אדוארד סנואודן מציע לילדים להיות האקרים

"כדאי להם ללמוד לשלוט בטכנולוגיה כדי להגן על עצמם מפני מעקב על ידי מדינות ומפושעי סייבר", אמר המדליף של מסמכי ה-NSA ● הוא התייחס לטענות האמריקניות על התערבות רוסית בבחירות לנשיאות ולשאלה האם הסוכנות ממשיכה לצותת לאזרחים

אדוארד סנואודן. צילום ארכיון: היץ' אט נונק, מתוך ויקיפדיה

אדוארד סנואודן מבין דבר או שניים בהאקינג, בלשון המעטה. הוא גם יודע מה זה מעקב אחרי מדינות – הוא זה שחשף את המעקב שמבצעת ה-NSA, הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי, אחרי אזרחים ואישי ציבור. עכשיו הוא מציע לילדים להפוך להיות האקרים.

"הילדים של ימינו לא יודעים מה זה עולם ללא אינטרנט", אמר סנואודן בכנס CeBIT, שמתקיים בימים אלה בהנובר, גרמניה. "כדאי להם ללמוד לשלוט בטכנולוגיה ובעצם להיות האקרים, רק כדי להגן על עצמם מפני מעקב על ידי מדינות ומפושעי סייבר. אני פונה אליהם ואומר: לימדו לעשות קסמים".

סנואודן הדליף לפני כארבע שנים מסמכים שהראו שה-NSA יכולה לצותת לכל אדם ברחבי העולם אם היא רק רוצה בכך, והיא עושה זאת, גם תוך הפרת החוק האמריקני שאוסר על ציתות לאזרחי המדינה. הוא לא הגיע לכנס, מאחר שארצות הברית רודפת אחריו, אלא דיבר מביתו שבמוסקבה, שם הוא נמצא לאחר ששלטונות רוסיה הסכימו לתת לו מקלט.

לדבריו, "אי אפשר להבין את הטכנולוגיה בלי לשחק איתה, לעשות עליה מניפולציות ולגרום לכך שהיא תעשה דברים שהמתכננים שלא לא התכוונו. לא קל להבחין בין שליטה מתקדמת בטכנולוגיה לבין קסם. זו הסיבה מדוע האקרים כל כך מצליחים". הוא ציין בהקשר זה ש-"בני האדם אימצו התנהגות מסוכנת, שנזקה ישפיע גם על הדורות הבאים".

אדוארד סנואודן בעד ה-HTTPS

בדבריו קרא סנואודן למפעילי אתרי האינטנרט לעשות את מה שכבר עשו חברות גדולות כמו פייסבוק (Facebook) וגוגל (Google), ולעבור לפרוטוקול HTTPS. "לפני הפעלת הפרוטוקול, כל מי שהנתונים עברו דרכם יכולים היו לדעת מה הגולש עושה בדף הפייסבוק שלו ולשלוח אליו דפים שנראים כמו דף פייסבוק אבל מכילים קוד או קישור עוינים. בבתי הקפה, אלה היו יכולים להיות בעל בית הקפה, הגולשים האחרים במקום, ספק האינטרנט וכל גורם רלוונטי אחר".

הוא ציין כי צמצום הפריצות למאגרי הנתונים יבוא דרך הכיס של ההאקרים. "עלינו לגרום לכך שעלות הפריצה למאגרי נתונים תהיה גבוהה יותר מהערך של הנתונים שבו", אמר סנואודן. כמו כן, לדבריו, "מהנדסים שבונים מערכות ענן צריכים לעשות אותן הרבה יותר מסובכות, כדי להקשות על גניבת נתונים. למשל, כדאי להם להטמיע אימות דו שלבי. אימות שכזה היה יכול למנוע את נפילתו בפח של ג'ון פודסטה, מיועציה של המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון, שגרמה לכך שההאקרים הצליחו לקרוא את האי-מיילים שלו".

"עידן הזהב של המעקב"

סנואודן נדרש גם לפעילות הריגול של גופי המודיעין האמריקניים תחת הממשל החדש של דונלד טראמפ ואמר כי הוא מעריך שהפרקטיקות שלהם, ובפרט של ה-NSA, לא ישתנו בקרוב, ודאי שלא לטובה. "טראמפ הוא חשדן ורוצה לדעת הכול על מי שלדעתו פוגעים בו, מה גם שהוא מעולם לא הציג את עצמו כידיד של תומכי זכויות האזרח", אמר.

"אנחנו חיים כיום בעידן הזהב של המעקב. לא אני טוען זאת, זה נכתב בשקף סודי ביותר של ה-NSA. מעולם לא היה קל יותר לעקוב אחרי אנשים מאשר כיום", ציין.

סנואודן נשאל על ידי המנחה האם הוא משמש כפיון ביחסים שבין נשיאי ארצות הברית ורוסיה ואמר כי "אני מבקר לא רק את ארצות הברית אלא גם את רוסיה, ועל בסיס יום יומי, בפרט על היחס שלה לעיתונאים ולמדליפים. אין לי שום קשר לממשל הרוסי, אני רק מקבל כאן מקלט". כמו כן, הוא הכחיש את הטענות על כך שיש לו קשר ל-ויקיליקס (Wikileaks) ולעומד בראשו, ג'וליאן אסאנג', ואמר כי "אני לא מדבר איתם או עם אסאנג', אין לי שום מערכת יחסים איתם".

הוא הביע ספק בדבר הטענות של ה-FBI שיש להם ראיות להתערבות רוסית בבחירות האחרונות בארצות הברית, באמצעות מתקפות סייבר. "הם לא סיפקו כל ראייה לכך", אמר סנואודן. "הם טוענים שיש להם ראיות אך הן מסווגות. אם זה נכון, נשאלת השאלה איך מתמודדים עם זה? איפה עובר הקו בין הריגול המסורתי לבין ההתערבות בבחירות?" בנוסף, הוא ביקר את טענות האמריקנים, לאור העובדה שכפי שפורסם באמצעי התקשורת, ארצות הברית התערבה בשלושת העשורים האחרונים בכ-90 מערכות בחירות ברחבי העולם.

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים לכנס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים