שלטונות רוסיה עצרו מנהל בכיר בקספרסקי

העצור הוא רוסלן סטויאנוב, ראש יחידת החקירות של אירועי אבטחה בחברה ● הוא צפוי לעמוד לדין באשמת בגידה ● לא ברור האם המעצר קשור לטענות שלפיהן רוסיה ביצעה מתקפות סייבר להתערבות בבחירות בארצות הברית

האם הקרמלין מנסה לקשור את העצור לטענות להתערבות בבחירות בארצות הברית? צילום אילוסטרציה: BigStock

מנהל בכיר בקספרסקי (Kaspersky), שאחראי בחברה על חקירת מתקפות האקרים, נעצר על ידי שלטונות רוסיה – כך הודיעה היום (ד') ענקית אבטחת המידע.

קספרסקי אישרה את הדיווח בעיתון הרוסי קומרסנט (Kommersant) שלפיו רוסלן סטויאנוב, ראש יחידת החקירות של אירועי אבטחה בחברה, נעצר בחודש שעבר. על פי העיתון, סטויאנוב נעצר יחד עם קצין מודיעין בכיר ב-FSB – שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (אחד מארגוני הביון שקמו על בסיס הקג"ב, לאחר התפרקות ברית המועצות – י"ה). העיתון דיווח כי השניים צפויים לעמוד לדין באישום של בגידה, לאחר שקיבלו כסף מחברות זרות. הבכיר הוא סרגיי מיכאילוב, סגן ראש מחלקת אבטחת מידע בשירות הביון.

מריה שירוקובה, דוברת קספרסקי, אמרה כי "למעצרו של סטויאנוב אין כל קשר עם מעבדת קספרסקי ופעילותה". היא הוסיפה שלחברה אין כל פרטים על האישומים שסטויאנוב ניצב מולם וציינה שהחקירה נוגעת למועד שהיה לפני שהוא החל לעבוד בה. שירוקובה ציינה שעבודת המרכזים של קספרסקי, הפועלים בתחום מחקר אירועי אבטחת מידע, לא ניזוקה עקב המעצר.

מבכיר ביחידת הסייבר של השלטונות – לעצור

בדיקה בלינקדאין (LinkedIn) העלתה כי בתחילת שנות ה-2000, עד 2006, היה סטויאנוב בכיר ביחידת הפשע הקיברנטי של משרד הפנים הרוסי. הוא הצטרף לקספרסקי ב-2012.

לא ברור האם המעצר של השניים קשור לטענות של סוכנויות המודיעין האמריקניות שלפיהן רוסיה ונשיאה, ולדימיר פוטין, התערבו בבחירות לנשיאות ארצות הברית. כך או כך, ב-CIA, ב-NSA וב-FBI טוענים שההתערבות נעשתה באמצעות שורה של פריצות למחשבים ונועדה לעזור לדונלד טראמפ לנצח בבחירות. רוסיה דחתה את הטענות הללו.

פקידי ממשל בארצות הברית ובאיחוד האירופי אף האשימו את השלטונות במוסקבה בפריצה למערכות מחשוב של מוסדות מערביים אחרים, והביעו חשש שרוסיה עלולה לנסות להשפיע על הבחירות שייערכו השנה בגרמניה, צרפת והולנד.

"מעצר חסר תקדים"

דוברות ה-FSB לא הייתה זמינה לתגובה ודמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, לא הגיב לידיעה.

אנדריי סולדטוב הוא מומחה לשירותי הביון הרוסיים, שחקר את התחום במשך יותר מעשור והיה בין כותבי ספר שיצא באחרונה ועסק במצב האינטרנט ברוסיה. עם היוודע דבר מעצרו של סטויאנוב הוא הגיב בקביעה שמדובר במעצר "חסר תקדים".

"המעצר פוגע במערכות יחסים המתהוות והולכות כבר 20 שנים בין סוכנויות המודיעין הרוסיות וחברות דוגמת קספרסקי. סוכנויות המודיעין נהגו לבקש במקרים רבים את העצה של קספרסקי וכך נבנו קשרים בלתי פורמליים. הרומנטיקה הזו הסתיימה לחלוטין", אמר סולדטוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים