התחביב הפרטי שהפך למוזיאון

יריב ענבר אוהב ואוסף מחשבים כבר 23 שנים ● לפני שש שנים הוא החליט להקים מוזיאון לתחביב שלו, שבו מונצחים המחשבים ההיסטוריים, שהביאו את העולם הטכנולוגי להיכן שהוא כיום

27/04/2017 13:50

ביום אביבי הגעתי לקמפוס ההיי-טק של הצפון בבית ג'ון ברייס בחיפה. בבניין נמצא בין היתר מוזיאון המחשבים היחיד בישראל, שמכיל עשרות רבות של דגמי מחשבים. מדובר בתצוגה ייחודית ולא שגרתית של מחשוב וציוד היקפי בני עשרות שנים.


מאחורי חזית תמימה באזור המסחרי לב המפרץ, בבניין בו שוכן קמפוס ההייטק של הצפון, מסתתר מוזיאון המחשבים האישיים.

כך נראה הקמפוס מבפנים. המוזיאון מתחיל מעבר לקיר.

את כל המידע המדהים, כמו גם התצוגה המדהימה, שמעתי מפי ועברתי עם האיש המדהים, יריב ענבר, מנהל פעילות ג'ון ברייס בצפון ובחו"ל.

ענבר הקים את המוזיאון לפני שש שנים, אך הוא מבוסס על תחביבו מזה 23 שנים – איסוף מחשבים.

קהילת אספני המחשבים בישראל מצומצמת ועומדת על כ-20 איש בלבד, מה שעושה את המשימה לאסוף, לשפץ ולהשיג חלפים למחשבים אלה לא פשוטה כלל. בארצות הברית, לצורך ההשוואה, ישנם אלפי אספני מחשבים רשומים.

המוזיאון משתרע על קירות הקומות של הקמפוס.

למרות הבעייתיות שבדבר, מקפיד ענבר לטפל במחשבים כאילו היו תינוקות. הוא מנקה, משפץ ומשמיש אותם כאילו היו חדשים. לכן, הוא שומר מספר יחידות מכל דגם, כך שניתן לשלוף רכיבים ולהחליף בין אחד לשני.

רפליקה מקורית של מחשב אפל 1.

קשה יהיה לתאר כאן את שלל המחשבים המרשימים, אולם הפריטים הבולטים ביותר במוזיאון הם רפליקה של מחשב אפל 1 (Apple 1) מ-1976, אותו ייצרו סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק בבית של ג'ובס, ומחשב הליסה מבית אפל, שהוא מחשב ה-Windows המסחרי הראשון בהיסטוריה. מכשיר זה הושק ב-1983 והקדים את המקינטוש (Macintosh).


אפל II מקורי, שהיה נפוץ בזמנו ומעורר התלהבות נוסטלגית בימינו.


מחשב ליסה מקורי, במסכו משתקף פרצופו של יריב ענבר, ה-"אבא" של כל המחשבים האישיים ה-"חיים" במוזיאון היפה שהקים להם.


קונסולת דרגון 32 ביט של יצרנית בריטית מוויילס. בתחילת שנת ה-80, בריטניה הובילה את השוק.

עוד ניתן לראות בתערוכה את קונסולת המשחק הראשונה בעולם – האודיסיאה, שנוצרה ב-1972. הקונסולה הזאת היא, למעשה, הסבתא של האטארי (Atari) והסבתא של הסבתא של ה-XBOX של ימינו.

המחשב הבינארי – מיצג ענק אותו בנה ותרם למוזיאון דידי ורדי. דרורה ודידי ורדי שכלו את בנם, רון, ב-1984, בסולטן יעקב שבדרום לבנון. מאותו הרגע החל דידי לבנות מכונות ענק חכמות לטובת הקהילה, הממחישות טכנולוגיה ומדע.

הזוג ורדי הקים גם מרכז מחוננים בראשון לציון, שנקרא מרכז רון. רון ורדי היה ילד מחונן ובעל מספר מחשבים. אוסף המחשבים שלו נתרם למוזיאון שכמו מרכז רון, נקרא על שמו.

אגב, שותף ותומך נלהב לא פחות למוזיאון הוא ד"ר יוסי ורדי – אחיו של דידי ויזם ההיי-טק המוכר בישראל.

דלת הכניסה הנעולה ל-Arcade room, שהוא גולת הכותרת של המוזיאון. החדר לא פתוח כל השנה ויש צורך בתיאום מראש על מנת להיכנס אליו, אך מרגע שעושים זאת, מגלים חדר משחקים ומחשבים אותנטי ועובד, ובו קומודור, אפל, אטארי, טקסס ועוד. ניסיתי את מזלי במשחק חלליות מראשית שנות ה-80.

מבט מבפנים על אחד מקירות ה-Arcade room.

אולי הדבר הכי מעניין: המוזיאון נמצא בתוך הקמפוס של ג'ון ברייס-מדיאטק בחיפה ומשלב את תצוגת המחשבים הוותיקים ביותר בכפיפה אחת עם 16 מעבדות מחשבים מהמתקדמות ביותר. ברגע הראשון זה נראה כמו דיסוננס, אך ברגע שנכנסים למנהרת הזמן מגלים כמה חשובה התצוגה מאיפה החל עולם המחשוב ומדוע הפריטים שבמוזיאון מתחברים כמו כפפה ליד למכללת ג'ון ברייס ויוצרים סינרגיה משגעת.

עולים לקומת הלימודים, על הכיתות ו-16 המעבדות שבה.

לסיכום, ביקור בקמפוס של ג'ון ברייס בחיפה, ובפרט במוזיאון, הוא חוויה מומלצת לכל חובב מחשבים מהעבר וההווה. ניתן לקיים במקום אירועים ייחודיים המשלבים טכנולוגיה, מדע, הרצאות, משחקים ועוד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה לוי

    מדהים. אני זכיתי לעבוד בסמוך למחשב שפופרות רדיו שהכיל חדר גדול שהיה זקוק לקירור וידע לעשות פעולות מטמטיות

אירועים קרובים