית, סאפ כבר מציעה סינרגיות של הכנסת חוכמה למערכות ארגוניות. אני חושב שהזמן הנכון הוא עכשיו", אמר.

פלטנר רואה את העתיד בממשקים הקוליים. "העוזרים הדיגיטליים לא ישמשו רק ליישומים פרטיים או להפעלת מכשירים בנהיגה. זו דרך התקשורת המהירה ביותר לתקשר עם מערכות".

"המשתמשים צריכים לשאול את השאלה והמערכת צריכה להגיע לטרנזקציה הנכונה ולתת תשובה. לדוגמה, 'תן לי בבקשה את כל נתוני המכירות בברזיל כדי להבין מדוע המכירות שם בירידה', והמערכת תנתח את השאלה ואת הנתונים הרלוונטיים ותחזיר תשובה המפרטת את הסיבות האפשריות לירידה – לרבות פירוט המכירות לפי מוצרים ברבעון או השנה המבוקשים".

עם זאת הוא אינו סבור שסאפ צריכה לפתח ממשקים קוליים. "אפשר להסתייע בחברה שכבר עשתה זאת. למשל אנו שוקלים שיתוף פעולה עם אפל (Apple).

"יש לנו כ-20 מערכות לימוד מכונה. מערכות כאלה צריכות כמה שיותר דוגמאות. יש לנו מספר עצום של  דוגמאות. כל הנתונים על הטרנזקציות יכולים להיות מנותחים ואז אנו יכולים להסיק מהם מסקנות. עשינו את זה במידה מסוימת עם אנליטיקה. עם בינה מלאכותית אנחנו יכולים להתקדם. מערכת כזו לא מתעייפת גם ממיליוני דוגמאות. המטרה שלנו היא להגיע ל-Intelligent self driving Business".

מעבודה ידנית לדברים יותר חכמים

"מערכות בינה מלאכותית עדיין לא מושלמות. גם טייס אוטומטי זקוק לטייס שיעשה תיקונים. המערכות משתפרות. בנינו מערכות לימוד מכונה להפחית את מספר הטעויות, העברנו את העובדים מעבודה ידנית לדברים יותר חכמים".

בתשובה לשאלת אנשים ומחשבים כיצד התפתח מכון האסו פלטנר שלו גם שלוחה בטכניון, אמר פלטנר כי "המכון גדל מאוד בשנים האחרונות ולמעשה הפך לפקולטה במימון פרטי של אוניברסיטת פוטסדם".

"יש לנו 600 סטודנטים לתואר ראשון ושני, ו-100 דוקטורנטים. החלטנו להכפיל את מספר אנשי הסגל והחוקרים, והפכנו לפקולטה השישית של אוניברסיטת פוטסדם, פקולטה במימון פרטי".

"עד כה עסקנו בעיקר בתוכנה והנדסת מערכות תוכנה. התחומים הבאים בהם נעסוק יהיו ניהול בריאות דיגיטלית וניהול אנרגיה דיגיטלית. יש לנו שלוחות בסין, בארצות הברית ובישראל".

בהתייחסו לשיתוף הפעולה של סאפ עם יבמ בקישור הדדי בין ווטסון למערכות סאפ  עליו הוכרז במהלך הכנס, אמר פלטנר כי "כדי לקשר בין לאונרדו לווטסון, יש צורך בפרויקט".

"אנו בנינו ממשק שיאפשר לווטסון להוציא את הנתונים ממערכות סאפ או שיוכל לגשת לטרנזקציות. אכן יש דברים שאפשר לעשות עם ווטסון שאי אפשר לעשות עם הדברים שלנו. יש לנו פרויקטים משותפים עם יבמ אצל לקוחות, לא בהכרח עם לאנורדו, אבל בוודאי עם פלטפורמת הענן".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים