"האתגר – להפוך את ישראל לנגישה טכנולוגית"

"לטכנולוגיה יש פוטנציאל וכוח אדיר לשפר באופן דרמטי את איכות חיי האנשים עם המוגבלויות", כך אמר יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות לישראל

יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל. צילום: ניב קנטור

"בעקבות תאונת מסוק שעברתי בצבא לפני שלושה עשורים, נשארתי קוודרופלג, עם שיתוק מהצוואר ומטה ועם תפקוד ידיים חלקי. הדבר מסב לי מגבלות רבות, לרבות חוסר היכולת שלי לשחק Xbox עם ילדי. כמוני יש 18% מתושבי המדינה, והאתגר הוא כיצד להפוך את ישראל לנגישה טכנולוגית", כך אמר יובל וגנר, מייסד ונשיא עמותת נגישות לישראל.

וגנר דיבר בכנס החמישי שערכה עמותת נגישות לישראל. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במלון דייוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהשתתפות מאות אנשים, חלקם עם מוגבלויות, מהארץ ומחו"ל. את המליאה המרכזית הנחה העיתונאי לשעבר, גלעד עדין.

לדברי וגנר, "רצף הנגישות הוא התפתחותי והוא לא נגמר. התקדמנו ברמת הנגישות הבסיסית, ברמה החברתית של קבלת האחר, התקדמנו במימד הביצועי, של תקנות נגישות וקבלת שירות". כעת, אמר וגנר, "אנו במעבר לנגישות טכנולוגית, של אתרים ואפליקציות, של נגישות למידע. אנו רואים באופק את התחום של נגישות המוצר".

"העתיד הוא טכנולוגי", אמר וגנר. "בשנה האחרונה אני מדבר עם אנשי טכנולוגיה, עתידנות וחדשנות. מדהים לדעת שהעתיד מגיע מהר – והוא מהפכני בהיבט הנגישות. החיים שלנו הולכים להשתנות באופן אדיר. לטכנולוגיה יש פוטנציאל וכוח אדיר לשפר באופן דרמטי את איכות חיי האנשים עם המוגבלויות. מדובר ביכולת לעשות דברים שלא חלמנו עליהם בעבר".

מיכל רימון, מנכ''לית נגישות לישראל. צילום: ניב קנטור

מיכל רימון, מנכ"לית נגישות לישראל. צילום: ניב קנטור

"המיוחד ברגע זה בזמן", אמר וגנר, "הוא שזו הפעם הראשונה בה יש אפשרות להנגיש היום – את העתיד. כל הזמן עסקנו בתיקון מחדלי העבר, כעת אנו יכולים לדאוג למחר. צריך לדאוג שכל הפיתוחים הטכנולוגיים יהיו נגישים כבר מהיום הראשון. כך למשל, ערים חכמות בנויות מחיישנים וממצלמות. תחתם יש את שכבת היישומים, ויש לדאוג שאלה יהיו נגישים. האתגר הוא איך עושים זאת".

הטיפול בנגישות, אמר וגנר, "כולל כמה מימדים: מודעות – אין דרך למהפך ולשינוי חברתי בלא העלאת המודעות; עדכון חקיקה לגבי טכנולוגיות בעתיד; נפעל לפיתוח טכנולוגיות מנגישות; נקדם הטמעה של טכנולוגיות נגישות, וגם את המקצוע החדש שיהיה – מורשי נגישות טכנולוגית; אתגר נוסף הוא הדרכת אנשים עם מוגבלות". וגנר סיים באומרו כי "האתגר הוא עצום, אבל רק במאמץ משותף נצליח במשימה להנגשת ישראל".

הטמעת הנגישות – מורכבת ויקרה

מיכל רימון, מנכ"לית נגישות לישראל, פתחה את האירוע ואמרה כי "אנו נמצאים בעיצומה של מהפכת הנגישות לישראל. לכל אחד יש חלק בהפיכתה לנגישה יותר". לדברי רימון, "הטמעת נגישות היא הליך מורכב ויקר. נדרש להקל, לייעל ולשפר את תהליכי ההטמעה והיישום של הנגישות".

"מימד שוב הוא חווייה והתנסות", אמרה רימון. "אנו משקיעים רבות ביצירת חוויות, כדי להמחיש לאנשים בלא מוגבלויות, איך מרגישים אנשים עם מגבלה". בכנס השנה, ציינה רימון, "ניסינו לשלב טכנולוגיה בפתרונות של החוויה של המגבלות, או הנגישות. עבור אנשים עם מוגבלויות, זו דרך חיים – ולא חוויה בת כמה דקות. יש להתחבר לחווייה מהבטן".

היא הוסיפה כי "עולם הנגישות מתפתח בקצב מטורף ויש לגייס את הטכנולוגיה לקידום הנגישות. יש לשתף פעולה עם ספקים, לפרגן ליזמים". רימון סיימה באומרה כי "נדרש לתת לכולם מוטיבציה, על מנת להמשיך לדחוף ולחולל את מהפכת הנגישות לישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים