המאגר הביומטרי: טביעות האצבע יימחקו אחרי חמש שנים

יו"ר הוועדה הביומטרית של הכנסת הגיע להסכמה על כך עם הרשויות ● לדבריו, בניגוד לדעת הרשויות, "ישראל היא לא מדינה של זייפנים"

אילוסטרציה: BigStock

טביעות האצבע שאזרחים יתנו עבור המאגר הביומטרי יימחקו בתוך חמש שנים – כך הודיע היום (ב') ח"כ אורי מקלב, יו"ר הוועדה הביומטרית של הכנסת, בישיבה שקיימה הוועדה.

הוא ציין כי ההחלטה התקבלה בסיכום עם הרשויות המתאימות במשרד הפנים וכי היא דורשת שינוי של הוראת השעה הרלוונטית. ח"כ מקלב הוסיף ש-"הפקידות מרגישה שישראל היא ארץ שתושביה מזייפים מסמכי זיהוי. אין הרבה זיופים ו-ודאי שלא מכת מדינה של זיופים. ישראל היא לא מדינה של זייפנים".

אבי חליבה, ממלא מקום ראש הרשות הביומטרית, ציין ש-"עמדת שר הפנים ברורה: אנחנו מבקשים לבסס מאגר על תמונות פנים וטביעות אצבע וולונטריות. אם בעוד חמש שנים תתקבל או תפוג הוראת השעה, נצטרך לחזור לכאן".

ח"כ מקלב ביקש להחריג מהוראת השעה אנשים מבוגרים, כך שיוכלו לחדש את תעודת הזהות שלהם אחת לעשור מבלי להכניס את טביעות האצבע שלהם למאגר.

"המדינה רוצה להעניש את האזרחים"

הכוונה למחוק את טביעות האצבע אחרי חמש שנים מתווספת לקיצוץ במאגר הביומטרי שכבר בוצע: בעוד שעל פי החוק המקורי אמורים היו להישמר שתי טביעות אצבע ותצלום פנים של כל אזרח במאגר מרכזי, בחוק שצפוי לעלות להצבעה הוצאו טביעות האצבע כדרישה ונותרו רק צילומי הפנים. אזרח שירצה זאת, יוכל לבקש שלא להכליל את טביעות האצבע שלו במאגר.

בתנועה לזכויות דיגיטליות טוענים שתוקף הדרכון ותעודת הזהות של מי שיבקש שלא להיכנס למאגר הביומטרי יקוצר לחמש שנים כעונש על כך.

עו"ד יהונתן קלינגר מהתנועה אמר כי "מדינת ישראל רוצה להעניש את מי שלא ייתן לה טביעות אצבע ולטרטר אותו ללשכות בכל חמש שנים במקום בכל 10 שנים, בניגוד להמלצת גורמי המקצוע במשרד ראש הממשלה. אנחנו קוראים לח"כים לא להפלות בין אזרחים שרוצים לשמור על פרטיותם לבין אלה שיתנו טביעות אצבע למדינה, ועל כן לתת לכל אזרחי ישראל תעודות זהות ודרכונים בעלי תוקף אחד".

עוד קראו בתנועה "להפסיק עם המשחקים" ולבטל את המאגר כליל.

שר הפנים, אריה דרעי, החליט על הקמת המאגר בנובמבר האחרון – קצת לפני סיומו של פיילוט ארוך, שסיומו נדחה כמה פעמים. חוק המאגר הביומטרי עבר בקריאה ראשונה בכנסת ולאחר תום הדיונים בוועדה הוא יועבר בחזרה למליאה, להצבעה בקריאות שנייה ושלישית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים