פייסבוק תרתום יכולות בינה מלאכותית למניעת התאבדות

מספר תקריות שבמסגרתן התרחשו התאבדויות ממש בתוך הרשת החברתית הדומיננטית - לפעמים במהלך שידור חי - הביאו להוספת כלים שונים, בכללם מערכת מתקדמת זיהוי דפוסים המבוססת על בינה מלאכותית, בתקווה למניעה מוקדמת של טרגדיות

לעזור לקהילה לזהות בעיות לפני שהן קורות. אילוסטרציה: digitalista/BigStock

פייסבוק (Facebook) תתחיל להשתמש בבינה מלאכותית בכדי לנסות ולמנוע ניסיונות התאבדות של משתמשיה. התאגיד מעמק הסיליקון מקווה גם לעצור התאבדויות המתרחשות על הפלטפורמה באמצעות הזרמת הווידיאו החיה, תופעה שהולכת ותופסת תנופה מאז שהתכונה הפכה לזמינה לכל המשתמשים בשנה שעברה.

בעדכון הצהרת הכוונות האחרון שלו אמר מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, כי הוא מכיר בצורך לזהות סימנים של משתמשים אובדניים ולהציע להם עזרה לפני שיהיה מאוחר מדי. "היו אירועים טרגיים נוראיים – כמו התאבדויות – חלקן בשידור חי – שאולי אפשר היה למנוע אם מישהו היה מבין מה קורה ומדווח מוקדם יותר", הוא כתב. "בכדי למנוע פגיעה, אנו יכולים לבנות תשתית חברתית שתעזור לקהילה שלנו לזהות בעיות לפני שהן קורות".

"יש מקרה מוות אחד בהתאבדות שמתרחש בעולם בכל 40 שניות, והתאבדות היא הסיבה המובילה השנייה למוות של בני 15-29", כתבה החברה בהצהרה ששלחה לתקשורת אתמול (ד') והוסיפה כי "פייסבוק נמצאת בעמדה ייחודית – דרך חברויות באתר – בכדי לעזור לחבר במצוקה, עם אנשים שיכולים לתמוך בו".

דיווח פשוט יותר ומענה מיידי מאנשי מקצוע

הכלים החדשים דומים לאלו שהשיקה פייסבוק בשנת 2015, המאפשרים לחברים לסמן פוסט או תמונה המעידים על מצב מדאיג. מעכשיו תהיה תכונה זו זמינה לשימוש גם ב-Facebook Live, וזאת במטרה לחבר בזמן אמת משתמשים במצוקה עם מומחים לבריאות הנפש.

כשהרשת תשתכנע שאדם שמציג לייב סטרימינג עלול להזדקק לעזרה, המשתמש יקבל הודעות שיפנו אותו אל משאבים למניעת התאבדות, ממש תוך כדי השידור. מי שדיווח על המצב יקבל גם הוא הפנייה למומחים שיתדרכו אותו באופן אישי כיצד ביכולתו להושיט יד ולעזור לחברו, וזאת רק אם ברצון המדווח להזדהות. ונסה קאליסון-בורץ', מנהלת מוצר בפייסבוק, אמרה ל-BBC ש"אנחנו יודעים כי המהירות היא קריטית כשהדברים דחופים".

פייסבוק תשתף פעולה ביוזמה המבורכת עם ארגוני בריאות נפש, כמו הליגה הלאומית למניעת התאבדויות (National Suicide Prevention Lifeline), האגודה הלאומית להפרעות אכילה (National Eating Disorder Association) וכן אל קו מצוקה בהתכתבות (Crisis Text Line), וכל זאת במטרה לאפשר למי שנמצא במשבר אפשרות לדבר עם איש מקצוע, או אפילו רק עם תומך מיומן, שאליו יוכלו להתחבר באופן מיידי באמצעות ה-Messenger.

בינה מלאכותית תזהה דפוסים אובדניים

החברה אמנם הופכת את הדיווחים על משתמשים אובדניים לפשוטים וזמינים יותר, לצורך מניעת התאבדות, אבל בנוסף היא פיתחה גם טכנולוגיה מרתקת ומתקדמת המאפשרת לזהות מקרי התאבדות פוטנציאליים גם בהיעדר דיווח מטעם חברי הרשת.

הטכנולוגיה המבוססת על יכולות בינה מלאכותית חדשניות סורקת פוסטים של משתמשים והערות שהשאירו חבריהם ומחפשת סימנים מטרימים למצוקות הנפשיות.

"אנחנו בוחנים תהליך דיווח יעיל באמצעות זיהוי תבניות בפוסטים שדווחו בעבר כחשודים בנטייה להתאבדות. גישת הבינה המלאכותית הזו תהפוך את האפשרות לדווח ליותר בולטת", הסבירה פייסבוק. "כמו כן, אנו בודקים זיהוי דפוסים שיאפשר לאתר פוסטים ככאלו שסביר שיכללו מחשבות אובדניות".

הכלים החדשים יחלו להיבדק כבר כעת בארצות הברית וטרם התקבל צפי להפצת השימוש בהם לפייסבוק ביתר חלקי העולם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים