נגישות, הגשה והנגשה: מהם ומה ההבדל ביניהם?

בתוך חמישה חודשים יחויבו כל האתרים הישראליים בהנגשה לבעלי מוגבלויות ● מפגש של פורום KMI סיפק ידע מרוכז בנושא

ד"ר מוריה לוי, מנכ"לית ROM Knowledgeware ויו"רית פורום ניהול ידע של אנשים ומחשבים. צילום: ניב קנטור

פגישה נוספת של KMI – פורום מקצועני ניהול הידע מבית אנשים ומחשבים – נערכה אתמול (ד') ב-yes Planet בראשון לציון ועסקה בהנגשת תכנים ואתרים. בין המשתתפים נכחו מנהלי ידע מארגונים רבים, בכללם בנק מזרחי-טפחות, מכבי שירותי בריאות, אלטשולר-שחם, משרד התיירות ועוד.

ד"ר מוריה לוי, מנכ"לית Rom Knowledgeware וראשת ועדת ההיגוי של הפורום, פתחה את האירוע בהרצאה מרתקת על המושגים נגישות, הגשה והנגשה. היא ביקשה מהנוכחים לאתר מה ההבדל בין המילים ומה כל אחת מייצגת. כשלא הצליחו לאמוד על הניואנסים, אמרה ד"ר לוי: "האמת היא שאלה שלוש מילים שאין ביניהן הבדל משמעותי ושמשמשות בערבוביה כל הזמן. אלה מילים שאולי לא תמצאו במילון אבן שושן, כי הן שייכות לעידן החדש, מילים שהן קונבנציה שאנחנו מתחילים ליצור עם הזמן, בשל צורך קיים חדש".

עיקר היום הוקדש לנושא הנגישות – ההתאמה, ההקלה, השימוש בפתרונות שונים בכדי להקל את השימוש לאוכלוסיות השונות. כולנו מכירים את הצורך ביצירת נגישות פיזית לבעלי מוגבלויות גופניות – הנגשת תוכן ברייל באמצעות מגע לעיוורים; שפת סימנים לחרשים; צפצוף רמזורים; ועוד. מה שפחות מוכר למרבית הציבור, אבל הולך והופך לעיסוק של מנהלי ידע רבים בארגונים, הוא הצורך להביא הנגשה ונגישות גם לעולם הווירטואלי.

"כאשר חושבים על מסכים וניהול ידע, עולים בראש בעיקר עיוורים", אמרה לוי, "אבל חשוב לדעת שזה אינו הקהל היחיד שמבצעים בעבורו הנגשה". מנעד שלם של משתמשים נדרש לסיוע שיאפשר לו לצרוך תכנים דיגיטליים. "גם לבעלי מוגבלות שכלית-התפתחותית נדרשת הנגשת תכנים והפיכתם לפשוטים יותר להבנה, הפשטת טקסטים למוקדי ידע ועוד", הבהירה.

במהלך המפגש עמדה ד"ר לוי על ההבדלים שבכל זאת קיימים בין הגשה להנגשה. "ההנגשה היא איך אני עוזר לצד השני להגיע בקלות הקוגניטיבית הטובה ביותר לפריט הידע", ציינה. "ההבדל בין שלושה לחמישה קליקים הוא לא בהכרח זה שיאפשר את הפשטת ההנגשה, אלא ארגון התכנים, הוספת מנוע חיפוש טוב והגעה בדרכים נוספות. ההגשה עוזרת להתמצא במה שאיתרתי".

מדבריה ניכר כי בסביבות של מוקדי שירות, הנגשת אתרים מקבלת חשיבות גדולה בהרבה. "התגובה חייבת להיות מהירה מאוד, ולכן חשוב עד כמה ביעילות ובקלות מגיע נותן השירות או האדם שמחפש עזרה בכוחות עצמו אל פריט המידע על המסך, וכמה מהר הוא מבין ומתמצא במה שאיתר".

ניהול הידע כרוך בניהול ההנגשה

לדברי לוי, ניהול הידע כרוך כיום בניהול ההנגשה. היא נתנה כמה טיפים שיסייעו להעברת תכנים באופן מונגש ומוצלח והרחיבה אודות תפריטים (Mega dropdown, תפריט המבורגר, Adaptive menu ואחרים); על אפשרויות להטמעת חיפוש מונגש באתרים; ועל דרך נוספת ומרכזית להנגשה – קיצורי דרך שונים, למשל באמצעות תגיות, שמאפשרים להגיע לתכנים גם אם אין חיפוש באתר.

על ההגשה, שהיא התוכן עצמו, למדו הנוכחים שזו הדרך לעזור להתמצאות הפנימית ולהבנה של המשתמש, למקד את המוח שלא יתפזר קוגניטיבית. ד"ר לוי פירטה אודות חשיבה אסטרטגית ואודות תיווך הידע לקהל בפשטות מרבית. עוד היא דיברה על שימוש מומלץ בסימלול ובאייקונים, ועל הצורך בהוספת טקסט שמבהיר את משמעותם, ליתר ביטחון; על אינפוגרפיקה טובה, שתהיה אפקטיבית ושתעביר תוכן באופן מוצלח; ועל החשיבות לצבעוניות ואפילו לסוג הפונט לצורך הצלחה או כישלון בהנגשה, הגשה ונגישות.

דיווח נוסף מהמפגש – ביום א'.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים