"יותר משליש מכלל התוכנות במגזר העסקי בישראל – פיראטיות"

"הנזק של התוכנות הפיראטיות למשק נאמד במאות מיליוני דולרים", כך אמרה עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון BSA בישראל ● הארגון יוצא בקמפיין שנועד לצמצם את השימוש הלא חוקי בתוכנות

ברכות. עו"ד נעמי אסיא

"יותר משליש מכלל התוכנות במגזר העסקי בישראל אינן חוקיות, והנזק המצטבר למשק מכך מוערך במאות מיליוני דולרים", כך לדברי עו"ד נעמי אסיא, היועצת המשפטית של ארגון BSA בישראל, שנלחם בתופעה. הארגון אף יוצא בימים אלה בקמפיין למאבק בה.

עו"ד אסיא ציינה שמתחילת השנה הגביר הארגון את פעילות האכיפה שלו נגד מאות חברות שמפרות זכויות יוצרים, בעיקר בתחום של תת רישוי. "ברבעון הראשון של שנה שילמו חברות ורשויות מקומיות ל-BSA פיצויים וביצעו השלמת רישיונות בהיקף של מאות אלפי שקלים, לאחר משאים ומתנים שאנחנו מנהלים עם מנהלי החברות שנתפסות עם היקפים גדולים של שימוש בתוכנות לא חוקיות", אמרה.

לדבריה, "החוק הישראלי מקל על המשאים ומתנים עם החברות, משום הוא מאפשר פיצוי של 100 אלף שקלים על כל כותר תוכנה לא חוקית". לצורך ההדגמה, חבילת אופיס (Office) שווה לשישה כותרים וארגון שמשתמש בה בצורה לא חוקית עלול להיקנס בסכומים ניכרים, בפרט אם הוא מעסיק מאות עובדים. עוד ציינה עו"ד אסיא כי נשקלת הגשת תביעות נגד שני ארגונים גדולים, שאת שמותיהם לא מסרה, על הפרת זכויות.

היא הוסיפה שבין התכונות הפופולאריות בקרב הארגונים מפרי הזכויות נמצאות כאלה של מיקרוסופט (Microsoft), אוטודסק (Autodesk) ואדובי (Adobe).

BSA: יוצאים בקמפיין, ממשיכים באכיפה

בימים אלה יוצא BSA בקמפיין תקשורתי כדי לעודד מסירת מידע על הפרות של זכויות יוצרים. לדברי אסיא, בידי הארגון מאגרי מידע על חברות שקיים בהן חשש לתת רישוי. הקמפיין, שיתקיים לאורך חודש מאי, קורא לחברות לפנות ל-BSA ולהסדיר את נושא הרישוי. במקביל, הארגון פונה לבעלי חברות ועסקים, וקורא להם לבצע בדיקות רישוי לתוכנות שלהם ולהסדיר מידית את השימוש בהן.

ב-BSA מדגישים כי פעילות האכיפה נמשכת, ובמסגרתה יוגשו תביעות נגד חברות ומנהליהן שמשתמשים בתוכנות ללא רישוי כלל או ללא רישוי מתאים, כולל ארגונים מסחריים שמשתמשים ביישומים המיועדים לשימוש אקדמי בלבד וכאלה שממשיכים להשתמש בתוכנות שנועדו לתקופת ניסיון בלבד.

אסיא שבה בימים אלה מכנס בינלאומי של יועצים משפטיים של ארגון BSA. אחד הנושאים שעלו בכנס היה השפעת הענן על תחום תתי הרישוי. לדבריה, חלק מהמרצים באירוע טענו כי הענן יגרום לכך שבתוך שנתיים לא תהיה תופעה של תת רישוי. היא עצמה חושבת אחרת: "אני לא מאמינה שזה יגיע כל כך מהר", אמרה. "נציג של BSA הגרמני אמר שרק 16% מכלל הארגונים במדינה עברו לענן, כך שאני חושבת שלפחות בישראל, אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהיעלמות התופעה".

היא ציינה ש-"אמנם, ב-10 השנים האחרונות חלה ירידה של 4% בהיקף התוכנות הפיראטיות, אבל אנחנו עדיין באחוזים גבוהים ובדעתנו גם השנה לא להרפות ולהיאבק בתופעה – הן באמצעים משפטיים, הן בעזרת חינוך והסברה והן בעזרת הקו החם שלנו, שממנו אנחנו שואבים מידע רב".

"אני לא מכירה מנכ"ל שרוצה להיתפס עם תוכנות ללא רישוי ולהיתבע", אמרה עו"ד אסיא. "כשזה קורה, שנים לאחר מכן, כל חיפוש עליו או על החברה בגוגל (Google) מעלה את כל הפרטים על השימוש שלה בתוכנות הלא חוקיות. זו הסיבה לכך שברוב ההנהלות יש מודעות לנושא וכשמסבים את תשומת לבן, הן נענות ונכנסות להסדרי רישוי. במקרים רבים ההנהלות מופתעות לדעת ששימוש לא חוקי בתוכנות חושף את הארגונים לווירוסים, נוזקות, מתקפות סייבר וזליגת מידע, ואף מסכן את לקוחותיהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים